Rijtest Hyundai ix20 1.4 CRDi 90 Pk
Hyundai scoort hoge ogen en dito verkoopscijfers met de ix35, met dezelfde dynamische lijnen en hoge uitrustingskwaliteit proberen ze ook van de ix20 een topper te maken.

De naam doet misschien vermoeden dat de compacte ix20 gebaseerd is op de i20, maar niets is minder waar, de compacte MPV heeft een eigen platform en deelt eveneens enkele technische aspecten met de i30. Zijn bloedbroeder is de Kia Venga, die we vorig jaar al reden. Een jaar later komt Hyundai dus met haar eigen visie op een kleine gezinswagen die toch ruim is aan de binnenzijde.

Rijtest Hyundai ix20

Het verschil tussen beide wagens is het best zichtbaar aan de buitenzijde. Waar Kia vooral focust op rust en elegantie, durft Hyundai voor de ix20 te opteren voor drukte. Sommigen vonden de wagen zelfs naar het agressieve neigen, wat met het Style uitrustingsniveau nog wel te begrijpen valt. Hierbij krijg je namelijk een andere voorbumper met chromé mistlampen. Veel elementen uit de bekende Hyundai Fluidic Sculpture designtaal vinden hun weg naar het uiterlijk. Onze ix20 was uitgevoerd in het Cashmere Brown en werd snel zichtbaar vuil na een regenbui of een rit over onverharde wegen. Hyundai biedt de ix20 aan in 8 metaalkleuren – met maar liefst 3 roodtinten! – en slechts 1 niet-metaalkleur, Crystal White.

Rijtest Hyundai ix20

Aan de binnenzijde bemerken we veel elementen die we ook terugvinden in de ix35, wat zeer aangenaam is voor een wagen van een lagere prijsklasse. Net zoals toen stoort de blauwe gloed van de middenconsole wel na een tijd – zeker na langere afstanden in de duisternis – maar gelukkig kan je de intensiteit ervan regelen. Voor de rest hebben we een degelijk interieur met een goed leesbaar instrumentenpaneel. Dat grote instrumentenpaneel is functioneel onderverdeeld in sectoren, wat de gebruiksvriendelijkheid enkel maar ten goede komt. De draaiknoppen voor het regelen van de airconditioning zitten wel bovenop elkaar, wat een beetje gewenning nodig heeft alvorens je het systeem blindelings kunt gebruiken.

Rijtest Hyundai ix20

Een MPV koop je voornamelijk voor de binnenruimte en een goede zitpositie. De ix20 is ideaal voor zowel grote als kleine chauffeurs dankzij de verstelbare bestuurderszetel. De achterbank biedt plaats zat voor 3 kinderen, wie groter is zal echter iets meer moeite hebben om comfortabel plaats te nemen. De zetels zitten trouwens prinsheerlijk maar toch was wat meer lendensteun wenselijk in de bochten. Standaard heb je 440 liter bagageruimte ter beschikking, wat een mooi getal is voor een MPV. Als je de zetels eenvoudig neerklapt ontstaat er een woestijnvlakke oasis van ruimte. Maar liefst 1.486 liter aan bagageruimte komt er dan vrij, zelfs grotere objecten gaan er dan zonder problemen in. De laaddrempel is eveneens zeer toegankelijk, onder de koffervloer zit zelfs nog een verborgen laadpaneel voor kleinere voorwerpen.

Rijtest Hyundai ix20

De ix20 brengt je vlot van je beginpunt naar je eindbestemming zonder dat er te stoefen valt over de wegligging of het stuurgevoel. In de stad stuurt de Hyundai zeer eenvoudig en is hij ook nog eens wendbaar, dank u, kleine draaicirkel. Dankzij de grote glazen voorruit en de kleine A stijlen heb je ten allen tijde een optimaal overzicht op de weg. Het Belgisch wegdek vertaalt zichzelf op een aanwezige – maar niet storende – manier richting jouw lichaam, maar dat is eerder een fout van de federale overheid dan iets dat we Hyundai kwalijk kunnen nemen.

Rijtest Hyundai ix20

Net zoals zijn broer is de ix20 zeer sterk uitgerust. Behalve kwalitatieve materialen en hoogwaardig leder is men bij Hyundai niet gierig op het gebied van de basisuitrusting. Zo krijg je standaard al getinte ruiten, een radio die goed overweg kan met een USB-stick, MP3-speler of iPod, elektrisch bediende ruiten en centrale deurvergrendeling. Voor diegenen die het nog wat frivoler zien, is er het Lounge uitrustingniveau. Daar komt nog eens een speciale grille vooraan, een lederen stuurwiel en versnellingspook én een armsteun voor de bestuurder en passagier bij. Wie niets tekort wil komen, gaat uiteraard voor het full-option niveau, dat bij Hyundai tot Style gedoopt werd. Wij hadden de eer met dit model te mogen rijden en kregen daardoor een sterk uitgeruste wagen met ondermeer verchroomde deurgrepen, bluetooth telefoonvoorbereiding, elektronische airco, automatische lichten, een achteruitrijcamera en ga zo maar door. De automatische hoekverlichting krijgt trouwens een eervolle vermelding. In plaats van de lichtbundels mee te laten bewegen met de stuurrichting wordt de respectievelijke zijkant verlicht als je een bocht gaat maken.

