Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD

Hyundai Santa Fe rijtest
Hyundai heeft zijn Santa Fe een facelift gegeven, op het eerste zicht veranderde weinig, maar onderhuids onderging de SUV wel indrukwekkende wijzigingen.

De Santa Fe is een belangrijke wagen voor Hyundai, ondanks het feit dat het model door de populariteit van de kleinere ix35 wat uit het oogveld wordt gedrukt. Toch kiezen veel mensen voor de grotere Santa Fe, dit uiteraard omdat het ruimteaanbod van deze kolos een stuk groter is en hij optioneel met een derde zetelrij uitgerust kan worden. Met de facelift van de Santa Fe krijgen we vooraan een vernieuwde grille, nieuwe koplampen en herziene mistlichten. Ook achteraan werd gesleuteld, daar merken we nieuwe achterlichten en een vernieuwde bumper op. De facelift maakt het geheel een stuk frisser en geeft de Santa Fe een elegante uitstraling.

Hyundai Santa Fe rijtest

Binnenin valt meteen een groot ruimtegevoel op, de imposante afmetingen van de Santa Fe vertalen zich dus weldegelijk in een royale binnenruimte. Zo krijgen zowel de voorste als achterste passagiers meer dan voldoende hoofd- en beenruimte en kan je optioneel zelfs een derde zetelrij bestellen, waardoor je een zevenzits Santa Fe verkrijgt. Die derde zetelrij is echter relatief beperkt in beenruimte maar het gaat wel om volwaardige zetels. Ook de instap is er niet eenvoudig, aangezien je eerst de tweede zetelrij moet neerklappen om de derde zetelrij te bereiken. Qua kofferruimte doet de Santa Fe het niet onaardig, klap je de achterbank neer dan bekom je een laadruimte van 1.582 liter, standaard gaat het om 774 liter. De instap in de Santa Fe is hoog, maar dat betekent uiteraard ook dat je een goed overzicht op de weg hebt. Het interieur werd beperkt opgefrist, zo krijgen we een nieuw instrumentenbord en lijkt de afwerkingskwaliteit hoger dan voorheen. Toch blijft het geheel erg sober, zeker wanneer je voor een volledig zwart afgewerkt interieur kiest. De middenconsole kreeg echter wel een aangepaste tint, maar kenmerkt zich door het feit dat hij erg centraal in het dashboard verwerkt zit, waardoor het als bestuurder niet altijd even gemakkelijk is om alle knoppen te bereiken. Gelukkig kan je via de functietoetsen op het imposante stuur erg veel zaken bedienen zonder je handen van het stuur te moeten halen. ‘S nachts wordt het interieur fel blauw opgelicht, wat ons eerder storend overkwam, gelukkig kan je de intensiteit eenvoudig dimmen dankzij een knopje in het interieur. Als laatste is het zitmeubilair merkbaar op een comfortabele rit afgesteld, het leder is zeer glad en de stoelen zitten erg comfortabel, maar ze missen elke vorm van zijdelingse steun. Hierdoor moet je je vaak vastklampen aan het stuurwiel wanneer je scherp de bocht om gaat.

Hyundai Santa Fe 23 rijtest

Onder de motorkap van ons testmodel zat ongetwijfeld de interessantste wijziging van de facelift, het gaat om een vernieuwde 2.2-liter grote viercilinder turbodieselmotor die een vermogen van 197 pk en een koppel van 422 Nm uit zijn hoed weet te toveren. In ons geval werd deze motor gekoppeld aan een prima 6-traps automaat, die zeer goed werk levert door soepel en zeer vlot te schakelen. De sprint van 0 naar 100 km/u neemt zo 10,2 seconden in beslag. Dat lijkt traag, maar voor een SUV van dit formaat zijn dat erg bevredigende cijfers. Zo doet de Santa Fe het erg goed op het vlak van hernemingen en kwamen we in dagelijkse situaties nooit vermogen te kort. De Santa Fe bereikt zelfs een topsnelheid van 190 km/u in deze configuratie. Niet onbelangrijk is het geremde sleepvermogen van 2 ton, ongeremd gaat het om maximaal 750 kg. Het verbruik van de 2.2 CRDi zou gemiddeld 7,4 liter/100 km moeten bedragen, maar tijdens onze test kwamen we op 9,5 liter/100 km uit, nog steeds geen slecht cijfer. Wie het beter wil doen kan er echter voor kiezen om de ECO-knop in te schakelen. Maar ook zonder deze functie spoort de Santa Fe je aan tot rustig rijden, zo vinden we een “eco-coach” terug in het instrumentenpaneel die groen oplicht als je voorzichtig met het gaspedaal omspringt en felrood zodra je het iets te wild doet.

Hyundai Santa Fe 07 rijtest

Het rijden zelf is zoals eerder aangehaald vooral op het comfort afgesteld, niet alleen het zitmeubilair is niet bemeten op een sportievere rijstijl, ook de hele stuurinrichting is dat niet. Maar wie graag ontspannen rijdt zal de Santa Fe uitermate kunnen appreciëren. Het comfort blijft in de Santa Fe namelijk ten allen tijde op een zeer hoog niveau, terwijl je met zijn voorspelbaar weggedrag niet meteen voor verrassingen zal komen te staan. Opmerkelijk is trouwens dat de 2.2-liter grote viercilinder zijn werk uitermate stil doet, terwijl hij voor alle situaties toch over genoeg vermogen en koppel beschikt. De piekfijne automaat reageert daarbij erg snel op de instructies die je geeft aan het gaspedaal. Doe je het wat rustiger dan schakelt hij erg zacht en blijft de motor onhoorbaar, plank je echter het gaspedaal dan schiet de automaat pijlsnel terug en zal je versteld zijn van het acceleratievermogen. Verder kan de Santa Fe ook off-road prima zijn slag slaan, dit dankzij het ‘Torque On Demand’-systeem waarbij de motorkracht automatisch naar de as met de meeste tractie wordt gestuurd. Daarnaast kan je op het onverhard en tot 42 km/u met de 4WD-lock-knop de kracht gelijkmatig verdelen over voor- en achterwielen. Hierdoor wordt vastzitten met de Santa Fe een zeer moeilijke klus.

Hyundai Santa Fe 17 rijtest

In het motorgamma is nog plaats voor een 2.4 benzine met 174 pk en 226 Nm koppel. Hiermee sprint de Santa Fe van 0 naar 100 km/u in 10,7 seconden en bedraagt het gemiddeld verbruik 8,5 liter/100 km. Fiscaal aantrekkelijk is ook de 2.0 CRDi die over 150 pk en 324 Nm koppel beschikt. Deze is enkel met voorwielaandrijving beschikbaar en kan de sprint van 0 naar 100 km/u in 11,7 seconden voltooien. Het gemiddeld verbruik bedraagt hier 6,5 liter/100 km. Deze motor lijkt ons dan ook aangewezen voor wie nooit het onverhard zal opzoeken met zijn Santa Fe. Jammer genoeg is de automaat niet beschikbaar voor de 2.0 CRDi, daarvoor moet je dus doorsparen voor de door ons geteste 2.2 CRDi of de benzine-uitvoering.

Hyundai Santa Fe rijtest

Wij reden de Santa Fe in de hoogste Executive uitvoering, en die is er in combinatie met de 2.2 CRDi en automaat vanaf 41.149 euro. In ruil voor deze som geld krijg je echter wel een zeer uitgebreide uitrusting mee, het opsommen zal ons even tijd kosten, maar we doen het volledigheidshalve. Zo krijg je Xenon-koplampen met koplampsproeiers en dagrijlichten, 4WD, 18″ velgen, automatisch dimmende achteruitkijkspiegel met geïntegreerde achteruitrijcamera, automatische airco, bandendruksensor, verwarmde en elektrisch verstelbare lederen zetels, Radio/CD/MP3 met CD-wisselaar, versterker en subwoofer, parkeersensoren achteraan en verdonkerde ruiten achteraan. Een hele mond vol, waarna je in principe enkel nog zal kunnen bijbetalen voor de derde zetelrij (1.750 euro), een navigatiesysteem (1.020 euro) en Bluetooth (262 euro). Bij de premium-merken liggen de prijzen voor het basismodel vaak zelfs nog boven de prijs van de door ons geteste topuitvoering voor de Santa Fe. De instapdiesel kost 30.999 euro.

Hyundai Santa Fe rijtest

Conclusie

De facelift van de Hyundai Santa Fe is een succes, zeker als je voor de nieuwe 2.2 CRDi kiest. Deze motor is gekoppeld aan de 6-traps automaat, en is een pareltje om mee te rijden. De Santa Fe is echter wel afgesteld op comfortabel rijden, wie het dus graag sportief ziet, kan beter bij een ander merk aankloppen. Maar door zijn prijs is het erg moeilijk om naast de Santa Fe te kijken, hij biedt namelijk erg veel ruimte en een extreem brede uitrusting voor minder geld dan de basisprijzen van de premium-merken. Het verbruik kan je eventueel nog tegenhouden, want minder dan 9 liter/100 km lijkt ons niet realistisch. Gelukkig kan je dan nog kiezen voor de 2.0 CRDi met voorwielaandrijving, die zal het gemakkelijker hebben een lager verbruik te behalen.

Hyundai Santa Fe 13 rijtest

Overzicht

+ 2.2 CRDi en 6-traps automaat
+ Comfort
+ Prijs
+ Ruimte

– Geen zijdelingse steun, glad leder voor stoelen
– Bereikbaarheid achterste zetelrij
– Verbruik 9,5 liter/100 km

Hyundai Santa Fe rijtest

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

4 reacties op "Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD"

  1. BNNY 31-03-2011 om 16:59

    Hyundai scoort alweer -verdiend- hoge punten!

  2. POMPIER 29-05-2011 om 22:27

    mijn santa fe 2.2diesel bwj 2009 heeft een gemiddeld verbruik van 7.9l het hoogste verbruik ooit gehaald is 8.7l met remorque van 750kg

    doeiiii

  3. PJS 29-05-2011 om 22:37

    @POMPIER; Als uw Santa Fe 2.2 CRDi ook 4WD is en over een automaat beschikt zijn dat sterke cijfers! Bedankt om uw ervaring met ons te delen.

    Ons testmodel was gloednieuw en had een lage kilometerstand, dat kan het hoger verbruik misschien deels verklaren.

  4. Wolf 31-05-2011 om 22:25

    @pompier. Zelfde ervaring met 150 pk diesel uitvoering. Met 5bak en 4wd. Verder een heerlijke auto , alleen wat onoverzichtelijk met achteruitrijden ivm hoogte wagen, maar wordt nog mooier door 20″ velgen.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...