Rijtest Citroen C4 2.0 HDi
Net voor de intrede van zijn DS-broertje gingen wij op stap met de nieuwe Citroën C4.

Het opzetten van de DS-lijn was een strategisch sterke keuze van Citroën. Zo goed als iedereen is wild van de DS3 en dat met reden. Zoals de DS3 gebaseerd is op de C3, komt er binnenkort ook een DS4 die onderhuids gelijk is aan de C4. Of het succesverhaal van de DS-lijn zich daarmee verlengt, blijft nog even afwachten. De C4, die ook een grondige vernieuwing onderging, is echter nu al beschikbaar. Wij namen de Citroën C4 2.0 HDI mee voor een uitgebreide testrit.

Rijtest Citroen C4

De nieuwe Citroën C4 oogt minder excentriek dan zijn voorganger, al vonden sommigen dat eigenzinnige design misschien net een pluspunt. De nieuwkomer heeft nu een meer traditionele achterpartij met een achterruit van normaal formaat. De koffer blijft wel vrij bol en onderaan geeft de chromen strip over de breedte van de wagen een zekere premium indruk. Langszij vallen de meerdere, op verschillende hoogte geplaatste karakterlijnen op. Het kan op het eerste zicht wat druk overkomen, maar er wordt een zekere dynamiek mee opgeroepen. Vooraan ziet de C4 er eveneens vrij afgewerkt uit. De lichte verhoging in het midden van de motorkap geeft de wagen een stoer trekje, al kunnen we ook niet spreken van een heuse power dome. De optionele 18-inch velgen (€600) waarmee ons testmodel was uitgerust, zorgen voor een sportieve en zelfverzekerde indruk. Het Babylone Rood doet bovendien wat denken aan het Rosso Competizione van Alfa Romeo, maar voor de rest blijft de C4 een echte Citroën.

Rijtest Citroen C4

Bij het plaatsnemen in de wagen valt meteen het enorme stuurwiel op. Al is het stuur onderaan afgeplat, sportief kan het met die omvang nooit zijn. Bovendien is er een overdaad aan knoppen, met zelfs vier scroll-toetsen. De bediening verloopt dan ook allesbehalve intuïtief. Dat is eveneens zo voor de knoppen op de licht naar de bestuurder gerichte middenconsole. Zelfs na het bestuderen van de handleiding raak je het noorden mogelijks even kwijt. Ook de optionele navigatie (€990) raakt wel eens de weg kwijt of beslist pas op het kruispunt zelf een instructie te geven, geen aanrader dus. Verder voelt de C4 binnenin vrij kwalitatief aan, op het plastic met carbon look in de middenconsole na. Ook de gaten van het geperforeerde leder (€1.850) onder het zitvlak zijn nogal aan de grote kant, al zitten de zetels verder zeer aangenaam. Lekker zacht en comfortabel, zoals meestal bij een wagen van Franse makelij. Bij het rijden geven ze bovendien voldoende zijsteun.

Rijtest Citroen C4

Vooraan is de C4 vrij ruim, maar achteraan is er toch wat plaatsgebrek. Een persoon van 1m70 raakt reeds de dakbekleding, wat grotendeels te wijten is aan de aflopende daklijn. Ook zijn of haar benen zullen helaas gekneld zitten tegen de voorstoelen. Het ruimtegevoel kan wel in positieve zin beïnvloed worden door het optionele panoramische glazen dak (€850), waardoor de passagiers baden in een oase van licht. Ruimte heb je in de koffer wel genoeg, met 408 liter is het laadvolume meer dan gemiddeld. De C4 beschikt bovendien over enkele handige en ruime opbergvakken.

Rijtest Citroen C4

Terwijl de Citroën C4 van de vorige generatie een centraal geplaatste snelheidsmeter had, zitten de snelheidsmeter, toerenteller en brandstofmeter in dit model terug op de klassieke plaats. Wel zijn ze volledig gedigitaliseerd. Digitalisatie brengt bovendien personalisatie met zich mee: de kleuren van de tellers kunnen naar wens worden ingesteld. Wie wil, kan zelfs het geluid van de richtingsaanwijzers aanpassen. Keer voor keer leuke details, al is de werkelijke meerwaarde ervan beperkt. De meesten onder ons zullen namelijk vroeg of laat terugkeren naar het klassieke geluidje. Wel een handige gadget is het mogelijk deels uitschakelen van het tellerpaneel, zodat de ogen minder vermoeid raken tijdens een nachtelijke autorit.

