Rijtest: Renault Latitude 2.0 dCi 175 pk

Renault Latitude
Gedurende geruime tijd was het vlaggenschip van Renault de Laguna. Nu komt het Franse merk met een opvolger voor de Vel Satis, die het toch wat anders aanpakt dan zijn voorganger.

De Renault Latitude heeft namelijk niet echt veel weg van de Vel Satis. Die stond hoog op zijn poten en had een totaal ander formaat. De Latitude doet ons eerder denken aan de Renault Safrane, Renault’s vlaggenschip van weleer. De Latitude is gebaseerd op een Koreaans model van Samsung, de SM5. Op het eerste zich klinkt dat niet geweldig, maar we waren tijdens onze testperiode aangenaam verrast over de looks van de Latitude. De neus van de wagen laat over het algemeen een goede indruk na, net zoals de zijlijn. Enkel aan de achterkant herkennen sommigen dat deze wagen niet in Frankrijk ontworpen werd, maar afkomstig is van Korea. In het algemeen wordt de Latitude weliswaar als een stijlvolle wagen beschouwd.

Aan de buitenkant dan toch. Want wanneer je instapt, voelt de Latitude al direct iets minder goed aan. Toegegeven, onze lederen zetels zitten zalig en ze beschikken over een massagefunctie en zetelverwarming. Niet slecht. En ook het stuur voelt best goed aan. Maar daar houdt het ongeveer op. De middenconsole is ergonomisch vormgegeven, maar bestaat uit minderwaardige materialen die niet echt goed aanvoelen. Ook de versnellingspook voelt niet echt kwalitatief en het instrumentenpaneel ziet eruit alsof het op een maandagochtend ontworpen werd. Bovendien zijn er behoorlijk wat rode lichten verwerkt in dat instrumentenpaneel die constant de indruk wekken dat er iets mis is. Iets wat tijdens onze testperiode niet het geval was, dat moeten we erbij vertellen. Op de achterbank is er voldoende beenruimte en zelfs aparte airconditioning voorzien, jammer genoeg is er echt te weinig hoofdruimte. De daklijn binnenin loopt redelijk af, terwijl dat aan de buitenkant niet direct het geval is. Toch wel zeer vreemd, misschien is de hoofdruimte bemeten naar Koreaanse normen, eerder dan naar Europese. De koffer is met een inhoud van 477 liter dan weer redelijk ruim bemeten. In de middenconsole vinden we een opbergruimte die maar moeilijk geopend geraakt. De wagen kan dan wel weer USB-sticks lezen, iets wat zeker in zijn voordeel speelt.

Centraal op het dashboard vinden we een groot scherm terug dat voor de navigatie en het entertainment dient. Het scherm is best goed afleesbaar, enkel wanneer het zonlicht erop invalt, valt de leesbaarheid wat tegen. Instructies worden evenwel duidelijk weergegeven en het systeem laat zich vlot bedienen aan de hand van het bedieningspaneel dat zich net achter de versnellingspook bevindt. Nog een leuk gadget waarover de Latitude beschikt, is een luchtverfrisser. Je krijgt 2 vakjes waarin je een bepaalde geur kan inbrengen. Vervolgens kan je aan de hand van enkele knoppen kiezen welke geur je in de wagen wilt en met welke intensiteit die geur verspreid moet worden. Het systeem werkte zeer vlot, na enkele seconden konden we al de geur van onze keuze waarnemen.

Onder de motorkap van ons testmodel ligt een 2.0 liter grote dieselmotor die 175 pk en 360 Nm levert. De motor voelt op zich redelijk krachtig aan, maar kan dat niet vertalen in sportieve prestaties. Dat ligt waarschijnlijk aan de automaat, die niet bepaald accuraat beslissingen neemt. De automaat moet kiezen tussen zes versnellingen, geen onmogelijke opdracht lijkt ons. Wie liever het heft in eigen handen neemt, kan de automaat nog in zijn manuele stand zetten. Dan kan je door middel van kleine tikjes zelf kiezen wanneer de wagen op- of neerschakelt. De topsnelheid komt neer op 215 km/u, de sprint van nul naar honderd is geklaard in 9,9 seconden. Tijdens het rijden stoot dit model per km zo’n 170 gram CO2 uit. Renault zelf spreekt over een gemiddeld verbruik van 6,5 liter per 100 km, maar wij kwamen met 8,4 liter toch een stuk hoger uit. Wanneer de motor stationair draait, produceert hij een onaangenaam geluid. Tijdens het rijden blijft de motor evenwel rustig, tenzij je excessief zou optrekken. Al kunnen we Renault dat laatste moeilijk kwalijk nemen natuurlijk, daar kies je als bestuurder zelf voor.

De Renault Latitude wil vooral een comfortabele wagen zijn en daar slaagt hij redelijk goed in. De ophanging is vooral afgesteld op comfort, wat in dit geval direct ook wil zeggen dat de wagen alles behalve sportief is. Zoals eerder vermeld is de automaat nogal mak, snel vertrekken zit er dus niet direct in met de Latitude. Rustig accelereren, dat dan weer wel. Het stuur is behoorlijk licht, waardoor het niet altijd even precies is. Aan de andere kant is dat lichte stuur dan weer meer dan welkom tijdens het manoeuvreren, want de Latitude is alles behalve een compacte wagen. Het betere bochtenwerk hou je in een Latitude beter voor bekeken. Het is duidelijk dat de wagen hier niet voor gemaakt is, de koets gaat namelijk redelijk doorhangen tijdens een snelle bocht, de zetels bieden niet echt veel zijdelingse steun en het stuur geeft redelijk weinig feedback. Wie echter niet veel geeft om sportiviteit, maar comfortabel van A naar B wil rijden, moet de Renault Latitude zeker en vast in het achterhoofd houden bij de aankoop van een nieuwe wagen. Zeker als je ook de prijs van de Latitude in het achterhoofd houdt…