Rijtest Hyundai ix20

Qua veiligheidsystemen is de ix20 ook zeer goed voorzien. Omdat Hyundai met de inzittenden meeleeft zijn alle veiligheidssystemen standaard op de basisversie. We spreken dan over een ABS-systeem, Hill Start Assist, laterale airbags, tractiecontrole… Om het kiezen van een passend uitrustingsniveau wat gemakkelijker te maken, voorziet Hyundai 2 packs. Het Facilitypack (€1200) is een uitbreiding op het Comfort niveau en het Luxurypack (€2500) tilt het Lounge pack naar een hoger niveau. De enige opties die je nog kan aanvinken op je bestelbon zijn een elektronisch panoramisch zonnedak (€1150), metaalkleur (€400), het navigatiesysteem (€1500) en zetelbekleding in stof/leder met zetelverwarming vooraan (vanaf €750).

Rijtest Hyundai ix20

Hyundai liet ons een weekje rondtoeren met krachtigste versie van haar dieselmotor. De 1.4 CRDi is beschikbaar in 2 uitvoeringen, met 77 of 90 pk. Aan benzinezijde is er keuze tussen 2 verschillende motoren, zo heb je een 1.4 injectiemotor met 90 pk en de krachtigste variant: een 1.6 met 125 pk. Enkel deze grote benzinemotor kan je overigens schakelarm rijden. De 1.4 benzinemotor heeft ook maar 5 versnellingen, terwijl beide dieselmotorisaties 6 verzetten hebben, ideaal voor langere ritten op de autosnelweg. Het verbruik voor de benzinevarianten zou rond de 6 liter per 100 km liggen, terwijl Hyundai voor deze zelfontbrander op 4,3 liter diesel rekent. Dit getal ligt redelijk ver weg van onze meetwaarden. Na 845 testkilometers kwamen wij uit op een goede 6,7 liter, ook al vertoefden we vaak op de snelweg. Een 1.7 CRDi zou misschien soelaas brengen? Dat motorblok bewees eerder al zijn kunsten in andere Hyundai’s en was beduidend vlotter op de autosnelweg.

Hyundai-ix20

Een snelle sprinter is de ix20 met 1.4 CRDi en 90 pk zeker niet, mocht je het toch willen testen zou je pas na 14,5 seconden voorbij 100 km/u geraken. Een topsnelheid van 167 km/u is mogelijk, maar mocht je deze waarden veel benaderen, moet je misschien nadenken over een andere Hyundai. Dankzij een brandstoftank van 48 liter kan je dus verre afstanden overbruggen zonder noemenswaardige problemen, het theoretisch bereik ligt rond de 650 km. Om het verbruik wat te temperen beschik je over een intelligent start/stop-systeem, waardoor de motor zichzelf uitschakelt bij korte stilstaande momenten. Tijdens onze testperiode bemerkten we wel dat het systeem van enkele omgevingsfactoren afhankelijk is, waardoor we soms niet over deze handige feature konden beschikken.

Rijtest Hyundai ix20

De Hyundai ix20 is verre van prijzig, de Koreanen staan dan ook bekend om hun uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Voor de instapper – 1.4i Comfort – aan benzinezijde betaal je € 14.490, voor de 1.6i Style betaal je net geen €21.000. Aan de andere zijde van de brandstofkant vinden we de 1.4 CRDi Comfort met 77 pk waarvoor je €15.999 moet betalen, terwijl je voor diezelfde 1.4 met 90 pk en het Style niveau € 21.849 moet neerleggen. De dieselversies stoten dankzij de BlueDrive technologie slechts 114 gr CO2 per km uit, waardoor ze nog net genieten van een overheidspremie van 3%, wat toch altijd een leuke bonus is.

Rijtest Hyundai ix20

Met zo’n ruimtegevoel en prima prijs/kwaliteitverhouding lijkt de ix20 zeker een topper in wording binnen het MPV segment. Maar laat nu juist de concurrentie ook in dezelfde prijsklasse zitten, waardoor een erg prijsbewuste consument zich misschien ook kan richten tot de Honda Jazz, Kia Venga, Mitsubishi Colt… Maar naast de hoge uitrustingskwaliteit heeft Hyundai nog enkele troeven achter de hand, zo krijg je 5 jaar volwaardige garantie zonder kilometerbeperking. Een mooie troef ten opzichte van concurrent Kia. Naast het knappe uiterlijk mag je de eerstkomende jaren na aankoop van de ix20 gewoon eens langsgaan bij een Hyundai dealer voor een check-up zonder kosten. Het Rolls Royce-gevoel bij een Koreaanse budgetcar, het moet niet gekker worden. Reisbijstand – mét vervangwagen – zit eveneens in het pakket inbegrepen, waarmee Hyundai duidelijk aantoont dat het sterk vertrouwt in de degelijkheid van zijn ix20.

Rijtest Hyundai ix20

Conclusie

Toen we onze Hyundai terugbrachten bij de importeur moesten we toch eens omkijken bij het vertrek. De ix20 bewees zich als de ultieme ruimtekampioen met een erg brede uitrusting. Ook qua prijs/kwaliteit, veiligheidssystemen en extra voordelen scoort deze Koreaan veel punten, enkel jammer dat het motorblok wat moeite heeft als het op snelwegsnelheid vertoeft. Het stuurgevoel is niet om over te pochen, maar voldoet aan de mondiale eisen van een MPV wagen. Voor zij die op zoek zijn naar een compacte wagen die veel ruimte bezit zonder daarvoor diep in de buidel te moet tasten, zijn met de Hyundai ix20 aan het juiste adres!

Overzicht
+ prijs/kwaliteit
+ ruimtegevoel
+ comfort
+ interieur

– snelwegcapaciteiten (geluid/verbruik/kracht)
– stevige concurrentiemarkt

Tekst & foto’s: Benjamin Van Maldergem