renault laguna grandtour 4Control rijtest
De Renault Laguna kreeg een lichte facelift, die wonderen doet voor de uitstraling van het model.

Aan de voorkant heeft Renault de koplampen lichtjes hertekend en ook de bumpers werden geoptimaliseerd. Verder merken we op dat er hier en daar wat chromen sierstroken toegevoegd zijn aan de wagen. Op zich zijn dat allemaal kleine ingrepen, maar ze maken de Laguna hiermee toch wel een stuk frisser dan zijn voorganger. De Renault Laguna is dus klaar om nog enkele jaren in de spreekwoordelijke winkelrekken te liggen. Ons testmodel was de GrandTour versie, uitgevoerd in het zilver met zwarte velgen. Persoonlijk zouden we een andere kleur dan zilver kiezen, maar de zwarte velgen geven de Laguna GrandTour echt wel een sportieve look, zeker in combinatie met de twee uitlaatpijpen achteraan.

Renault Laguna GrandTour 4Control

We waren redelijk verbaasd om te zien dat ons model over twee uitlaatpijpen beschikte, gezien het feit dat de motor die we kregen een 2.0 liter grote dieselmotor is met 130 pk. Niet direct een motor die vraagt om 2 uitlaatpijpen, maar goed, da’s mooi meegenomen. Dankzij het koppel van 320 Nm geschieden hernemingen betrekkelijk vlot. De sprint van nul naar honderd is voorbij na 11 seconden. Niet direct een score om over naar huis te schrijven, maar in een realiteit waar nul-naar-honderd-sprints niet altijd even relevant zijn, stoorde die mindere prestatie ons niet direct. De motor voelt in het dagelijkse leven zeer soepel aan en komt niet alleen bij lage toeren stevig uit de hoek, maar weet ook in het hogere toerengebied voor een degelijke acceleratie te zorgen. In combinatie met een vlotte zesbak en een duidelijk ontkoppelingspedaal, voelt de Laguna zeer potent aan. De motor maakt overigens niet al te veel lawaai, wat hem in het dagelijks leven zeer beminnelijk maakt. Volgens Renault drinkt de Laguna zo’n 5,2 liter per 100 km, wij slaagden er toch in 6 liter per 100 km op de teller te toveren.

Renault Laguna GrandTour 4Control

Ons testmodel werd voorzien van Renault’s 4Control, een systeem waarbij alle vier de wielen actief meesturen. De Laguna GrandTour krijgt hierdoor een zeer direct stuurgevoel, in het begin van onze testperiode vonden we het stuur zelfs iets te direct. Iets later waren we evenwel volledig te vinden voor het scherpe weggedrag van deze Break. Het stuur is zeer communicatief en laat de bestuurder toe om zeer precies in te schatten hoeveel hij aan het stuurwiel moet draaien om een bepaalde bocht te nemen. In de bochten voelt de Renault Laguna GrandTour uiterst stabiel aan en geeft hij voldoende vertrouwen om het gaspedaal net iets dieper in te drukken. Wanneer je manoeuvres uitvoert, sturen de achterwielen van de Laguna tegen. Hierdoor bekom je een veel kortere draaicirkel. We zouden kunnen proberen om het hele systeem uit te leggen, maar het onderstaande filmpje is stukken duidelijker.

De Renault Laguna beschikt over een zeer ergonomisch en strak interieur. Alle knoppen en bedieningsinstrumenten zitten op de plaats waar je het zou verwachten en werken zeer correct. De Laguna GrandTour is piekfijn afgewerkt en ook op gebied van materiaalkeuze weet Renault ons te overtuigen. Enkel de inlegplaat op het dashboard voelde nogal goedkoop aan. Onze deels lederen zetels zaten dan weer subliem en zorgden ten allen tijde voor voldoende zijdelingse steun. Het keyless-go systeem van Renault verdient bovendien nog wat extra aandacht, het werkt namelijk perfect. Wanneer je de wagen nadert, detecteert de Laguna de sleutel die je in je broekzak hebt zitten. Vervolgens hoef je gewoon je deur te openen en de Laguna zal zichzelf ontgrendelen. Eventjes op de startknop duwen en je kan vertrekken, je hoeft de automatische parkeerrem zelfs niet uit te schakelen. Wanneer je dan op je bestemming bent, kan je de wagen uitschakelen door middel van de stop-knop. De wagen trekt zelfstandig zijn handrem aan. Je kan daarna de deur dichtgooien en van de wagen weglopen. Iets later claxonneert de Laguna tweemaal en dat signaal geeft aan dat de wagen op slot is. Zeer praktisch!

