Kort getest: Smart Electric Drive + Siemens Volt-Air

Smart Electric Drive
Siemens nodigde ons uit om eens te komen proeven wat de toekomst te bieden heeft. Het toonde ons de elektrische Smarts waarover het beschikt en nog veel meer.

De elektrische Smart zou er als een doodnormale Smart uitzien, mocht hij niet voorzien zijn van groene velgen en gelijkaardige bestickering. Ook binnenin voelt de elektrische Smart uiterst normaal aan. In plaats van een bezinemeter zien we een teller die aangeeft in hoeverre de batterijen nog over capaciteit beschikken en de toerenteller werd vervangen door een wijzer die aangeeft in welke mate je de batterijen ont- of oplaadt. Inderdaad, je kan de batterijen al rijdend ook opladen, met de energie die vrijkomt tijdens het remmen. Maar voor de rest is de elektrische Smart een wagen zoals er zoveel rondrijden, alles behalve een cultuurschok.

Smart Electric Drive test

Uiteraard beschikt de Smart electric drive over een automatische versnellingsbak. Hij ziet er niet per se fraai uit, maar is wel vlot te bedienen. Het leuke aan de elektrische wagen is natuurlijk dat er in feite geen versnellingen zijn. Je kan vooruit rijden, achteruit rijden, de wagen in neutraal zetten en er is ook een parkeerstand. Maar van getrapte versnellingen is er geen sprake. En dat maakt dat het accelereren zonder schokken verloopt. Bij een elektrische wagen is het koppel al vanaf 0 toeren volledig beschikbaar. Maar wie hoopt op een vlotte acceleratie, is er aan voor de moeite. De elektrische Smart komt namelijk niet bepaald vlot van zijn plaats af. Wanneer de wagen te snel zou accelereren, zou hij namelijk teveel van de batterijen eisen. Om voor voldoende autonomie te zorgen (zo’n 180 km volgens Siemens, 115 km volgens Smart) werd de wagen dus zo geprogrammeerd dat hij niet echt snel van zijn plaats af komt. Redelijk teleurstellend, maar begrijpelijk. De sprint van nul naar 60 km/u duurt 6,5 seconden, de topsnelheid komt neer op 100 km/u. De elektrische Smart beschikt over 40 pk en 120 Nm.

Smart Electric Drive test

Maar leuk om te rijden, is de Smart electric drive dan weer wel. Zoals eerder vermeld is de wagen dankzij de automaat zeer comfortabel om te rijden, verder rijdt deze elektrische Smart als een doodnormale Smart, een tof wagentje dus. De batterijen liggen aan de onderkant van de wagen, voor het zwaartepunt geldt dus hetzelfde. Interessant om te vermelden is ook het feit dat het traditionele motorgeluid vervangen werd door een soort van zoemende toon. Tijdens het accelereren is deze toon duidelijk aanwezig, misschien zelfs een beetje storend. Al moeten we erbij vertellen dat we niet lang met dit model gereden hebben, wie weet went dit achtergrondgeluid wel, net zoals we vandaag het geluid van een verbrandingsmotor gewend zijn. Bij het rijden aan continue snelheid, valt dit geluid volledig weg, net zoals bij het vertragen.

Smart Electric Drive test

Het grootste verschil met een traditionele wagen is ongetwijfeld het tanken. Dat gebeurt aan een laadpaal. Siemens gebruikt energie die het uit zonnepanelen haalt om haar elektrische vloot op te laden. Dankzij een heus veld vol zonnepanelen (10.000 m²), kan Siemens maar liefst 4.000.000 elektrische kilometers per jaar afleggen. Wanneer je aan de laadpaal komt, volstaat het om met je persoonlijke kaart over een sensor te wrijven. Vervolgens opent een klep zich, waar een stopcontact terug te vinden is. In dat stopcontact kan je het snoer dat in de koffer van je wagen ligt inpluggen en op die manier je Smart opladen. Tijdens het opladen licht de ‘brandstofklep’ van de Smart rood op. Het volledig opladen zou zo’n 3 uur in beslag nemen. Onderstaand filmpje toont exact hoe dat werkt!

Het gebruik van de elektrische Smarts kadert bij Siemens in een veel groter energieproject, waarvan we een voorsmaakje kregen. Momenteel wordt energie geproduceerd naargelang er vraag is naar energie. Meer energie tijdens de pieken, minder in het dal. Het doel van Siemens is om zoveel mogelijk op hernieuwbare energie over te schakelen en de vraag naar energie af te stemmen op het aanbod van energie, in plaats van het omgekeerde. Wanneer er energie zou gemaakt worden omdat er bijvoorbeeld een windmolen aan het draaien is, zou je als particulier kunnen beslissen om die energie te kopen als de vraag naar energie laag is. Op die manier betaal je minder geld voor je energie dan anders. Die energie zou je kunnen gebruiken om bijvoorbeeld je elektrische wagen op te laden. Wanneer je dan niet met de wagen zou gaan rijden, kan je die energie dan verkopen op de markt. Iedereen zou op die manier handelaar in energie worden. Het systeem dat al deze transacties regelt, wordt door Siemens het Smart Grid genoemd. Siemens België is een pionier in deze ontwikkeling. Omdat het systeem zeer omvangrijk is, voegen we hieronder een duidelijk filmpje toe, dat één en ander duidelijk maakt. Dat het systeem zeer omvangrijk is, blijkt uit het feit dat men bij Siemens België zeer zwijgzaam is over de kostprijs van het project, ongetwijfeld een zeer aanzienlijke investering.

Conclusie

In de toekomst zal er hoe dan ook ooit eens een einde komen aan verbrandingsmotoren. Het Smart Grid van Siemens toont een mogelijke manier waarop mobiliteit toch gegarandeerd kan worden op basis van hernieuwbare energiebronnen. Wanneer de batterijen van elektrische wagens goedkoper worden en hun capaciteit stijgt, dan pas zal de elektrische wagen toegankelijk worden voor het grote publiek. Momenteel beschikt Siemens zelf over een micro Smart Grid waarbij het zelf uittest of haar technologie werkt. Het onderzoek loopt in samenwerking met de NMBS. Het doel van Siemens is om tegen 2012 een totale e-mobiliteitsoplossing aan haar klanten aan te bieden. Afspraak over één jaar! Of op GroeneAntwoorden.be.

Smart Electric Drive test

Smart Electric Drive test

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

3 reacties op "Kort getest: Smart Electric Drive + Siemens Volt-Air"

  1. bpc 15-04-2011 om 15:21

    ik wil graag een opmerkingetje geven
    “In de toekomst zal er hoe dan ook ooit eens een einde komen aan verbrandingsmotoren”
    ik ben het niet echt eens met die stelling hoor
    dat er een einde zal komen aan de traditionele diesel en benzine motoren , daar ben ik mee akkoord , maar er zijn zoveel meer alternatieve dan electrische voertuigen
    (ik denk aan waterstof , bio -ethanol …)
    bovendien komt er op het moment enorm veel protest op kernenrgie maar belgië krijgt 55% van zijn electrcitiet van kernenergie , en de kans is groot dat dit in de toekomst zal verdwijnen waardoor de electriciteit erg duur zal worden en dat het maatschappelijk ook niet meer aanvaard zal zijn om zomaar electriciteit te “verspillen” aan mobiliteit , om het simpel te houden , we staan dus voor een soort energiecrisis,
    momibiteit zal in de toekomst dus hoe dan ook een dure grap worden  maar electrisch zal zeker niet veel goedkoper meer zijn , maar je moet er wel meer voor opofferen ( lange wachttijden bij het laden , mindere prestatie’s minder bagageruimte ,…) .
    waar men ook nog niet heeft over nagedacht is het feit dat electrische auto’s minstens even slecht zijn voor het milieu als conventionele benzine/diesel motoren
    laat ons even in de veronderstelling gaan dat ik morgen naar nissan ga om een leaf te bestellen,
    eerst en vooral zal het niet erg goed zijn voor het milieu om mijn oude auto afte te breken , daar komt bij dat een electrische auto produceren ook slecht is voor het milieu.
    maargoed ,dan ben ik eindelijk met mijn leaf aan het rijden en ik moet opladen , vanwaar komt de electriciteit ? inderdaad , ook electrisciteit produceren is niet erg goed voor het milieu,
    nu laat ons dat aspect ook even wegdenken ,
    ik rijd een goede tien jaar met mijn leaf rond en de batterij zijn op die tijd uiteraard versleten
    en wat ik ook beslis (een nieuwe wagen kopen of het batterij pack vernieuwen ) het is sowiso erg slecht voor het milieu  want het afbreken is verschrikkelijk ongezond
    als ik al die dingen optel vraag ik mij af of ik niet beter met een dodge viper had gereden voor het milieu ?
     ik vind dan ook niet dat de overheid en media electrisch rijden mag aanmoedigen !
    ik ben persoonlijk voorstander van bio-ethanol.
    een waardig alternatief , kan gemaakt worden van plantenafval , en als ze binnen dit en tien jaar de gewone 95 verbieden aan de pomp is er geen probleem want met een kleine aanpassing kan elke (benzine) auto er op lopen
    dus laat de overheid dit stimuleren door bevoorbeeeld premie’s te geven om je auto te laten ombouwen
    het kan natuurlijk ook waterstof worden in de toekomst dat zeg ik niet maar electiciteit is echt geen oplossing!

    zo dat moest er even af :p
    grtz
    bpc

  2. MRM 16-04-2011 om 12:39

    Ik had inderdaad beter geschreven ‘traditionele verbrandingsmotoren’. 
    Ik ben zelf ook voorstander van diesel- en benzinemotoren, maar goed, hoe dan ook komt er ooit een einde aan fossiele brandstoffen, daar zijn we het allemaal over eens vermoed ik?
    Het alternatief waterstof is zeker en vast geen slecht alternatief, maar wel energieverslindend. Mocht het dus zijn dat er op een bepaald moment teveel energie beschikbaar is (zie het verhaal van vraag en aanbod hierboven) dan is het niet slecht om die energie op te slaan in waterstof, anders gaat die energie toch maar verloren. Maar wanneer je besluit de energie op te slaan in waterstof, moet je wel erkennen dat dit proces alles behalve efficiënt is. Liever niet dus, vind ik.
    En wat je zegt over bio-ethanol is allemaal goed en wel, maar de Europese overheid had een tijdje geleden een richtlijn dat een klein percentage van het Europese wagenpark op biobrandstoffen zou moeten rijden tegen 20XX, ik kan me de exacte cijfers niet voor het hoofd halen. Iets later werd dat percentage teruggeschroefd omdat de basis van biobrandstoffen ligt in voedsel. En dat zou de voedselprijzen te hoog maken, nefast voor de derdewereldlanden. De wereld zou namelijk kampen met een verhoogde vraag, de prijzen zouden stijgen en de armsten zouden met minder eten uitkomen. 
    Op alle manieren van aandrijving is er dus kritiek en ik vind persoonlijk dat we het elektrische rijden zeker niet mogen afstraffen omwille van batterijen die niet optimaal werken. Laat ons hopen dat de technologische vooruitgang ervoor kan zorgen dat batterijen een stuk optimaler kunnen gaan werken, dat zou al veel betekenen. Maar uw kritiek is inderdaad juist, al vind ik ook dat de andere brandstoffen zeker en vast hun nadelen hebben.

  3. bpc 16-04-2011 om 16:59

    @mrm:
    ik denk ook niet dat waterstof een goed alternatief is door alle redenen  die je zei + het gevaar bij ongevallen (waterstof ontbrand niet relatief rustig zoals benzien het ontploft )
    af kan je dat bij elec. ook weer zeggen ,wat gebeurd er bij een ongeval…
    ik den k dat bio-ethanol wel een goed alternatief is omdat het tegenwoordig ook uit gft  etc gemaakt worden en van de overshot kan veevoeder gemaakt worden  …
    er is geen perfect alternatief laat ons daar duidelijk over zijn maar bio ethanol lijkt mij de beste optie die we nu hebben …

Reageer

Reactie aan het plaatsen...