Peugeot 5008 rijtest
Peugeot beschikt in haar gamma al over de – inmiddels ietwat verouderde – Peugeot 807. Is de Peugeot 5008 een nuttige aanvulling?

De Peugeot 5008 meet 4.53 meter in de lengte, de Peugeot 807 is zo’n 20 cm langer. Ook de koffer van de Peugeot 807 is iets groter. De Peugeot 5008 positioneert zich dus ergens tussen de Peugeot 3008 en de Peugeot 807. Hij heeft meer ruimte dan de 3008, maar is iets minder sportief. En hij heeft minder ruimte dan de Peugeot 807, maar is dan weer iets sportiever. Het hangt ervan af hoe je de zaken bekijkt. Maar hoe je ’t ook draait of keert, de Peugeot 5008 heeft behoorlijk wat troeven achter de hand en is volledig afgestemd op het vervoeren van kinderen, zonder de chauffeur te verwaarlozen. Dat de 5008 dient om kinderen te vervoeren merk je onder meer aan de verstelbare zetels en aan de koffer, waar er vlot een achterste rij zetels uit getoverd kan worden. Of aan het grote panoramische dak en aan de wel zeer genereuze beenruimte achteraan. En zo kunnen we nog wel even verder gaan.

Peugeot 5008 Rijtest

De bestuurder krijgt een heel resem aan gadgets om ú tegen te zeggen. Het HUD (Head Up Display) projecteert de huidige snelheid op een stuk glas dat uit het dashboard schuift. Ook de afstand (in seconden) van je voorligger wordt weergegeven. Wanneer je te dicht bij je voorligger nadert, geeft de wagen zelfs een waarschuwing weer. Bestuurderszetel of cockpit? De grens vervaagt! Jammer genoeg is er naast de schitterende gadgets een klein gebrek terug te vinden in de software van de 5008. Het koppelen van een GSM via Bluetooth gaat vlot, maar na verloop van tijd weigerde ons testmodel blijvend verbinding te maken met de GSM. De kwaliteit van het geluid tijdens het bellen is dan wel weer voortreffelijk. Ook het navigatiesysteem slaagt er vlot in je op je bestemming te brengen en doet dat bovendien op een zeer overzichtelijke manier. Enkel het instellen van die bestemming gebeurt via een niet zo intuïtief systeem, maar deze kritiek is in feite niets meer dan wat muggengezift. De Peugeot 5008 beschikt namelijk over behoorlijk wat technologie die op een zeer fraaie manier in de wagen geïntegreerd werd. Het ultieme voorbeeld daarvan is het lampje dat gaat branden wanneer de koffer geopend wordt. Die lamp kan namelijk uit de wagen gehaald worden en doet dan dienst als zaklamp. Eenvoudig, maar handig!

Peugeot 5008 Rijtest

Het interieur is uiterst flexibel. Alle vijf de zetels achteraan kunnen worden weggevouwen, waardoor er een volledig vlakke laadvloer ontstaat, die maar liefst 2.508 liter bagage slikt. De achterste rij zetels openklappen lukt zeer eenvoudig, jammer genoeg is de middelste rij zetels iets moeilijker hanteerbaar. Wanneer je effectief zinnens bent mensen op de achterste rij zetels plaats te laten nemen, dan schuif je de middelste rij zetels overigens best een flink eind naar voor, anders rest er maar weinig beenruimte voor de achterste passagiers. Ook jammer is het feit dat de rail die dient om de koffer te voorzien van een afdekhoes redelijk lang is. Door zijn lengte is het niet mogelijk deze rail simpelweg te verwijderen en in de koffer te plaatsen, maar moet je minstens één van de zetels in de middelste rij neerklappen om deze rail weg te krijgen. Naast deze ergonomische misser moeten we echter concluderen dat de 5008 over het algemeen zeer goed voorzien is van al wat nodig is om voor een aangename rit te zorgen. De stoelen zitten goed en ons testmodel is zelfs voorzien van 2 televisieschermen voor lange ritten. En mocht je TV-kijken beu zijn, dan bedek je de schermen eenvoudigweg met een afdekhoes en staar je wat door het enorme panoramische dakraam.

Peugeot 5008 Rijtest

De afwerking van de Peugeot 5008 scoort bijzonder hoge punten. Wanneer je instapt, valt het instrumentenpaneel direct op. Het is volledig zwart met witte letters en een glanzende bovenlaag. Prachtig gewoon! Ook de aflopende middenconsole ziet er uiterst fraai uit en ongeveer alles wat je aan kan raken voelt hoogwaardig aan. Bij het starten rijzen er 2 schermen uit het dashboard, zeker niet onaardig! We hebben ons best gedaan, maar konden Peugeot op geen enkele afwerkingsfout betrappen. Wat misschien wel minder praktisch is, is dat het opbergvak in de middenconsole van de Peugeot 5008 behoorlijk diep is, waardoor het moeilijk is dingen terug te vinden. Aan de andere kant, in die middenconsole schuilen ook de twee koptelefoons die nodig zijn om naar TV te kijken. Bovendien is deze ruimte gekoeld, ideaal voor enkele flesjes water. Wanneer je de wagen uitschakelt, trekt hij de handrem zelf aan. Zo kan je er steeds zeker van zijn dat je de handrem niet vergeten bent.

