Rijtest: Chevrolet Cruze 2.0D LS 125 pk

Rijtest Chevrolet Cruze
De Chevrolet Cruze schopte het in Canada tot auto van het jaar, reden genoeg voor ons om na te gaan wat die titel waard is.

Sinds 2005 gingen Daewoo’s de deur uit als Chevrolet. Wagens als de Nubira en Matiz kregen louter een rebadge, terwijl er onderhuids niets veranderde. In 2008 kwam Chevrolet echter naar Europa met de Cruze, die volledig ontwikkeld werd door GM en als vervanger moest dienen voor de Daewoo Lacetti. Eigenlijk was het voornamelijk Opel, dochtermerk van GM, dat verantwoordelijk was voor de nieuwe sedan. In welke mate Opel erin geslaagd is de Cruze om te vormen tot een succesvolle middenklasser, wordt duidelijk tijdens deze uitgebreide rijtest.

Rijtest Chevrolet Cruze

De Chevrolet Cruze ziet er best goed uit en kan zich meten met andere Europese middenklassers. De strakke lijnen in de neus, gecombineerd met de scherpe koplampen, geven de wagen een vrij stoer uiterlijk. Wat op het eerste zicht nogal raar oogt, is het stukje radiatorrooster boven de ‘gouden plus’. Het is echter een stijlkenmerk dat ook terugkomt bij de Chevrolet Spark en na een tijdje wel went. Over LED-dagrijlichten beschikt de Cruze niet, maar mistlampen vooraan behoren tot de standaarduitrusting. Ook langszij oogt de Cruze zeer strak. Ons testmodel beschikte over 16-inch lichtmetalen velgen, al zetten de vijfspakige 17-inch exemplaren van de duurdere LT-uitvoering het sportieve karakter iets meer kracht bij. Achteraan ziet de Cruze er nogal anoniem en saai uit, alsof de designers hun inspiratie reeds opgebruikt hadden. Toch blijft het resultaat oerdegelijk en maakt de vrij grootte spoorbreedte komaf met het wankele uitzicht dat zijn voorganger enigszins plaagde.

Rijtest Chevrolet Cruze

Binnenin worden gelijkenissen met Opel meteen duidelijk. Zowel het stuur, de bediening ervan als het tweetonige dashboard maken duidelijk dat de Cruze vrij veel leent van de Duitse autobouwer. Het dashboard is op zo’n manier geconstrueerd dat de middenconsole naar voren komt. Bediening van alle knoppen gebeurt zeer intuïtief, al ogen die helaas vrij lomp en goedkoop. Wie de navigatie opstart (€850), merkt meteen dat het systeem op de knoppen na overeenkomt met dat uit de Opel Meriva die we een tijdje terug testten.

Rijtest Chevrolet Cruze

Helaas is de afwerking van een iets lagere kwaliteit, we vinden namelijk vrij veel hard plastic terug. We bemerken ook de enorme versnellingspook en dito handrem, die niet meteen een toonbeeld van elegantie zijn. De zetels beschikken over een stoffen, tweekleurige afwerking en geven een degelijke zijsteun bij het rijden. De steun van de centrale armsteun daarentegen is eerder beperkt, aangezien die vrij ver naar achteren geplaatst is. Bij het openklappen bemerken we een bergruimte en de standaard USB- en AUX-aansluiting.

Rijtest Chevrolet Cruze

Daarmee komen we terecht bij de uitgebreide standaarduitrusting van de Chevrolet Cruze. De Cruze LS beschikt standaard over een manuele airco, cruise control, elektrische ruiten vooraan en achteraan, radio-cd-mp3, bediening aan het stuur en elektrisch bedienbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels. Zowel het stuurwiel als versnellingspook zijn met leder omhuld en vooraan en achteraan liggen fluwelen vloermatjes. Zelfs parkeersensoren achteraan behoren tot de standaarduitrusting. Wat we minder begrijpen, is waarom een dimmende achteruitkijkspiegel enkel standaard is in het LT uitvoeringsniveau. ’s Nachts rijden is zo vrij vervelend, aangezien je nu en dan verblind wordt door de koplampen van achterliggers.

Rijtest Chevrolet Cruze

Wat de Cruze mist qua afwerkingsniveau, maakt hij deels goed met de uitgebreide standaarduitrusting, maar ook met de beschikbare ruimte. Zowel vooraan als achteraan is het in de Cruze aangenaam zitten en ook achteraan instappen kost minder moeite dan bij sommige concurrenten. Zowel hoofd- als beenruimte achteraan zijn groter dan in bijvoorbeeld een BMW 3-serie berline. De kofferinhoud ligt met 450 liter in lijn met die van concurrerende Europese middenklassers. Helaas merken we ook hier dat de afwerking wat te wensen overlaat. De kofferklep, die trouwens enorm licht aanvoelt, lijkt vrij goedkoop bevestigd te zijn. Verder kunnen de achterzetels neergeklapt worden volgens een 60/40 verhouding, zodat ook langere voorwerpen in de Cruze meegesjouwd kunnen worden.