Rijtest Citroen C4

Het rijgedrag van de nieuwe C4 heeft ons zeker en vast aangenaam verrast. In tegenstelling tot het zompige gedoe dat we van een Citroën verwachtten, kregen we een sportief rijgedrag cadeau. Enige minpunt was het stuur, dat lijdt aan een te lichte bekrachtiging. Wel stuurt de C4 vrij scherp, terwijl hij ten aller tijde zeer comfortabel blijft. Misschien zitten de knappe 18-inchers (€600) met laagprofielbanden er voor iets tussen, maar de C4 hield echt wel van wat bochtenwerk. Even wennen is wel het enorm responsieve rempedaal. Wie die iets te hard induwt, komt nogal bruusk tot stilstand.

Rijtest Citroen C4

Deels verantwoordelijk voor het aansporen tot een sportief rijgedrag is de 2.0-liter dieselmotor die onder de motorkap ligt. Deze motor is de topdiesel en levert een vermogen van 150 pk en een koppel van 340 Nm. Op geen enkel moment lijk je vermogen tekort te komen. Zowel bij het sprinten als bij een inhaalmanoeuvre op de snelweg is er voldoende kracht aanwezig. Sprinten van 0-100 km/u lukt reeds in 8,6 seconden, de topsnelheid bedraagt 207 km/u. Met de manuele zesbak verloopt het schakelen bovendien zeer vlot. Wie wil dieselen, maar deze prestaties niet nodig heeft, kan ook kiezen uit de 1.6 HDI met 90 of 110 pk. Tenslotte is er ook nog de nieuwe 1.6 e-HDI met 110 pk die beschikt over een start/stop-systeem en een remenergie recuperatiesysteem.

Rijtest Citroen C4

Wie houdt van de sportieve prestaties, moet genoegen nemen met een zekere dorst van de 2.0-liter dieselmotor. De constructeur geeft een gemiddeld verbruik op van 4,9 liter/100 km, wat echter onhaalbaar is. Wie niet te sportief rijdt, zit al snel aan 6,0 liter/100 km. Bovendien is de enigste zuinige snelheid bij deze wagen tussen de 70-90 km/u. Eens je op de snelweg 120 km/u rijdt, verbruik je sowieso reeds meer dan 6 liter in zesde versnelling. Gelukkig heeft de C4 wel een 60-liter grote brandstoftank, zodat de actieradius vrij groot blijft.

Rijtest Citroen C4

De Citroën C4 2.0 HDI is geen goedkope wagen, deels te wijten aan het feit dat de wagen met deze motor enkel verkrijgbaar is met het hoogste Exclusive uitvoeringsniveau. De basisprijs van dit model bedraagt 26.080 euro, terwijl de prijs van ons testmodel boven de 33.000 euro ligt. Vele opties zijn echter niet noodzakelijk, het Exclusive uitvoeringsniveau is namelijk reeds zeer uitgebreid: parkeersensoren voor en achteraan, elektrisch inklapbare spiegels, een handig 230V stopcontact, voorzetels met massagefunctie, dodehoekbewaking, automatische airco en cruise-control zijn slechts enkele voorbeelden.

Rijtest Citroen C4

De goedkoopste Citroën C4 is de 1.4 VTi benzine met 95 pk en het Attraction uitrustingsniveau die voor 17.130 euro over de toonbank gaat. De goedkoopste dieselversie is de 1.6 HDi met 90 pk en kost 19.030 euro. Zoals ons testmodel enkel beschikbaar is met de Exclusive uitvoering, is deze instapdiesel enkel met het Seduction uitrustingsniveau beschikbaar. De meerwaarde van het Seduction uitrustingsniveau zit voornamelijk in de boordcomputer, sier chroomstrips, donker getinte ruiten, automatische ruitenwissers en koplampen, een automatische airco en de cruise control. Het Exclusive topniveau voegt daaraan nog de features toe die we in de vorige paragraaf reeds aanhaalden.

Rijtest Citroen C4

Conclusie

Met zijn nieuwe looks sluit de C4 meer aan bij zijn Duitse concurrenten zoals de nieuwe Ford Focus, de Opel Astra en Volkswagen Golf, al blijft een zekere speelsheid aanwezig. De wagen is comfortabel op zijn Frans en rijdt nog relatief sportief, al blijft het voor het echte bochtenwerk wachten op de DS4. Wel is het stuurgevoel iets te licht. Met de 2.0 HDi raakt de C4 bovendien vlot uit de voeten, maar de prestaties vragen om een zeker verbruik. Wie achteraan graag ruim zit, gaat tenslotte beter voor de C4 Picasso.

Rijtest Citroen C4

Overzicht

+ Geslaagde metamorfose
+ Comfortabel
+ Prestaties

– Stuurgevoel te licht
– Bediening knoppen niet intuïtief
– Ruimte achterin

Rijtest Citroen C4

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pieter-Jan Scheir