Volvo C30 Electric
Volvo wil nagaan hoe de batterijen en de motor van de elektrische C30 zich gedragen bij extreme koude en zoekt daarom gebied op waar het 20° onder nul vriest.

De C30 moet tijdens het rijden, parkeren en opladen zich net hetzelfde gedragen als een andere C30, of het nu warm of koud is. Met dat uitgangspunt gingen de testers van de C30 Electric aan de slag. En om na te gaan of de C30 zich wel naar behoren gedraagt, zijn er al 200 verschillende tests uitgevoerd op het prototype.

De elektrische C30 is met drie verschillende klimaatsystemen uitgerust, één om de passagiers van warme of koude lucht te voorzien, één om de batterijen af te koelen of op te warmen en tenslotte zijn de elektromotor en verschillende elektronische componenten gekoeld met water. Via bio-ethanol kunnen de passagiers het warm maken in de cabine, de elektrische C30 beschikt over een tank van 14,5 liter bio-ethanol. Maar het opwarmen van de wagen kan natuurlijk ook met elektriciteit, dan haal je het bereik van de C30 natuurlijk naar beneden. Dat kan voor korte afstanden, maar wordt afgeraden voor langere afstanden.

Lees hier onze rijtest met de Volvo C30.