Mini Coyote V2
Wie vaak op de baan is kan er moeilijk van tussen, vroeg of laat valt wel eens een boete uit de lucht. Wie dat wil voorkomen, kan beroep doen op de Mini Coyote V2.

We schrijven Vrijdag 25 februari, verkeersveilige dag in heel België, wanneer collega Jeroen de Mini Coyote V2 ophaalt. Een erg goede keuze in onze planning zo blijkt, want die dag zijn twee ingrediënten voor hard rijden aanwezig: een druk tijdschema en een wagen met voldoende vermogen. Het drukke tijdschema is er dankzij het Mercedes-evenement dezelfde dag, het vervoer van de dag: de Peugeot RCZ. De mobiele radarverklikker heeft dus meteen de kans om zich te bewijzen. In totaal komen we die dag drie mobiele controles tegen, telkens gaat de Mini Coyote V2 luidkeels brullen wanneer de mobiele radars naderen.

snelheidscontrole_5716

De Mini Coyote V2 werkt volgens het principe dat alle gebruikers elkaar kunnen verwittigen als ze een mobiele controle tegenkomen, aangevuld met de aangekondigde flitscontroles, de controles op de radio en uiteraard de vaste flitspalen. Als Coyote-gebruiker ben je dus een verkenner, en wordt van je verwacht een mobiele radar aan te geven zodra je er één ziet. Dit gaat via twee kleine drukknoppen op de Mini Coyote V2, de één is voor een flitscontrole in uw rijrichting, de ander voor een flitscontrole in de andere rijrichting. Zodra je de controle hebt bevestigd wordt deze verwittiging doorgestuurd naar alle andere gebruikers via het GPRS-systeem. Die zullen nu een verwittiging krijgen zodra ze deze mobiele controle naderen. Zodra je zelf een mobiele controle passeert vraagt de Coyote of deze nog aanwezig is, dit uiteraard ter controle en om geen melding meer te krijgen zodra de mobiele controle weg is.

Mini Coyote V2

Maar iemand moet natuurlijk de eerste zijn, hier heeft Coyote ook aan gedacht. Want vaak worden de controles al gemeld terwijl de installatie nog wordt opgebouwd. Daarnaast bestaan er ook risicozones, plaatsen waar vaak controles werden gesignaleerd. Dat zijn bijvoorbeeld inhammen op de snelweg, of plaatsen achter een snelwegbrug. Deze populaire plaatsen voor mobiele controles raken stilaan bekend bij de gebruikers. Zodra je zo’n risicozone nadert krijg je een melding, waarna je automatisch ook gaat kijken of er effectief een controle plaatsvindt. Tijdens onze trip naar het autosalon van Genève deed de Gendarmerie zo’n controle aan een snelwegbrug, die door de Coyote werd aangeduid als risicozone. Het geeft dan een zekere kick om als eerste de flitsactiviteit te kunnen melden aan de andere gebruikers.

Maar dan nog kan je vragen hebben bij de betrouwbaarheid van de meldingen, want als er een grappenmaker in het systeem zit is iedereen daar de dupe van. Ook daar werd aan gedacht, de Coyote-gebruikers krijgen namelijk een aantal sterren qua betrouwbaarheid. Wie foute informatie doorspeelt ziet zijn betrouwbaarheid dalen, wie zijn werk als verkenner secuur uitvoert, krijgt een hogere waardering. Op het scherm zie je ook het aantal Coyote-gebruikers die de laatste 30 minuten uw traject passeerden en de afstand van de eerstvolgende verkenner voor u. Ook hiermee krijg je een indicatie van de betrouwbaarheid, wanneer er amper verkenners in de buurt zijn is het dus verstandiger om niet te veel op de Coyote te vertrouwen. Daarnaast wordt een melding van een mobiele flitscontrole pas verwijderd als er meerdere gebruikers bevestigen dat de controle er niet meer staat, dit uiteraard ook om te vermijden dat 1 foute melding het hele systeem zou ondermijnen.

Alfa Romeo 159 Sportwagon della Polizia Stradale

De Mini Coyote V2 is meer dan alleen een hulp om flitsboetes te vermijden, het systeem duidt namelijk ook obstakels op de weg aan. Het gaat dan om een ongeval, files, mobiele werkplaatsen of wegenwerken. Net als bij flitslocaties kan je een obstakel melden aan de andere gebruikers, dit door op de middelste knop van de Mini Coyote V2 te drukken. Dit systeem helpt actief de veiligheid te verhogen, al lijkt het ons eerder een lapmiddel om het veiligheidsaspect van de Coyote te benadrukken. Toch is de Mini Coyote V2 helemaal legaal in België, aangezien het systeem niet met detectors werkt en enkel gebruik maakt van een systeem dat informatie over het GSM-netwerk deelt. Toch zijn er landen in de Europese unie die het gebruik van de Mini Coyote V2 niet toelaten, het gaat om Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De Coyote mag echter zonder meerkost volledig legaal gebruikt worden in alle andere landen van de Europese Unie.

De Mini Coyote V2 kost 199 euro, en daar wringt misschien al deels het schoentje, want je moet ook nog een abonnement betalen om van de dienst gebruik te kunnen maken. De eerste vier maanden zijn gratis, maar daarna kost een maandabonnement 12 euro, en kom je zo al snel uit op 144 euro per jaar. Wie een abonnement neemt voor 2 jaar krijgt een korting en betaalt 250 euro. Wie dus 2 jaar een Coyote wil gebruiken betaalt 449 euro, en met dat geld kan je toch al enkele boetes betalen. Wie op twee jaar gemiddeld meer boetes moet betalen, kan maar beter een Mini Coyote V2 kopen, in het andere geval blijft het toch vooral een erg prijzig gadget. Het apparaat is dus vooraal interessant voor vertegenwoordigers en mensen die dagelijks veel kilometers moeten doen voor het werk. De Coyote kan uiteraard ook gewoon ingebracht worden in het bedrijf.

Genk-Centrum pic4

Conclusie

Algemeen gezien is de Mini Coyote V2 dus een zeer handig apparaat, dat erg goed zijn werk doet en door de groeiende community steeds betrouwbaarder wordt. Toch zijn er enkele nadelen verbonden aan het toestel, zo is de kostprijs samen met het abonnement vrij duur,  bedraagt de autonomie van de Coyote maar 4 uur en zijn de knopjes vrij klein. De Coyote is er daarentegen wel in geslaagd om alle mobiele controles die we tegenkwamen aan te geven, en heeft het ons ook bewust trager doen rijden in risicozones. Daarnaast worden obstakels zoals files en ongelukken tijdig gemeld door het systeem, waardoor ook het veiligheidsaspect aanwezig is. Als laatste is de Coyote zeer eenvoudig te gebruiken in meerdere voertuigen, waardoor je binnen een bedrijf of gezin makkelijk het toestel kan doorgeven aan de persoon die het meeste kilometers moet afleggen die dag.

Overzicht

+ Duidt alle controles aan
+ Meldt obstakels
+ Meerdere wagens

– Kostprijs (Aankoop & Abonnement)
– Autonomie 4uur
– Kleine knopjes

Tekst: Pieter-Jan Scheir
Foto’s: Flickr & Coyote