Volkswagen Beetle 2012
De vorige generatie Beetle zorgde niet voor het succes waar Volkswagen op hoopte. Het merk probeert het nog een keer.

Uiteraard verwijst deze nieuwe interpretatie van de Beetle naar de legendarische Volkswagen Kever, inmiddels een legende. In tegenstelling tot de vorige generatie, die misschien iets te vrouwelijk vormgegeven was, mikt het model nu meer op een mannelijk publiek. Om de Beetle iets mannelijker en sportiever te laten ogen, krijgt het model een steilere voorruit en is de wagen een stuk platter dan voorheen. Dat zorgt niet alleen voor een stoerder voorkomen, ook de aerodynamica vaart er wel bij. De Beetle is bovendien zo’n 8 centimeter breder en 15 centimeter langer dan zijn voorganger, wat de ruimte binnenin tegoed moet komen. Zo is er meer ruimte op de achterbank en bedraagt de kofferruimte 310 liter, amper 40 liter minder dan een Golf. Binnenin vinden we een erg origineel en retro interieur terug, zo is de tellerpartij voorzien van een grote centrale kilometerteller geflankeerd door een kleinere toerenteller en benzinemeter. Optioneel kan je drie tellertjes centraal bovenop het dashboard laten plaatsen, die moeten het dynamisch karakter extra in de verf moeten zetten.

Onder de motorkap krijgt de Beetle vermogens die variëren tussen 105 pk en 200 pk. Instappen kan met een 1.2 TSI met 105 pk of een 1.6 TDI met 105 pk. De 1.6 TDI is bij de lancering trouwens de enige dieselversie in het motorgamma, hoewel we vermoeden dat later ook nog wel een 2.0 TDI toegevoegd zal worden. Langs benzinezijde is er verder nog plaats voor een 1.4 TSI met 160 pk of een 2.0 TSI met 200 pk. Later volgt vermoedelijk nog een Beetle R als topversie. De nieuwe Beetle is trouwens zuiniger dan ooit, kies je voor de 1.6 TDI dan heeft het model genoeg met 4,3 liter brandstof per 100 km.  De wagen kan daarnaast uitgerust worden in 3 verschillende niveaus: Beetle, Design en Sport. Daarbij is de Beetle de instapversie, de Design uitvoering krijgt in het interieur allerlei details in koetswerkkleur en comfortzetels. De Sport-versie beschikt op zijn beurt ondermeer over 19″ velgen en een spoiler.

De nieuwe Beetle is al bij al een behoorlijk betaalbare wagen, deze Volkswagen is dus echt terug een Volkswagen in de puurste betekenis van het woord. Vanaf 17.290 euro krijg je van je Volkswagen-dealer een Beetle mee naar huis, best een scherpe prijs. Het betreft dan een 1.2 TSI met 105 pk. Voor meer uitrusting moet je bij het Design-uitustingsniveau aankloppen, dat je met dezelfde motor 18.200 euro kost. Wie liever dieselt betaalt minstens 19.250 euro voor een 1.6 TDI, met de Design uitrusting groeit de prijs tot 20.160 euro. De Beetle Sport wordt enkel geleverd met de 1.4 TSI of 2.0 TSI, de eerste kost in deze uitvoering 22.330 euro, de tweede 25.880 euro. Dat lijkt veel, maar is eigenlijk goed betaalbaar als je weet dat een gelijkaardige Golf je al snel 5.000 euro meer kost. De 1.4 TSI is er trouwens ook in Design uitvoering, dan kost het model 20.760 euro. De 2.0 TSI wordt enkel als Beetle Sport verkocht.