Chevrolet Mi-Ray Concept
GM Korea stelt op het autosalon van Seoul de Chevrolet Mi-ray conceptroadster voor, ter gelegenheid van de honderdjarige geschiedenis van het merk.

Mi-ray betekent in het Koreaans “toekomst”, GM is met Chevrolet vanaf nu namelijk beschikbaar in heel Korea, de Mi-ray conceptauto moet de toekomstige mogelijkheden van het merk tonen aan de Koreanen. Het conceptmodel versterkt de band tussen auto en bestuurder en creëert een frisse blik op hoe sportauto’s er in de toekomst kunnen uitzien.

Het conceptmodel werd ontwikkeld door een Design Studio van GM in Seoul. Het model maakt gebruik van een hybride aandrijftechnologie en krijgt een moderne styling waarbij iconische Chevrolet designkenmerken worden gecombineerd met de toekomstvisie van Chevrolet op designgebied. Zo herkennen we de openheid van de Monza SS uit 1963 en het praktische en lichte aspect van de Corvair Super Spyder uit 1962. Zijn expressieve, aerodynamische romp doet zelfs denken aan een modern jachtvliegtuig.

Voor het koetswerk gebruikt Chevrolet koolstofvezel en CFRP, een met koolstofvezel versterkte kunststof. Instappen doe je via specifieke vleugeldeuren, die doen denken aan de vroegere Le Mans raceauto’s. Vooraan vinden we een herinterpretatie van het Chevroletaanzicht, met een dubbele grille en LED-koplampen met opvallende dagrijverlichting. De spatschermen voor en achter doen dan weer denken aan de Corvettes uit het verleden en geven een extra sportieve toets aan de conceptwagen. Op de hoeken vinden we spoilers van koolstofvezel die de downforce en de luchtstroom moeten controleren. Daarnaast zorgen ook uitklapbare flaps voor de controle van de luchtstroom. De Mi-ray staat op 20″ velgen vóór en 21″ velgen achter. Waardoor hij de indruk wekt steeds in beweging te zijn, zelfs als hij stil staat.

Ook voor het interieur heeft Chevrolet rijkelijk uit zijn geschiedenis geput. Het interieur is omgeven door een koolstofvezel omhulsel met een lichtgewicht en toch stevige structuur. Binnenin herkennen we een dubbele cockpit met vloeiende lijnen die de bestuurder en de passagier omhullen. De cockpit is gericht naar de bestuurder en heeft alle kenmerken van de iconische Chevrolet-sportwagens, maar ook de passagier geniet volop van de rijervaring. De Mi-ray heeft verder ook asymmetrisch gevormde stoelen die vloeiend overgaan naar de portieren, de stoelzittingen werden trouwens voor het grootste deel vervaardigd uit koolstofvezel. Centraal vinden we een startknop dat geïnspireerd is door dat van een jachtvliegtuig. Wanneer die wordt ingedrukt klapt een op de stuurkolom gemonteerd instrumentcluster omhoog, net zoals de kap van een jachtvliegtuig en de ‘Interactive Projection’ verschijnt op een wit oppervlak.

Voor de aandrijflijn maakt Chevrolet gebruik van twee voorin gemonteerde elektromotoren van 15 kW (20 pk), dit voor een snelle acceleratie en nulemissies in de stad. De energie voor deze motoren wordt opgeslagen in een 1.6 kWh lithium-ion batterij, die opgeladen wordt bij het remmen. De elektromotoren kunnen zowel de voor- als achterwielen aandrijven, de Mi-ray is namelijk in staat het vermogen snel te wisselen van voor- naar achteras. Voor de dynamische prestaties zorgt een 1.5-liter viercilinder turbomotor, die de achterwielen aandrijft. De motor bevindt zich achter de cockpit en maakt gebruik van een transmissie met dubbele koppeling (DCT), waardoor het schakelen snel en strak kan verlopen.