Mercedes E63 AMG 2012
Aan alle mooie liedjes komt een einde, zo verdwijnt tegen het einde van het jaar ook de atmosferische V8 uit de Mercedes E63 AMG.

Maar niet getreurd, want het vervangend motorblok met slechts 5,5 liter is meer dan waardig genoeg. Het vernieuwde blok is niet enkel krachtiger, ook het verbruik zakt aanzienlijk mee. De huidige E63 AMG heeft de befaamde 6,3 liter V8 – die welgeteld 6,2 liter groot is – die goed is voor een ongelooflijke soundtrack, 525 pk en 630 Nm aan koppel. Het nieuwe blok voor de update van de E63 AMG in 2012 is slechts 5,5 liter groot maar krijgt de hulp van 2 grote turbolongen. Deze produceren hetzelfde aantal aan pk’s – 525 dus -, maar het verbruik zakt tot slechts 9,8 liter benzine per 100km (3 liter minder dan zijn huidige variant).

Wie het nog heftiger wil, kan bij Mercedes AMG eens op stage gaan om erna het Performance Pack te mogen aanschaffen. Met deze upgrade stijgt het vermogen tot 557 pk, zakt de sprint van nul-tot-honderd tot slechts 4,2 seconden én wordt de snelheidsbegrenzer pas op 300 km/u ingesteld. Standaard is die bij alle Duitse wagens vastgelegd op 250k m/u, in het zogezegde Gentlements Agreement. Prijzig blijft de supersedan van Mercedes wel, zo betaal je 106.000 euro voor de sedan, wil je liever wat meer bagageruimte, dan kan je opteren voor de break waarvoor je nogmaals 3.000 euro bijbetaalt. Voor het volledige Performance pack van AMG betaal je nog eens 8300 euro extra, maar dan heb je wel een ultieme wolf in schapenvacht.