Rijtest Chevrolet Cruze

De Chevrolet Cruze rust op het Delta II platform, dat hij deelt met de Opel Astra. Verdere gelijkenissen blijven uit. De Chevrolet Cruze rijdt namelijk zeer Amerikaans, in tegenstelling tot de toch iets sportiever rijdende Astra. Aan comfort is er zo echter geen gebrek en over een kasseistrook zweef je gewoon heen, maar van bochten houdt de Cruze niet echt. Hoewel de Cruze zoals we eerder reeds zeiden sportief oogt, rijdt hij dus helemaal niet zo. De ophanging komt serieus wat stijfheid te kort voor het agressievere bochtenwerk. De grootste ergernis is echter de stuurinrichting. Het stuur van de Chevrolet Cruze voelt veel te slap aan en zo ook onverbonden met de voorwielen. Bij het agressief insnijden van een bocht lijkt het stuur zich op te spannen als een veer, waarna die veer zou terugkaatsen bij het loslaten. Hoewel de wagen reeds beter rijdt dan zijn voorgangers, is er dus nog heel wat werk aan de winkel om op dit vlak te kunnen concurreren met zijn Europese rivalen.

Rijtest Chevrolet Cruze

De motor in onze testwagen was de 2.0-liter diesel die een vermogen levert van 125 pk en een koppel van 300 Nm. Deze motor is vandaag niet meer beschikbaar, maar ons besluit kan bruikbaar zijn voor wie de wagen tegenkomt op de tweedehands markt. Sommige garages hebben de wagen bovendien nog in stock staan. De 2.0 dieselmotor is vrij vlot, tenzij je bij het vertragen onder de grens van 1.300 toeren per minuut komt. Sprinten van 0-100 km/u neemt 10,3 seconden in beslag, terwijl de topsnelheid 195 km/u bedraagt. Vooral bij het versnellen in derde versnelling lijkt de wagen zeer goed vooruit te komen. Vandaag wordt de 2.0 diesel enkel aangeboden met een vermogen van 163 pk en een koppel van 360 Nm, waarmee de wagen iets betere prestaties neerzet. Naast de degelijke prestaties is ook het verbruik aan de goede kant. De constructeur geeft voor de stad een verbruik op van 7 liter/100 km, wat zeker haalbaar is. Cruisen op de snelweg lukt reeds met een gemiddelde van 5 liter/100 km. Wie er een rustige rijstijl op na houdt, heeft over de gemengde cyclus met 5,9 liter/100 km genoeg.

Rijtest Chevrolet Cruze

Voor een wagen als de Chevrolet Cruze speelt de prijs een prominente rol. Voor de Cruze LS 2.0-liter TCDi met 163 pk betaal je 19.499 euro, terwijl je voor het de wagen met het LT-uitrustingsniveau 20.699 euro betaalt. De goedkoopste Cruze is de 1.6 LS, waarvoor je 17.499 euro neertelt en 124 pk terugkrijgt. Hiermee is de Cruze zeer aantrekkelijk geprijsd voor een wagen uit zijn klasse. Bovendien is de standaarduitrusting zoals we eerder reeds vermeldden meer dan volledig.

Rijtest Chevrolet Cruze

Meerwaarde van de LT boven de LS zit binnenin vervat in de elektrische in plaats van manuele airconditioning, de fotochromatische achteruitkijkspiegel, een sensor voor de luchtkwaliteit en zes in plaats van vier luidsprekers. Buitenaan beschikt de LT over iets grotere lichtmetalen velgen en een chroomlijst onder de zijruiten. Aangezien de wagen beschikt over een volledige standaarduitrusting, zijn er slechts weinig opties beschikbaar. Naast een aantal accessoires zijn de voornaamste opties een metaalkleur (€425), een lederen interieur (€1.399) en een navigatiesysteem (€850). Misschien zorgt een verlagingset (€240) ook voor een iets sportiever rijgedrag. Een automaat is eveneens beschikbaar voor de LS 1.8, LT 1.8 en LT 2.0 TCDi.

Rijtest Chevrolet Cruze

Conclusie

Om te concluderen komen we terug op de vraag waarmee we ons verslag begonnen: verdient de Cruze de titel ‘auto van het jaar’? Misschien wel naar Canadese normen, maar helaas niet in Europa. Hoewel het afwerkingsniveau de goede richting uitgaat, is er nog steeds werk aan de winkel. Naast de goedkopere afwerking komt ook het rijgedrag iets tekort om te kunnen concurreren met zijn Europese rivalen. Wat we echter niet mogen vergeten is het lage prijskaartje en de uitgebreide standaarduitrusting. Hiermee maakt de Cruze veel van zijn nadelen goed. Bovendien ziet de Cruze er best goed uit, is de dieselmotor vlot en zuinig en is er aan ruimte geen tekort.

Rijtest Chevrolet Cruze

Overzicht

+ Strak design
+ Vlotte motor
+ Prijs & standaarduitrusting
+ Verbruik

– Stuurgevoel
– Slappe ophanging
– Afwerkingsniveau

Rijtest Chevrolet Cruze

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Tim De Baets & Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...