RACB VW Prototype
Een in de zon badend circuit, enkele ervaren rij-instructeurs en drie race prototypes: dé ingrediënten voor een onvergetelijke dag. Back to school!

Het is donderdag 24 maart en de lente is in het land. We bevinden ons in Mettet en onder de stralende zon ligt het circuit Jules Tacheny. Een luide grom, afkomstig van een Volkswagen race prototype, doorbreekt de stilte. Straks zullen ook wij het stuurwiel van één der drie prototypes tussen onze handen klemmen, maar wie lopen wil moet eerst leren stappen. Alles begint met een grondige dosis theorie.

Circuit Jules Tacheny

De RACB Racing School (RRS) werd reeds in december 2010 voorgesteld, maar is nu echt van start gegaan. De school richt zich zowel tot ambitieuze jonge piloten die verslaafd zijn aan karten als tot ervaren coureurs die hun stuurmanskunsten willen bijschaven. Aan het hoofd staat Marc Duez, een van de grote namen in de Belgische autosport. Hij is eveneens een man met vele talenten. Zowel in de rallywereld als op het circuit heeft Marc Duez heel wat op zijn palmares staan: drie zeges tijdens de 24 uren van Spa, vier overwinningen tijdens de 24 uren van de Nürburgring, wereldkampioen Groep C2 in 1986 en nog veel meer. Aan ervaring dus geen gebrek!

Marc Duez

Je leert echter pas echt bij met wat individuele aandacht, daarom wordt Marc Duez bijgestaan door een uitgebreid team van ervaren racepiloten. Bertrand Baguette, Frederic Bouvy en Vanina Ickx zijn slechts enkele voorbeelden. Tijdens een dagcursus wordt iedereen opgesplitst in verschillende teams van vier, waarbij elk team een rij-instructeur toegewezen krijgen. Deze zullen je individuele tips geven en helpen van elke rondetijd weer een tiende af te schrapen. Verder krijg je ook een basiskennis mee over de telemetrie van de wagens.

RACB Mettet

Na de noodzakelijke theorie is het tijd voor de praktijk! We trekken een overall aan, krijgen een helm en communicatie-apparatuur. Voor we zelf aan de beurt komen, nemen we plaats naast de rij-instructeur van dienst. Hij zal ons door de ideale lijn van de bochten leiden en tips geven omtrent de rempunten, zodat we het circuit beetje bij beetje kunnen visualiseren. Enkele rondjes later rijden we terug de pitstraat binnen.

RACB Mettet

We nemen nu zelf plaats achter het stuur, met de rij-instructeur links van ons. Het stuur van de Volkswagen prototypes is namelijk rechts geplaatst, maar geen nood, ook schakelen gebeurt nog steeds rechts. De adrenaline stroomt door de aderen en zo ook de diesel door de motor wanneer we het gaspedaal intrappen. Dat lezen jullie goed, de motor die achterin de prototypes ligt is een zelfontbrander! Deze TDI levert een vermogen van 165 pk en een koppel van 330 Nm. Op het eerste zicht lijkt dat wat magertjes, maar deze prototypes wegen slechts 600 kg! Een sprint van 0-100 km/u neemt zo slechts 4,6 seconden in beslag en de wagen trekt door tot 200 km/u. Bovendien rijd je met je hoofd in de wind zoals in een eenzitter, wat het sensationele gevoel alleen maar ten goede komt.

VW Prototype

De eerste ronde verloopt nog rustig en traag, je moet namelijk even wennen aan het stuurgevoel, de remmen en de balans die anders ligt dan de wagen waarmee je dagelijks naar het werk rijdt. Zoals eerder gezegd, ligt de motor achteraan en drukt deze de achterbanden tegen het wegdek, wat zorgt voor meer grip. De neus voelt echter licht aan en smeekt erom in een bocht te worden gegooid. Ronde na ronde gaat het sneller, tot je de grens der grip bereikt. De hoogteverschillen in het circuit van Mettet zijn verraderlijk en namen ook mij eenmaal te grazen. Maar niets aan de hand, fouten zijn er om eruit te leren. Na de rit wist de rij-instructeur perfect uit te leggen wat er mis ging en wat ik kon doen om dit in de toekomst te vermijden.

RACB Mettet

Na wat te bekomen van de ongelooflijk leuke ervaring en de andere deelnemers bezig te zien, mocht ik er nog eens voor gaan. Het aanbod kwam ietwat onverwachts, maar werd natuurlijk meteen geaccepteerd. De concentratie keerde terug en ditmaal gaf de instructeur tijdens het rijden enorm veel tips mee. Gouden tips zo bleek, aangezien alles veel vlotter en sneller vooruitging. Tussen de eerste en tweede beurt was duidelijk een enorme vooruitgang op te merken. Dat alles dankzij de uitstekende, opbouwende kritiek van de instructeurs.

RACB Mettet

Aan alle mooie liedjes komt een eind, althans voorlopig. Eens je ervan geproefd hebt, wil je steeds meer. Wie karten al leuk vindt, moet een dagcursus van de RRS zeker eens uitproberen. De aangeboden opleiding is wel zeer intensief. De dag duurt van 8 tot 18 uur en buiten de lunchpauze zijn alle cursisten druk bezig. Iedere leerling brengt in totaal minstens 1,5 uur achter het stuur door. Bovendien worden theoretische modules en praktijksessies afgewisseld. Op het einde van de dag leer je ook in peloton rijden en wie dat wenst, kan tenslotte aan het einde van de opleiding zijn race licentie behalen. Alles wordt bovendien vastgelegd op een on-board camera, zodat je de herinneringen mee naar huis kan nemen.

RACB Mettet

Conclusie
Heb je een hart voor racen en wil je je grenzen verleggen, dan is de RACB Racing School beslist iets voor jou. Begeleid door ervaren rij-instructeurs de eerste stapjes in de racewereld zetten, brengt enorm veel voordelen. Deelnemen aan de cursus kan bovendien vanaf 16 jaar, al is een basis rijvaardigheid natuurlijk noodzakelijk. Voor meer informatie en tarieven kan je steeds terecht op de website van de RRS. Ook inschrijven kan via de website gebeuren.

RRS

Met dank aan de RACB Racing School en Volkswagen België