Die prijs valt namelijk zeer goed mee. We hadden de eer en het genoegen rond te mogen rijden met de Initiale-uitvoering van de Latitude, de topversie op gebied van uitrusting. Maar er is al een Latitude vanaf €32.500. Voor die prijs krijg je standaard een 2.0 liter grote dieselmotor met 150 pk, maar je kan ook kiezen voor een model met 175 pk. Wie een V6-motor wenst, telt daar minstens €44.500 voor neer, maar krijgt daar dan ook de Initiale-uitvoering bij. Benzinemotoren zijn er niet terug te vinden in het gamma van de Latitude. Ons testmodel – de 175 pk sterke dieselmotor met Initiale-uitvoering – kost €34.800. De enige extra optie is een panoramisch dak, dat kost je zo’n €900. Helemaal standaard beschikt de Latitude over ESP, airco, centrale vergrendeling, mistlampen, lederen zetels, sensoren voor de lichten en de ruitenwissers, cruise control, 17″ lichtmetalen velgen, navigatie en parkeerhulp. Behoorlijk wat standaarduitrusting dus! Wanneer je een optiepakket hoger kiest, dan krijg je bovenop de standaarduitrusting nog eens een bandendrukcontrolesysteem, airco met drie zones, bi-xenon koplampen, massagezetels, een stuur met leder en hout, koplampsproeiers, een geurverspreider, 18″ velgen en een parkeercamera. En dat alles voor €5.000. Geen onaardige prijzenpolitiek. Wie in de Initiale-versie een automaat wenst, moet daar wel €1.200 voor neertellen, terwijl de automaat bij de standaardversie en de 175 pk sterke motor in de prijs inbegrepen is.

Concurrenten bedenken voor deze Latitude is geen eenvoudige opgave. We zouden in eerste instantie denken aan wagens als de Saab 9-5 en de Volvo S80, maar de binnenafwerking van die modellen is stukken beter dan die van de Latitude. Ook het merkimago van de twee merken situeert zich meer upmarket. Een echte concurrent voor de Peugeot 508 en de Citroën C5 kunnen we deze wagen dan ook weer niet noemen, aangezien zijn beginprijs een stuk hoger ligt en de Renault Laguna een concurrent is voor die modellen. Het is dus enigszins moeilijk om de Renault Latitude te plaatsen. Zeker omdat de Renault Laguna eigenlijk niet zoveel verschilt met de Latitude, maar toch een stuk goedkoper is en een betere afwerking heeft. Enkel zijn afmetingen en zijn rijkelijke standaarduitrusting maken de Latitude tot vlaggenschip. Wijzelf zouden wellicht voor de goedkopere Laguna kiezen en grondig door de optielijst snuisteren met het geld dat we bespaard hebben. Maar dat wil niet zeggen dat je met de Latitude een slechte wagen koopt, integendeel. Smaken verschillen nu éénmaal.

Conclusie

Echte premiumrijders zullen de Renault Latitude wellicht maar niets vinden. Daarvoor voelt het interieur niet kwalitatief genoeg aan en ook de Renault-badge op de voorkant van de wagen helpt allicht niet om hen te overtuigen, laat staan zijn Koreaanse roots. Wie echter op zoek is naar een degelijke wagen, die niet per se sportief is, maar vooral comfortabel en bovendien niet teveel geld over de toonbank wil gooien, moet zeker eens langsgaan bij Renault voor deze Latitude. De uitrusting die je bij dit model krijgt, is namelijk overdonderend. Standaard voorziet Renault de Latitude al van behoorlijk wat snufjes en voor €5.000 extra krijg je de belangrijkste gadgets die vandaag op de markt zijn. Iets waar premiumrijders alleen maar van kunnen dromen… Echt innovatieve gadgets zoals een dodehoeksensor en een HUD (Head Up Display) zijn dan weer niet beschikbaar.

Overzicht

+ Standaarduitrusting
+ Prijs
+ Looks
+ Comfort

– Automaat
– Motor + verbruik
– Hoofdruimte

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Renault Latitude 2.0 dCi 175 pk"

  1. kristofl 22-04-2011 om 20:47

    Hmmm, verrassende test! Ik dacht dat dit een meer gelikte, leukere, comfortabelere versie zou zijn van de laguna. Maar zo te zien aan de ‘standaard’ opties en logge prestaties is deze grote laguna eigenlijk toch niet zooo speciaal hip. Nog voor ik de test volledig had gelezen had ik al zo iets van… hmm, dan nemen we toch maar een laguna, deze heeft in de ‘previlege’ versie (de versie lager dan de initiale) ook al cruisecontrol, parkeersensoren, luchtdruksensoren,… en dit op mijn laguna van 2001 (de oude-oude-generatie).
    Waar zijn de foto’s getrokken?

  2. MRM 23-04-2011 om 9:24

    Foto’s zijn in de buurt van Wieze genomen. 
    Was tijdens een weekend daar in de buurt en vond de locatie wel iets hebben ;).? 
    En over de Latitude: laat ons hopen dat Renault de volgende keer meer van het ontwerpproces zelf in handen neemt en de Koreanen van Samsung maar een deel laat doen. Enkel de buitenkant bijvoorbeeld? Want die valt hier zeer goed mee!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...