Alfa Romeo Giulia nieuwe geruchten
De opvolger van de 159 is op komst, al blijft het voorlopig nog erg stil bij Alfa Romeo. Nieuwe geruchten lichten echter al een tipje van de sluier.

De toekomstige Giulia is volop in ontwikkeling, het merk investeert zelfs 900 miljoen euro in het nieuwe model. De toekomstige Giulia zal op het Compact Wide platform staan en moet de concurrentie aangaan met de BMW 3-Reeks, Audi A4, Mercedes C-Klasse, Volvo S60 en Lexus IS. Iets waar de Alfa Romeo 159 niet volledig in slaagde. Belangrijk daarbij is de terugkeer naar de Amerikaanse markt. De techniek blijft echter voor het overgrote deel van Italiaanse origine, zo zullen erg veel technische oplossingen voor het onderstel, de transmissie en de aandrijving compleet overgenomen worden van de Giulietta, inclusief de kreukelzone.

Maar we mogen ook toevoegingen verwachten, zo zal er qua versnellingsbak een 9-traps automaat van ZF geïntroduceerd worden die zijn weg moet vinden naar de meer krachtige modellen. De Giulia wordt een auto van 4,64 meter en zal volgens de nieuwe geruchten niet met achterwielaandrijving verkocht worden, optioneel is er wel plaats voor vierwielaandrijving. In Europa komen onder de motorkap de bekende motoren van de Giulietta: de 1.4 MultiAir, 1.750 TB en 1.6 en 2.0 JTDm. Voor Azië en de VS volgt een 3.3 V6 Pentastar met 250 pk, Europa volgt later met een MultiAir versie van deze motor, met een vermogen van rond de 300 pk. Een V6 diesel komt er niet, al zal er ook een 2.0 JTDm met Twin Turbo en 210 pk op de markt gebracht worden.

Volgens Fiat zal de Giulia een stuk competitiever zijn dan de 159. Dit dankzij hogere productieaantallen en meer afzetmogelijkheden. Jaarlijks zouden in Mexico zo’n 70.000 exemplaren geproduceerd worden voor de Aziatische en Amerikaanse markt. De modellen voor Europa zullen in Cassino worden gebouwd, in dezelfde fabriek waar ook de Giulietta geproduceerd wordt. Voor Europa mikt Alfa Romeo op een jaarlijkse productie van 60.000 exemplaren.

Deze nieuwe geruchten geven een interessant beeld over hoe de toekomstige Giulia zich zal ontwikkelen. Toch blijft het koffiedik kijken naar de betrouwbaarheid ervan. Marchionne zou echter zelf verklaard hebben dat de Giulia geen achterwielaandrijving krijgt, ondanks de eerdere geruchten. Maar met de plotse onthulling van de 4C op het autosalon van Genève lijkt niets nog zeker bij het Milanese merk. Fiat lijkt Alfa Romeo eindelijk uit te gaan spelen als het meest prestigieuze merk uit hun portfolio, maar het project blijft delicaat. De hele herpositionering moet voorzichtig gebeuren, fouten zijn er genoeg gemaakt in het verleden, maar de Giulia zou een goede basis moeten vormen voor de toekomst. (Via: AutoEdizione)

Alfa Romeo Giulia