test Lancia Delta MultiAir
Fiat’s MultiAir-techniek vindt gestaag zijn weg naar de verschillende modellen van de Fiat Groep, bij Lancia is de Delta de eerste om van deze techniek te proeven.

Lancia zal zijn gamma de komende jaren flink uitbreiden met de hulp van Chrysler, maar voordat de Amerikaanse invloeden hun opwachting maken blijft het gamma nog rijk aan typisch Italiaanse modellen. Zo vinden we nog steeds de Delta als stijlvol alternatief in de compacte middenklasse. De wagen slaagt erin om meer dan twee jaar na zijn lancering nog steeds erg op te vallen met zijn design. De wagen oogt dan ook atypisch en frivool, zo herkennen Lancisti ongetwijfeld invloeden van de legendarische Thesis in de achterlichten van de Delta, daarnaast gaat de schouderlijn naar voren toe bergaf, wat het geheel een dynamische toets geeft. Vooraan prijkt een grote grille met uniek gevormde koplampen en LED-dagrijlichten. De Delta oogt nog het mooist in de two-tone kleurencombinaties die het merk aanbiedt, ons testmodel was in het zwart uitgevoerd maar kreeg een matzwart dak. Niet meteen de meest opvallende combinatie, maar stijlvol is het wel.

test Lancia Delta MultiAir

Aan de buitenkant is de Delta niet meteen een kleine wagen, hij meet namelijk 4,5 meter lang en beschikt over een wielbasis van 2,7 meter. Die afmetingen vertalen zich in het ruimtegevoel binnenin, vooraan is er erg veel ruimte en we kunnen hetzelfde zeggen over de achterbank. Die achterbank staat in een theateropstelling, waardoor de achterste passagiers steeds een blik op de weg kunnen werpen. Daarnaast is de beenruimte achteraan op het niveau van een limousine, zeker als de verschuifbare achterbank naar achter wordt geschoven. Dat laatste kan over een rail van 10 centimeter, waarmee je de bagageruimte van 380 tot 465 liter kan verstellen. Wie de achterbank neerklapt stopt 760 liter bagage in de Delta.

test Lancia Delta MultiAir

De algemene kwaliteitsindruk van het interieur is trouwens hoogstaand. Zeker als je voor leder kiest kan het interieur van deze Delta zich meten met premium modellen. Het grootste deel van de materialen voelen namelijk zeer goed aan, en ook met de afwerkingskwaliteit zit het wel goed. Het grootste pijnpunt blijft de middenconsole, die oogt misschien wel mooi, maar werd uit een licht en goedkoop aanvoelend grijs plastic opgetrokken. Daarnaast is ook de bediening van het navigatiesysteem niet erg ergonomisch en zijn de wijzerplaten zo ingedeeld dat de belangrijkste zone (tot 120 km/u) in een kleine hoek gepropt zit. De zetels zitten vooraan wel erg comfortabel, maar ze bieden jammer genoeg niet genoeg steun in de bochten. Ook achteraan missen we wat steun, en zitten de zetels iets te hard naar onze smaak.

test Lancia Delta MultiAir

Voortaan kan de Lancia Delta ook met de 1.4 MultiAir met 140 pk besteld worden, deze motor moet de 1.4 TurboJet met 150 pk vervangen. Een goede zaak, want de MultiAir techniek slaagt erin om dankzij een elektro-hydraulische regeling van de kleppen een CO2-reductie van 10% te bereiken samen met een koppeltoename van 15% en een vermogensstijging van 10%. Zo zorgt de 1.4 MultiAir voor 230 Nm koppel bij 1.750 toeren per minuut, 24 Nm meer en 500 toeren eerder dan de verouderde TurboJet. In het dagelijks gebruik is de Delta met deze MultiAir-motor dan ook erg genietbaar, koppel genoeg onderin voor vlotte tussensprints en genoeg vermogen om de zware Delta ook vlot vanuit stilstand te laten accelereren. Theoretisch daalt ook het verbruik drastisch, van 6,8 liter/100 km met de TurboJet naar 5,7 liter/100 km met met de MultiAir-motor. Ook in realiteit merken we duidelijk verschillen, terwijl je met de TurboJet snel 9 liter/100 km op de tripcomputer zag verschijnen konden we met de MultiAir met een vlotte rijstijl 7,5 liter/100 km op het bord toveren. De MultiAir wordt daarnaast standaard gekoppeld aan een Start/Stop-systeem, waardoor de totale CO2-uitstoot op 132 g/km komt te liggen, een daling van 28 g/km ten opzichte van de oude TurboJet.

test Lancia Delta MultiAir

De Lancia Delta is een bijzondere wagen om te rijden, al heb je even tijd nodig om de wagen te leren appreciëren. Zo is de zitpositie vrij hoog en is de wagen niet meteen comfortabel of sportief. Het onderstel geeft iets te veel de putten in de weg door, waardoor het geheel vaak te springerig overkomt, terwijl het stuur niet scherp genoeg is en de zetels te weinig lendensteun bieden om sportief te rijden. Daardoor ga je in het begin naarstig op zoek naar de identiteit van deze Delta, maar het wordt al vrij snel duidelijk dat je van de Delta moet genieten. Je kan je heerlijk laten leiden door de wagen en in stijl genieten van de rust binnenin, zeker met de 1.4 MultiAir. Die laat zich via een vlot schakelende zesbak bedienen en zorgt in de Delta voor evenwichtige prestaties. Toch had Lancia het onderstel iets comfortabeler mogen afstellen, om een homogener geheel te vormen. Daarnaast mag het stuur scherper, zeker in de rechtuitstand is er te veel speling aanwezig. Maar de laatste dagen van onze testperiode hadden we het toch weer moeilijk om afscheid te nemen van dit model. De Delta is emotie, en dat laat je niet snel los.

test Lancia Delta MultiAir

Het motorgamma van de Delta is erg uitgebreid, zo zijn er nog twee benzinemotoren beschikbaar. Een 1.4 TurboJet met 120 pk is de instapper van het benzinegamma, terwijl een 1.8 Di TurboJet met 200 pk de top van het motorgamma invult. Langs dieselzijde kan er gestart worden met een 1.6 MultiJet met 115/120 pk en 300 Nm koppel, die levert reeds puike prestaties en verbruikt amper 4,6 liter/100 km. Daarnaast is er nog een 2.0 MultiJet met 163/165 pk en een 1.9 TwinTurbo met 190 pk en 400 Nm koppel beschikbaar in het motorgamma. Stuk voor stuk motoren die puike prestaties combineren met aanvaardbare verbruikscijfers.

test Lancia Delta MultiAir

De Lancia Delta is te koop vanaf 20.190 euro, daarvoor krijg je de 1.4 TurboJet 120 pk in de Argento uitvoering. In deze uitvoering beschik je over een stoffen interieur, 16″ stalen velgen, elektrische ruiten voor- en achteraan, airconditioning, centrale armsteun, LED dagrijlichten, verwarmde buitenspiegels, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, Audio/CD/MP3-speler, bedieningsknoppen aan het stuur, mistlampen met corneringfunctie en 7 airbags. De standaarduitrusting van de Delta is dus zeer uitgebreid, wie meer wil kan nog voor 3 hogere uitrustingsversies kiezen: Oro, Platino en Executive. De door ons geteste 1.4 MultiAir met 140 pk heb je vanaf 22.390 euro, voor de Oro uitvoering tel je 24.390 euro neer. Die Oro uitvoering zorgt voor 16″ lichtmetaal, interieur in leder en Alcantara, Dual Zone automatische airco, chroomomlijsting voor de zijruiten en het comfortpack met leder voor stuur, versnellingspook en handrem. Voor een meerprijs van 2.500 euro ga je nog een trapje hoger tot de Platino uitvoering, waar 17″ velgen, parkeersensoren, cruise control, licht/regensensor en een mat zwart panoramisch dak tot de standaarduitrusting behoren. De instap dieselmotor (1.6 MultiJet 115/120 pk) heb je al vanaf 22.190 euro.

test Lancia Delta MultiAir

Conclusie

De Lancia Delta blijft een uniek model, dat vooral door zijn styling klanten moet winnen. Met een Delta ontsnap je aan de kuddegeest, de wagen slaagt erin iets teweeg te brengen. Binnenin valt de ruimte en het premium gevoel op, maar toch is er nog ruimte voor verbetering. Zo zou de middenconsole van een kwalitatiever materiaal voorzien mogen worden en zit de achterbank nog iets te hard naar onze smaak, de beenruimte achterin is tegelijk wel op het niveau van een limousine. Qua rijden hadden we de Delta graag iets comfortabeler gezien, het onderstel dempt iets te weinig, terwijl ook het stuurgevoel scherper zou mogen. De 1.4 MultiAir lijkt ons daarentegen wel een uitstekende motorkeuze langs benzinezijde, want deze zet nette prestaties tegenover een aanvaardbaar verbruik. De Delta blijft dus een wagen voor liefhebbers van stijl en luxe, die ontspannen rijden als een prioriteit zien.

test Lancia Delta MultiAir

Overzicht

+ Prestaties & verbruik MultiAir
+ Ruimte
+ Looks

– Te licht stuurgevoel
– Onderstel mag comfortabeler
– Afwerking middenconsole

test Lancia Delta MultiAir

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir