Rijtest: Lexus IS200d

rijtest Lexus IS200d
Sinds de facelift van de Lexus IS biedt het merk ook een nieuw instapmodel aan: de IS200d.

Vroeger had je als dieselrijder niet veel keuze in het IS-gamma. Geïnteresseerden moesten het stellen met de IS220d met 177 pk, niet meteen de meest fiscaal vriendelijke motor voor onze Belgische automarkt. Lexus heeft dit zelf ook ingezien en heeft met de facelift van het model meteen ook een nieuwe instapmotor gelanceerd. In principe gaat het echter gewoon om een dichtgeknepen versie van de IS220d, onder de motorkap zit namelijk nog steeds dezelfde 2.2-liter grote dieselmotor, die in dit geval 150 in plaats van 177 pk levert. Ook het koppel werd wat teruggeschroefd, van 400 Nm in de IS220d naar 340 Nm in de IS200d. De nieuwe motor kan wel uitpakken met zuinigere verbruikscijfers, terwijl de IS220d 5,5 liter nodig had per 100 kilometer kan de IS200d hetzelfde met 5,1 liter/100 km.

rijtest Lexus IS200d

Toch moeten we dit hele verhaal meteen met een valse noot beginnen, de IS200d komt met zijn 150 pk namelijk amper vooruit. In theorie zou de IS200d in 10,2 seconden naar 100 km/u moeten sprinten, maar in de praktijk voelt het veel trager aan. Dat ligt ongetwijfeld deels aan het feit dat de Lexus IS200d uitermate comfortabel is en er amper geluiden in het interieur binnenkomen, maar daarmee verklaar je niet dat sommige tussenacceleraties tergend traag verlopen. Met name hernemingen in de zesde versnelling lijken een eeuwigheid te duren. Zodra je onder de 100 km/u zakt in zesde versnelling, duurt het immens lang voor je terug op 120 km/u gekomen bent. Dat kan banaal lijken, maar op de autosnelweg kom je dagelijks situaties tegen waarbij je kort in de remmen moet na constant 120 km/u gereden te hebben. Terug op kruissnelheid komen is dan een hele opgave, tenzij je terugschakelt naar vijfde versnelling natuurlijk.

rijtest Lexus IS200d

De lange verhoudingen in de handmatige versnellingsbak samen met de dichtgeknepen motorische prestaties zorgen er voor dat sportief rijden er niet in zit. Behalve als je frequent schakelen tot een sport wil benoemen, want schakelen zal je ongetwijfeld vaak doen in de IS200d. Het bruikbare toerengebied ligt tussen 2.000 en 2.900 toeren, daarbuiten heb je amper iets te zoeken. Daarnaast leken de opgegeven verbruikscijfers amper haalbaar, bij normaal gebruik zaten we al snel aan 7,3 liter/100 km, terwijl een ECO-rit op 6 liter/100 km uitkwam. Toch bedroevende cijfers voor een wagen die helemaal niet aanzet tot sportief rijden. Positief is wel dat het schakelen zelf boterzacht verloopt en dat de tweede versnelling schakellui gereden kan worden, bij lage snelheden hoef je dus niet veel te schakelen.

rijtest Lexus IS200d

Maar goed, nu het karakter van de IS200d uitgeklaard is, kunnen we ons focussen op de andere elementen van de facelift. Want hoe je het ook draait of keert, de Lexus IS ziet er aan de buitenkant erg overtuigend uit. Met een sportieve en tegelijk luxueuze stijl blijft hij toch een zeer aantrekkelijke keuze in zijn segment. De facelift kreeg daarbij vooraan standaard LED-dagrijlichten samen met nieuwe achterlichten en licht aangepaste bumpers. Wie het graag nog iets sportiever ziet kan sinds de facelift optioneel voor het F-Sport pakket kiezen. Dan krijg je een extra sportieve uitvoering, dat zijn inspiratie haalt van de IS F, met een nieuwe voorspoiler met geïntegreerde mistlichten, een nieuwe grille, 18″ velgen en een subtiele kofferspoiler met geïntegreerd stoplicht.

rijtest Lexus IS200d

Binnenin trekt Lexus de dynamische en sportieve looks van het exterieur jammer genoeg niet door. De zetels zitten meteen wel uiterst comfortabel, het lijkt wel alsof je in een fauteuil neerploft. Heerlijk, maar het helpt zeker niet om een sportief gevoel te krijgen. Ook de algemene look and feel van de IS lijkt wat gedateerd, de gebruikte materialen zijn wel hoogstaand, maar de gebruikte knoppen en interfaces lijken soms uit prehistorische tijden te stammen. Zo gebruikt Lexus nog steeds het “microgolfklokje” in het interieur en is het infotainmentsysteem voorzien van een gedateerde styling waarbij de aanraakknoppen van het touchscreen een marmeren look kregen. Daartegenover staat wel een goed in de hand liggend stuurwiel en een zeer overzichtelijk instrumentenpaneel. De Lexus IS200d maakt je rustig, zelfs de meest sportieve macho krijg je hiermee getemd. Ook de achterbank kan mee genieten van het uiterst comfortabele gevoel dat deze IS je geeft, met even malse zetels en voldoende been- en hoofdruimte. De beperkte kofferruimte is wel een pijnpunt, met 398 liter komt hij amper in de buurt van zijn concurrenten. Zo beschikt de BMW 3-Reeks over 460 liter bagageruimte.

rijtest Lexus IS200d

Maar goed, terug naar het rijden. De Lexus IS200d rijdt uitermate comfortabel en aangezien er amper geluiden naar binnen komen kan je in alle stilte genieten van je rit. Toch is het weggedrag van de Lexus IS200d allesbehalve slap, wanneer je snel de bocht om gaat blijft de wagen opmerkelijk stabiel en ook het sturen gaat voldoende accuraat. Ook goed om weten is dat de draaicirkel van de Lexus IS200d opvallend klein is, waardoor manoeuvreren in kleine ruimtes erg eenvoudig gaat. Over het algemeen koop je deze Lexus IS200d dus om boterzacht te rijden, niet voor de sportiviteit. Laat je leiden door deze IS, en je zal snel overtuigd zijn van zijn uiterst relaxerende werking. Ideaal dus voor mensen die graag ontspannen in plaats van opgefokt op het werk toekomen, zelfs files zouden ontspannend kunnen werken, al is er jammer genoeg geen automaat beschikbaar voor de dieselversies van de IS.

rijtest Lexus IS200d

Je hebt de Lexus IS200d vanaf 32.350 euro, dat is exact 900 euro minder dan de 33.250 euro die je neertelt voor de krachtigere IS220d. Opmerkelijk is het feit dat de optielijsten niet ellenlang zijn, Lexus kiest ervoor de basisuitrusting ruimer te maken en de opties in overzichtelijke packs te verenigen. Standaard krijg je onder andere 17″ velgen, elektrische en verwarmde buitenspiegels, mistlampen, LED lichten, parkeersensoren, automatische lichten, automatische Airco, premium audiosysteem met 8 speakers, Bluetooth, cruise-control en bediening aan het stuur. Een erg brede uitrusting, waardoor de Lexus IS zich interessant maakt ten opzichte van zijn rechtstreekse concurrenten. Bij Lexus krijg je namelijk een bredere basisuitrusting voor dezelfde prijs. Wil je meer dan kan je altijd kiezen voor het F-Sport pack voor 3.630 euro of het Luxury pack voor 5.500 euro. Voor het navigation pack betaal je 2.960 euro. De volledige prijslijst vind je hier.

rijtest Lexus IS200d

Conclusie

De Lexus IS200d is de wagen voor wie graag comfortabel op de weg wil zijn, en houdt van een iets klassieker interieur. Lexus heeft volgens ons de IS200d ten opzichte van de IS220d wel iets te monddood gemaakt. Het vermogen en koppel waarover de IS200d beschikt lijkt vaak te benepen en ook de versnellingsverhoudingen zitten niet helemaal zoals het zou moeten. Daarnaast blijft het een 2.2-liter grote motor waardoor je jaarlijks een hogere verkeersbelasting betaalt dan bij een 2-liter groot exemplaar. Gelukkig is het BIV door het lagere vermogen gedaald, maar voor dat uitgespaarde geld lever je volgens ons wel veel auto in.

rijtest Lexus IS200d

Overzicht

+ Uiterst comfortabel, zowel voor- als achteraan
+ Korte draaicirkel
+ Chique styling exterieur

– Ouderwetse look and feel interieur
– Makke prestaties IS200d
– Kleine koffer

rijtest Lexus IS200d

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Lexus IS200d"

  1. kristof 07-04-2011 om 17:21

    De middenconsole is nog steeds die van de is220d. Degelijk, maar geen “bling”. De 200d versie kan je natuurlijk laten chiptunen, en dan krijg je wel meer wagen voor je geld natuurlijk 🙂
    Maar PJ, je hebt gelijk, je koopt deze wagen om relaxed te rijden, niet om het de bmw’s en audi’s van deze wereld knap lastig te maken op het circuit. 🙂

  2. bpc 07-04-2011 om 17:26

    ik vind het persoonlijk een prachtige wagen , een echte gentleman wagen , ik snap niet waarom hij hier zo weining populair is ,
    het is toch een mooi alertatief voor de 3series en cklasses in deze wereld , gebrek aan goede marketing dan ?

Reageer

Reactie aan het plaatsen...