Renault Laguna GrandTour 4Control

Op de achterbank is er zeker en vast voldoende ruimte voor twee volwassenen of drie kinderen. De Laguna GrandTour is bovendien geschikt voor lange reizen. Hij voelt redelijk comfortabel aan en kan bovendien behoorlijk wat bagage slikken, 508 liter om precies te zijn. Wanneer je de achterbank neerklapt, komt de bagageruimte neer op 1.593 liter. Daarmee scoort de Laguna beter dan de Citroën C5, maar minder dan de Ford Mondeo Clipper en de Peugeot 508 SW. De achterbank van de Laguna kan in een mum van tijd neergelegd worden door aan twee hendels te trekken. Hierdoor kan je het traditionele gesukkel bij het opplooien van een achterbank vermijden. Wie Renault’s navigatiesysteem aanschaft (€1.350) kan niet alleen op eenvoudige wijze op zijn bestemming geraken, maar ook zijn telefoon aan de wagen koppelen via Bluetooth. Dat kan zeer eenvoudig en het belgeluid is opvallend helder. Navigatie-instructies worden vlekkeloos weergegeven, al oordelen we wel dat het scherm intussen een iets hogere resolutie zou mogen hebben, het lijkt wat scherpte te missen.

Renault Laguna GrandTour 4Control

De Renault Laguna kost je minstens €25.250. Dan krijg je een Sedan, wil je de GrandTour, dan kost dat je minstens €26.300. Ons testmodel dat over een 130 pk sterke dieselmotor beschikt, kost €28.000 als je genoeg neemt met de basisuitrusting. Die basisuitrusting is met onder meer ESP, airco, licht- en regensensor, elektrische zijspiegels, een elektrische handrem, bluetooth, 16″ aluminium velgen en een kaart in plaats van een sleutel dan weer behoorlijk uitgebreid. Voor een model met 4Control – echt een aanrader – tel je €30.800 neer, maar krijg je ook wat meer uitrusting in de plaats naast het 4Control-systeem. Zo krijg je bijvoorbeeld cruise control, een aluminium versnellingspook, 17″ velgen, een sportstuur een USB-aansluiting en xenon-koplampen. Uiteraard bestaan er nog enkele opties, zoals het GT-Pack (€1.750 voor onder meer sportpack), parkeerhulp vooraan (€350), meesturende koplampen (€800), 18″ velgen (€400), navigatie (€1.350) en het BOSE-geluidssysteem (€500). De beginprijs van een Citroën C5 ligt aardig in de buurt van die van de Laguna. De Peugeot 508 en de Toyota Avensis zijn zo’n €2.000 goedkoper, de Ford Mondeo is net iets duurder. De prijszetting van de Laguna is dus zeker en vast niet overdreven, maar ook niet messcherp.

Renault Laguna GrandTour 4Control

Conclusie

De Renault Laguna is dankzij zijn facelift klaar om nog een tijdje op de markt te verblijven. Enkel de Peugeot 508 is een onlangs vernieuwde concurrent, de andere concurrenten moesten het onlangs ook met een kleine facelift stellen. Dankzij het 4Control-systeem is de Laguna een zeer scherpe wagen, wie dus van een snedig weggedrag houdt, zou deze optie zeker en vast in overweging moeten nemen. Echte minpunten aan dit model zijn er niet, hoogstens enkele kleine werkpunten. Wie dus een vlotte en betaalbare allrounder zoekt, moet zeker en vast de Laguna in overweging nemen.

Renault Laguna GrandTour 4Control

Overzicht

+ Keyless go & automatische handrem zijn gemakkelijk
+ Navigatiesysteem
+ Stuurgevoel 4control
+ Motor is zeer soepel

– Stationair geluid
– Plastiekerig dashboard

Renault Laguna GrandTour 4Control

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Jeroen Maes & Pieter-Jan Scheir