Rijtest: SsangYong Korando 2.0 e-XDi 175pk

SsangYong Korando Rijtest
SsangYong staat niet direct bekend als de meest spraakmakende autobouwer, maar met de Korando doen ze alvast een nieuwe poging om Europa te overtuigen.

Toen de crisis hard toesloeg in de autosector hadden veel autoconstructeurs het moeilijk. Toen Ssangyong het faillissement aankondigde, werd dit geheel ongepast op gejuich onthaald. Zo was de wereld veel beter af zonder die bijzonder speciale – om het woord lelijk niet te gebruiken – modellen van SsangYong. Wonderbaarlijk genoeg herrees Ssangyong na een nieuwe kapitaalinjectie en bedrijfsleiding, en werd de focus terug gelegd op wagens die er iets conventioneler uitzien.

Rijtest SsangYong Korando

Zonder geld voor het ontwikkelingsbudget slaagde Ssangyong er toch in om de nieuwe Korando uit hun hoed te toveren. Korando staat voor Korea Can Do en moet een nieuw tijdperk inluiden. Voor het uiterlijk gingen ze langs bij de Italianen van Giugiaro, waardoor het ontwerp merkbaar een Europese toets heeft. De terreinwagen sluit goed aan bij zijn concurrenten uit eigen streek, zoals de Kia Sportage en de Hyundai ix35. Personen die het verleden van SsangYong niet kenden, waren zeer lovend over het uiterlijk, sommigen noemden hem zelfs sexy. Diegenen die SsangYong wel kenden waren iets minder lovend, maar moesten na een tijdje toch bekennen dat ze grote vooruitgang maken.

Rijtest SsangYong Korando

De neus was unaniem wel het pijnpunt van de wagen, gelukkig heb je daar geen zicht op als je met de auto zelf rijdt. De witte kleur Grand White past ook niet echt bij een terreinwagen, maar gelukkig biedt SsangYong de Korando aan in 7 koetswerkkleuren en 4 mogelijke interieurcombinaties. Een robuuste terreinwagen van 1,7 ton is verre van sportief, toch was ons testmodel uitgerust met matgrijze 18” velgen en een dubbele uitlaat.

Rijtest SsangYong Korando

Binnenin bemerken we een kwalitatieve indeling van het dashboard met een degelijk interieur, al konden we wel enkele foutjes opmerken. Zo zit de knop voor de tripcomputer onderaan de middenconsole en reageert de regensensor zoals een Belgische regering van lopende zaken. De stoelen daarentegen zaten wel zeer goed en konden verwarmd worden indien gewenst, een luxe waarover ook de achterbank kon beschikken. De middenconsole is wat aan de kale kant, maar alles wat aanwezig moet zijn, is ook aanwezig, op een multimediasysteem na. Je favoriete muziek kan je gelukkig nog steeds kwijt langs de USB-poort of de CD-speler, maar een GPS systeem moet je zelf aanschaffen.

Rijtest SsangYong Korando

Her en der voorziet SsangYong opbergplaatsen voor allerlei kleine voorwerpen, wat bijdraagt tot de gebruiksvriendelijkheid van de wagen. Grotere voorwerpen kunnen in de koffer terecht. Standaard is er plaats voor 490 liter bagage, klap je de achterbank neer dan bekom je een vlakke laadruimte met plaats voor 1.312 liter bagage. Hiermee zijn de grote afmetingen van de Korando uitgeklaard, hij kan ideaal als muilezel gebruikt worden. Onder de koffervloer is ook nog een kleine ruimte voorzien met allerlei opbergvakjes, we vinden er zelfs een tweede 12V-stopcontact terug. Om de wagen toegankelijker te maken in de duisternis verlichten de zijspiegels op zodra je hem ontgrendeld. Niet direct een gigantisch innovatieve vooruitgang, maar toch een leuke gadget waarmee de Korando terug enkele punten scoort.

Rijtest SsangYong Korando

Onder de motorkap vinden we een 2 liter grote dieselmotor terug. Volgens Ssangyong is dit motorblok perfect, want het is het enige waaruit je momenteel kan kiezen. Met 175 pk en 360 Nm kom je zeker voldoende snel weg, zo bereik je al na 10 seconden het eerste honderdtal. De topsnelheid ligt op 179 km/u maar dan zal je sterk gehinderd worden door een stevige rijwind. De isolatie en geluidsdichtheid kunnen wel nog wat verbeterd worden, zeker op snelwegsnelheid. Een automatische versnellingsbak is optioneel verkrijgbaar voor €1.500, voor de intelligente vierwielaandrijving betaal je €2.000. Met 169 gram CO2-uitstoot per gereden kilometer kan je ook geen beroep doen op een ecopremie, maar die is dan ook niet in het leven geroepen om terreinwagens te subsidiëren. Het verbruik wordt officieel geschat op 6,5 liter per 100 km, terwijl wij gemiddeld een liter meer verbruikten na 1.300 testkilometers. Deze waarden komen vrij goed overeen met zijn directe concurrenten, maar toch is de kleine brandstoftank van 45 liter een ergernis. Zeker omdat de brandstofindicatie niet erg accuraat lijkt, waardoor je slecht kan zien hoeveel diesel je nog over hebt. Omdat 175 pk verre van fiscaal vriendelijk is, zal Ssangyong in de toekomst ook een dieselversie met 149 pk uitbrengen. Hiermee zouden de zakelijke rijders ook overtuigd moeten worden van de bruikbaarheid van de Korando. Of de leasemarkt, die traditioneel kiest voor degelijke en voornamelijk onopvallende modellen, hiervoor zal warm lopen is nog maar de vraag…

Rijtest SsangYong Korando

De Korando rijdt zeer vlot zonder echt te neigen naar het comfortabele of het sportieve. Een prima afgesteld onderstel en dito stuurgevoel bieden voldoende feedback op gelijk welke ondergrond. Standaard gaat de kracht richting de voorwielen, maar als die te maken hebben met gripverlies springen de achterste wielen bij. Tijdens 2 korte off-roadsessies kon de Korando zich goed uit de slag slaan op de onverharde ondergrond. Er echt mee gaan off-roaden in de bergen valt misschien nog af te raden, toch heeft het 4×4 systeem zijn toegevoegde waarde wanneer het nodig mocht zijn. Europese wagens staan bekend om hun veiligheid, toch doet de Korando niet onder. Zo zit het tractiecontrolesysteem, ESP, Hydraulic Brake Assist, Hill Start Assist, zijdelingse beschermbalken en een anti-carjackingsysteem in de basisuitrusting.

Rijtest SsangYong Korando

Voor de prijs moet je de SsangYong zeker niet laten! Zijn concurrenten staan ook niet bekend als de duurste van de klas maar de Korando doet nog beter. Zo biedt Ssangyong de Korando Crystal uitvoering aan voor €22.290 en daarvoor krijg je zeker geen kale wagen. Daarnaast hebben ze nog het Quartz niveau in de rekken liggen ter waarde van €24.490, maar de topper blijft het Sapphire niveau dat de deur uitgaat voor slechts €25.490! Daarvoor krijg je een volledig uitgeruste wagen met onder meer een volledige resem aan veiligheidssystemen, 18” velgen, dubbele uitlaat in het chroom, automatische airco, privacyglas achteraan, een reservewiel, een functioneel stuur met de basisfuncties en parkeersensoren. Een ongeziene prijs voor zo’n uitrusting! Enkel het ontbreken van een grotere optielijst – met een multimediasysteem! – is een gemis. Zo betaal je nog eens €400 extra voor een metaalkleur of €1.000 voor een elektrisch schuifdak.

Rijtest SsangYong Korando

Zijn directe concurrenten vinden we eveneens bij een Koreaanse constructeur. Voor een gelijkwaardig uitgeruste Sportage betaal je bij Kia €35.460, voor de ix35 betaal je ongeveer €37.000. Qua rij-eigenschappen, verbruik en ruimteindeling scoren ze alledrie gelijkaardig, net zoals er een interessante garantieregeling bestaat. Zo krijg je 5 jaar of 100.000 km garantie vanuit de fabriek, terwijl Kia er 7 geeft, maar dat wel inclusief een beperking tot 150.000km. Hyundai trekt qua garantie aan het langste eind, met 5 jaar zonder beperkingen. Qua restwaarde moet de Korando wel onderdoen, maar dat zal niet voor iedereen een minpunt zijn. Als we kijken naar het succes van de Dacia Duster  kunnen we enkel van mening zijn dat de extra €10.000 voor een Korando meer dan een aanrader is. Niet enkel de ruimte, bruikbaarheid en degelijkheid is markant beter, ook qua veiligheid scoort de SsangYong betere punten.

Rijtest SsangYong Korando

Conclusie

SsangYong heeft gebroken met het verleden en dat merken we aan de Korando. Op enkele kleine foutjes na moeten we toegegeven dat de Koreanen een zeer degelijke wagen hebben neergezet met een ongelooflijke basisuitrusting, om nog maar te zwijgen over de prijs. Enkel jammer dat de brandstoftank ons zoveel irriteerde en de naam SsangYong nog niet veel goeds doet klinken bij de bevolking. Maar als de Dacia Duster een verkoopstopper kan worden, dan kan deze Korando dat ook!

Rijtest SsangYong Korando

Overzicht:
+ Prijs/kwaliteit
+ Uitrustingsniveau
+ Ruimte

– Imago
– Kleine missers in het interieur
– Kleine optielijst

Rijtest SsangYong Korando

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Kevin Ringoot

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: SsangYong Korando 2.0 e-XDi 175pk"

  1. chuwie 05-04-2011 om 22:00

    oogt allemaal goed en wel, maar ik zie mezelf erniet in rijden.
    maar petje af voor sang yong, redelijk geslaagd model

  2. Fritz 06-04-2011 om 14:25

    Wat een rijtest 😮

Reageer

Reactie aan het plaatsen...