Opel Astra Sports Tourer
Met de Astra heeft Opel een goed verkopende middenklasser in het gamma, met de Sports Tourer wil het nog meer klanten winnen.

Van de vijfdeurs Astra werden ondertussen al meer dan 200.000 exemplaren verkocht, Opel hoopt de verkoop nog meer op te drijven door ook een Sports Tourer te introduceren. De Break neemt historisch gezien 25% van de verkoop voor zijn rekening, dus we mogen het model binnenkort veelvuldig op de weg verwachten. De Sports Tourer bouwt dan ook verder op het succes van de vijfdeurs versie. De wagen werd niet voor niets samen met de vijfdeurs Astra ontwikkeld. Het design is dan ook gelijklopend, de Sports Tourer beschikt over een atletische uitstraling dankzij de enkele ruitlijn die spits toeloopt naar de D-stijl. Verder zijn de bekende Opel-designkenmerken aanwezig, zoals een sikkelvormig motief die onderaan de deuren doorloopt en de wagen zelfs stilstaand een dynamische indruk geeft.

Opel Astra Sports Tourer

Binnenin is de afwerking hoogstaand, ons testmodel was in de Sport-uitvoering uitgerust, waardoor we over een volledig zwart interieur beschikten. Het afwerkingsniveau is volgens ons hoger dan dat van de Golf Variant, met name doordat er merkbaar meer moeite werd gedaan om het geheel erg aangenaam te laten ogen. Zo voorziet Opel sfeerverlichting rond de versnellingspook en de deurhendels en komt het sikkelmotief terug in deurgrepen. Minder aangenaam is dan weer wel de knoppenzee in de middenconsole, daar had Opel toch wat zuiniger kunnen zijn. Het 7” grote navigatiescherm DVD 800 Navi doet daarnaast goed zijn werk, alleen is de bediening via de middenconsole minder eenvoudig dan met de draai-drukknop die we kennen uit de Insignia.

Opel Astra Sports Tourer

Ons testmodel was uitgerust met de optionele lederen zetels, deze zitten erg comfortabel en geven meer dan voldoende steun wanneer je een bocht om gaat. De achterbank is relatief ruim, al zullen mensen met lange benen het er iets minder naar hun zin hebben. De kofferruimte is ongetwijfeld het belangrijkste punt van deze Sports Tourer, standaard gaat het om 500 liter, wanneer je de achterbank neerklapt kan je 1.550 liter verstouwen. Dat neerklappen van de achterbank gaat trouwens erg eenvoudig dankzij Opel’s FlexFold systeem, waarmee dankzij een knopje in de koffer beide zetels automatisch in een 60:40 verhouding kunnen worden neergeklapt.

Opel Astra Sports Tourer

Het rijgedrag van de Opel Astra Sports Tourer verschilt amper van de standaard Astra. Dat wil zeggen dat de wagen prima stuurt en de wegligging zeer volwassen is. Het stuur ligt goed in de hand en is voldoende communicatief wanneer je enkele bochten aansnijdt. Rond de rechtuitstand is er echter wel iets te veel speling aanwezig. Optioneel rust je de Astra uit met het FlexRide systeem, waarmee je het chassisgedrag verder kan optimaliseren. De adaptieve ophanging maakt gebruik van mechatronische chassis-technologie, een unicum in het compacte segment. Het FlexRide-systeem laat je toe te kiezen uit drie verschillende standen, naast de standaardmodus is er namelijk ook plaats voor een ‘Sport’ en ‘Tour’ modus. Daarbij is de Astra in ‘Tour’ modus een stuk comfortabeler en wordt ook de gasrespons minder responsief. Wie voor de ‘Sport’ modus kiest kan dan weer rekenen op een strakkere ophanging en een verscherping van de gasrespons en stuurinrichting. Wie net als ons over een automatische transmissie beschikt, ziet ook de schakeltijden merkbaar versneld.

Opel Astra Sports Tourer

Ons testmodel kreeg de 2.0 CDTI met 160 pk en 350 Nm koppel onder de motorkap, gekoppeld aan een zestraps automaat. Hiermee sprint de Astra Sports Tourer van 0 naar 100 km/u in 9,8 seconden en haalt hij een topsnelheid van 207 km/u. Die cijfers zijn gezien het vermogen niet meteen bewonderenswaardig, maar het hoge koppel bleek in de praktijk wel erg aangenaam om vlotte tussenacceleraties te bekomen. Het gemiddeld opgegeven verbruik bedraagt 5,9 liter/100 km, wij haalden tijdens onze test gemiddeld 6,4 liter/100 km. Zuiniger kan ook, tijdens een ecorit slaagden we er zelfs in om 5,5 liter/100 km te verbruiken. De automaat schakelt ondanks het feit dat hij niet over een dubbele koppeling beschikt vrij vlot, toch moet je als bestuurder vaak wachten tot de motor op de reacties van het gaspedaal reageert. In de ‘Sport’-stand zijn de respons en de schakeltijden wel merkbaar sneller. De automaat staat voor 1.500 euro in de optielijst, standaard wordt de 2.0 CDTI gekoppeld aan een manuele zesbak.

Opel Astra Sports Tourer

Het motorgamma van de Opel Astra Sports Tourer is erg uitgebreid, met vier diesel- en vijf benzinemotoren. De instapper van het gamma is de 1.3 CDTI ecoFLEX met 95 pk, met deze zuinige versie verstookt de Astra Sports Tourer in theorie maar 4,1 liter/100 km. De prijs die je voor deze zuinigheid betaalt is dat de prestatiecijfers erg pover zijn, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 14,6 seconden is hij volgens ons te traag om degelijk aan het verkeer deel te nemen. In het dieselgamma vinden we echter wel nog een 1.7 CDTI met 110 of 125 pk, die verbruiken amper meer dan de ecoFLEX maar helpen de Astra Sports Tourer wel een stuk vlotter vooruit. Het dieselgamma wordt afgesloten met de door ons geteste 2.0 CDTI met 160 pk. Langs benzinezijde kan je starten met een 1.4 ECOTEC met 100 pk, al geldt hier dezelfde raad als bij de 1.3 CDTI ecoFLEX. Verder is er nog de 1.6 ECOTEC met 115 pk en kan je kiezen tussen drie turbomotoren: een 1.4 Turbo met 120 of 140 pk en een 1.6 Turbo met 180 pk. Die laatste reden we eerder al in de gewone Astra, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 8,8 seconden zijn de prestaties ook hier niet meteen in verhouding met het vermogen, maar het maakt van de Astra wel een gezwinde cruiser.

Opel Astra Sports Tourer

Je hebt al een Opel Astra Sports Tourer vanaf 17.400 euro, dan huist de 1.4 ECOTEC benzine met 100 pk onder de motorkap. Zoals we eerder al aanhaalden, zouden we toch voor iets meer vermogen kiezen. Dat kan bijvoorbeeld met de 1.4 Turbo ECOTEC met 120 pk, die in Essentia uitvoering 18.950 euro kost. Een kleine meerprijs voor meer rijplezier. Langs dieselzijde kan je instappen met de 1.3 CDTI ecoFLEX voor 19.050 euro, maar ook hier zal je qua prestaties een compromis moeten sluiten. De 1.7 CDTI met 110 pk is er echter al vanaf 19.800 euro in de Essentia uitvoering. Ons testmodel, dat over de Sport-uitvoering beschikt, is er al vanaf 27.250 euro, of 25.750 euro zonder automaat. In de optielijst duiden we nog enkele interessante opties aan: zo kost het FlexRide systeem 950 euro, betaal je 1.100 euro voor lederen zetelbekleding en moeten de parkeersensoren achteraan 325 euro opbrengen.

Opel Astra Sports Tourer

Qua concurrentie vergelijken we de Astra Sports Tourer graag met de Golf Variant, die stelselmatig iets duurder is dan de Astra Sports Tourer. Zo stap je bij de Golf Variant pas in met een 1.4 Benzine met 80 pk voor 18.620 euro, terwijl de Astra Sports Tourer vanaf 17.400 euro over de toonbank gaat met een 1.4 Benzine en 100 pk. Dat prijsverschil kunnen we zelf niet meteen thuisbrengen, aangezien de Astra het op alle vlakken minstens even goed doet. Zo oogt de Astra volgens ons een stuk frisser en verslaat de Astra Sports Tourer de Golf Variant op het vlak van laadruimte met 1.550 liter ten opzichte van 1.495 liter. Ook de optieprijzen verschillen wezenlijk, zo betaal je in de Astra 950 euro voor het DVD800 navigatiesysteem, terwijl je voor het RNS510 GPS-systeem bij Volkswagen 2.883 euro moet neertellen. Ok, de bediening van Opel’s navigatiesysteem is minder ergonomisch dan dat van Volkswagen, maar voor het prijsverschil kan je al eens wat door de vingers zien.

Opel Astra Sports Tourer

Conclusie

De Opel Astra Sports Tourer heeft ons overtuigd als comfortabele reiswagen en lijkt ons het ideaal transport voor vertegenwoordigers overal te lande. Net als bij de vijfdeurs Astra bleven we qua prestatiecijfers wat op onze honger zitten, maar daartegenover staat wel een comfortabele rit, een volwassen rijgedrag, een frisse look en een prima afwerkingskwaliteit. Koop de Astra dus niet als je op zoek bent naar een sportieve auto, of wacht tot Opel met een OPC-versie op de proppen komt. Maar tot die tijd kan je bij Opel wel terecht voor een prima compacte middenklasser met een uiterst correct prijskaartje.

Opel Astra Sports Tourer

Overzicht
+ Prijs
+ Comfort
+ Afwerking

– Prestaties
– Overdaad knoppen middenconsole

Opel Astra Sports Tourer

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir