Fiat TwinAir Header GL
Fiat’s tweecilinder zal tegen eind dit jaar niet enkel meer leverbaar zijn voor de 500 en 500C, ook de MiTo en Punto Evo zullen van de nieuwe techniek profiteren.

De uiterst performante 0,9-liter grote tweecilinder zal voortaan ook zijn opwachting maken in het B segment, de Fiat Punto Evo en Alfa Romeo MiTo krijgen de eer het blokje in het motorgamma te mogen opnemen. Voor de Alfa Romeo MiTo zou het echter wel gaan om een licht aangepaste versie van de motor, de huidige versie beschikt over 85 pk, de nieuwe versie zal er één zijn met een grotere turbo en 105 pk. De tweecilinder zal echter de 1.4 benzinemotoren niet vervangen, maar wordt in eerste instantie louter gezien als groene aanvulling in het motorgamma.

De kleine tweepitter zal in de toekomst nog meer modellen van vermogen voorzien, naast de 500, Punto Evo en MiTo mogen we het motortje ook verwachten in de nieuwe Lancia Ypsilon en Fiat Panda. De TwinAir techniek zou ook buiten het merk gebruikt kunnen worden, Ford zou een akkoord bereikt hebben om de Ford Ka van deze Italiaanse motor te voorzien. In de toekomst wil Fiat Power Train de motor zelfs doen evolueren naar een versie met nog meer vermogen.. Meer dan 105 pk dus, ideaal voor het C segment. Maar het is eerst uitkijken naar de versie met 105 pk, die zal deze herfst leverbaar zijn in de MiTo. (Via: AutoEdizione)

Lees hier onze rijtest met de Fiat 500 TwinAir.

Alfa Romeo MiTo