Verschillende wetenschappers van de K.U. Leuven zouden energiezuinige dieselwagens en elektrische voertuigen liever niet op de baan zien verschijnen.

Diezelfde wetenschappers hebben een visietekst gemaakt die scherpe kritiek uit op het federale en Vlaamse mobiliteitsbeleid. Ten eerste is er de kritiek op de ecopremie. Leest u ons artikel over de ecopremie even na, dan begrijpt u ongetwijfeld dat wij akkoord gaan met deze kritiek. De werkgroep van wetenschappers vindt de CO2-premies veel te hoog. Als je een energiezuinige dieselwagen koopt, krijg je €750 per jaar. In ruil voor een milieuwinst van 10 of 15 euro, vinden de wetenschappers dat buiten proportie.

Subsidies voor elektrische en hybride auto’s wordt door de wetenschappers ook als buitensporig geklasseerd. Elektrische voertuigen zijn volgens hen enkel voordelig als elektriciteit op een milieuvriendelijke manier zou worden opgewekt. Nu worden er subsidies tot 9.000 euro gegeven voor elektrische wagens.

Verder laat diezelfde werkgroep van wetenschappers nog weten dat een goedkoop openbaar vervoer niet de beste oplossing is om auto’s van de baan te houden. Een betere oplossing zou kunnen bestaan uit het gebruik van de auto op bepaalde tijdstippen duurder te maken. Ook verkeerslichten optimaliseren kan België mobieler maken. (via DR)

Ford Focus Electric