Peugeot 5008 Rijtest

Peugeot biedt de 5008 aan vanaf €19.822, een zeer competitieve prijs. Daarvoor krijg je een 1.6 liter grote benzinemotor met 120 pk en onder meer airconditioning, ESP, ABS, cruise control en een hele hoop airbags. Peugeot laat kopers toe te kiezen uit drie verschillende packs. Het eerste pack krijgt de naam Confort mee. Wie nog meer confort wenst, kan voor het Premium-pakket kiezen. Hierbij krijg je onder meer mistlampen vooraan, airconditioning met twee zones en het Pack “Zichtbaarheid”. Het meeste comfort vind je evenwel bij het Premium Pack-pakket. Hierbij krijg je het geniale HUD, parkeersensoren, aluminium details, een subliem panoramisch dak en lichtmetalen 17″ velgen, die op ons testmodel jammer genoeg niet aanwezig waren. Wij testten de Peugeot 5008 met een 2.0 liter grote dieselmotor met 150 pk. Deze motorisatie kost je minstens €29.110 in combinatie met het Premium Pack.

Peugeot 5008 Rijtest

Ons testmodel beschikt over een 2.0 liter grote dieselmotor die 150 pk levert. Over het algemeen kwijt deze motor zich zeer goed van zijn taak, zeker in lage toeren beschikt hij over voldoende trekkracht (340 Nm om precies te zijn) om de grote – en met 1.668 kg leeggewicht niet direct magere – 5008 voldoende snel vooruit te laten gaan. De sprint van nul naar honderd kan voorbij zijn in 9,9 seconden, de topsnelheid bedraagt 195 km/u. Peugeot zelf beweert dat de 5008 voldoende heeft aan 5,9 liter diesel per 100 km en effectief, wanneer je je uiterste best doet is dat cijfer haalbaar. Bij normaal rijgedrag kregen we echter 7,5 liter per 100 km op de teller te zien en wanneer we het gaspedaal iets verder indrukten, kwamen we bij 8,3 liter per 100 km uit. Al bij al valt dit verbruik best wel mee, zeker gezien de omvang van de wagen en het feit dat ons testmodel op winterbanden stond.

Peugeot 5008 Rijtest

De 5008 is een grote wagen, maar heeft daarom niet per se een afstandelijk stuurgevoel. Toegegeven, sportieve bestuurders zullen wellicht wat meer feedback van het stuur verlangen, maar voor een wagen van zijn volume moet hij zich zeker en vast niet schamen om zijn stuurkwaliteiten. De 5008 moet op gebied van stuurgevoel net onderdoen voor de Ford S-Max, maar de S-Max wint echt heel nipt. En nipt verliezen van the best in class is niet bepaald een schande. Het onderstel is redelijk comfortabel en dus perfect geschikt voor lange ritten met een volgeladen wagen. Jammer genoeg weet de 5008 niet altijd even goed om te gaan met verkeersdrempels, waardoor die soms nogal hard aanvoelen. De manuele zesbak waarover we beschikten, doet zijn werk zeer goed. Hij is redelijk hoog op de middenconsole gepositioneerd, waardoor je een soort van bestelwagen-gevoel krijgt. Op zich is dat niet storend, maar Peugeot heeft de middenste armsteunen niet echt voorzien op zo’n hoog geplaatste versnellingsbak, waardoor de zitpositie soms wat onhandig overkomt.

Peugeot 5008 Rijtest

Conclusie

Dit artikel begon met de vraag of de Peugeot 5008 een nuttige aanvulling is op het huidige Peugeot-gamma. Na het lezen van dit artikel concludeert u ongetwijfeld dat dit wel degelijk het geval is. Hij is iets compacter dan de Peugeot 807, maar een stuk dynamischer en meer gericht op de bestuurder, zonder het comfort van de passagiers te vergeten. Bovendien is de Peugeot 5008 een zeer gunstig geprijsd model. Momenteel is hij voor iets minder dan €20.000 beschikbaar, een standaard Ford S-Max kost je zo’n €8.000 meer. Voor veel gezinnen is de keuze, op basis van dit argument alleen, wellicht al gemaakt.

Peugeot 5008 Rijtest

Overzicht

+ Prijs
+ Focus op de bestuurder
+ Motor is zuinig en voldoende krachtig
+ Leuke details

– Zetels verstellen niet intuïtief
– Bluetooth-koppeling

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes