Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0

Porsche 911 GT3 R Hybrid
Porsche geeft de 911 GT3 R Hybrid een update voor de komende 24-uren race van de Nürburgring.

Porsche nam reeds vorig jaar deel aan de 24-uren race met een hybride voertuig. De 911 GT3 R Hybrid reed bovendien een lange tijd voorop, tot de wagen wegens een mechanisch defect de race moest staken. Dit jaar wil Porsche de race uitrijden en ook winnen. De 911 GT3 R Hybrid kreeg enkele nieuwe hybride componenten, die tot 20 procent lichter zijn. Het totale gewicht van de wagen nam met 50 kg af tot 1300 kg. De 2.0 versie van de hybride racewagen moet dezelfde rondetijden neerzetten als zijn voorganger, maar met een lager benzineverbruik.

Algemeen is de lay-out van de hybride dezelfde als het model uit 2010. Op de vooras staan twee elektrische motoren, die de 4.0-liter zescilinder boxermotor met 470 pk bijstaan. De output van de beide elektrische motoren nam toe van 60 tot 75 kW elk. Voor enkele seconden maken deze een boost van 200 extra pk’s mogelijk. De extra kracht wordt automatisch geactiveerd bij het agressief intrappen van het gaspedaal, of kan manueel opgeroepen worden door de piloten bij het inhalen. Het vliegwiel dat dienst doet als energie-accumulator voor de elektrische motoren doet tot 40.000 toeren per minuut en is vanaf nu samen met de andere hybride componenten omhuld door een carbon veiligheidskooi.

Aan de buitenkant vertoont de GT3 R Hybrid veel gelijkenissen met het model uit 2010. De nieuwe wagen heeft echter geen nood aan de grote luchtinlaten langszij, waardoor de weerstand en het verbruik lager liggen. Ook binnenin kreeg de racewagen enkele updates. De meeste displays en knoppen verhuisden naar het stuurwiel, de rest van de functies kunnen bestuurd worden via knoppen op de middenconsole. Met oog op de ergonomie werd gewerkt aan een heldere lay-out voor de piloten, zodat vooral de nachtelijke uren minder zwaar doorwegen.

De nieuwe 911 GT3 R Hybrid is het perfecte voorbeeld van Porsche Intelligent Performance. Efficiëntere wagens hoeven geen lagere output te hebben. Integendeel, Porsche streeft naar meer vermogen met minder benzine, meer efficiëntie en een lagere CO2-uitstoot, zowel op het circuit als op de weg. Hoe snel de 911 GT3 R Hybrid werkelijk is, krijgen we te zien in het weekend van 25 juni.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...