Mercedes CLS kort getest
Mercedes lanceerde in 2004 de eerste generatie van haar vierdeurscoupé, de CLS. Het model werd een groot succes en is inmiddels aan de tweede generatie toe.

De nieuwe Mercedes CLS heeft redelijk wat trekken mee van zijn voorganger, maar is uiteraard stukken moderner. De grootste gelijkenissen vinden we op gebied van looks, de nieuwe CLS is misschien iets minder baanbrekend op gebied van design dan zijn voorganger, maar is nog steeds een lifestyle-wagen die design centraal plaatst. De koplampen leunen nauw aan bij de familie-neus van Mercedes, maar werden door de designers toch een stuk vrijer geïnterpreteerd dan dat bij de andere modellen uit het Mercedes-gamma het geval is. De zijkant en de achterkant zijn iets minder uitgesproken dan de voorkant, maar daarom niet minder fraai. De zijlijn is zeer vloeiend, de achterkant vertoont dan weer behoorlijk wat gelijkenissen met de vorige generatie CLS, maar met modernere achterlichten.

Mercedes CLS

Onderhuids heeft de tweede generatie van de CLS een behoorlijke evolutie meegemaakt. Mercedes voorzag haar nieuwe model van onder meer van ongeveer elk mogelijk veiligheidsgadget waarover het maar beschikt. En als je in het achterhoofd houdt dat veiligheid één van de stokpaardjes van Mercedes is, weet je dat het arsenaal aan veiligheidssystemen behoorlijk omvangrijk is. De meest opvallende systemen zijn natuurlijk het ABS en het ESP-systeem, maar de CLS kan ook uitgerust worden met het PreSafe-systeem, waarbij de wagen bij een eventuele impact alles in het werk stelt om de bestuurders zo veilig mogelijk te houden. Zo zullen de stoelen een optimale positie aannemen en zullen de ramen, die eventueel openstaan, zichzelf sluiten. Verder is er ook nog een systeem dat via trillingen in het stuur aangeeft wanneer je je rijstrook aan het verlaten bent. Vooraan in de wagen zit er een scanner die verkeersborden waarneemt en dan vervolgens projecteert op het instrumentenpaneel.

Mercedes CLS

Verder heeft Mercedes enkele zuinige motoren voorzien. Wij kregen de kans om met twee verschillende exemplaren van de Mercedes CLS te rijden. Beiden krijgen het label CLS 350 opgekleefd, de ene is een diesel en de andere rijdt op benzine. Ondanks het feit dat de dieselmotor op papier één tiende van een seconde trager is dan de benzinemotor, vonden we de dieselmotor voor alledaags gebruik een stuk aangenamer dan de benzinemotor. Deze motor heeft namelijk behoorlijk wat koppel in lage toeren, waardoor hernemingen net iets vlotter gaan. De dieselmotor beschikt over 265 pk, terwijl de benzinemotor over 306 pk beschikt. Het koppel van de dieselmotor is met zijn 620 Nm wel een stuk hoger dan de 370 Nm waar de benzinemotor het mee moet stellen. De motoren werden aan een zeventraps automaat gekoppeld. Deze automatische versnellingsbak reageert in normale situaties voldoende vlot, maar nu en dan zou de bak toch iets sneller mogen reageren. In tegenstelling tot wat de conventie gebiedt, is de bediening van de automaat niet rechts van de passagier terug te vinden, maar aan de zijkant van het stuur.

Mercedes CLS

Aan de binnenkant is de CLS één en al luxe. Echt veel andere mogelijkheden had Mercedes niet, het merk heeft zich onlangs namelijk de slogan ‘The Best or Nothing’ aangemeten. De zetels zitten echt heerlijk, zowel voor- als achteraan. En in tegenstelling tot wat je zou verwachten van een vierdeurscoupé beschikt de CLS over een aanvaardbare beenruimte achteraan en ook de hoofdruimte valt goed mee. Echt grote passagiers zullen natuurlijk hoe dan ook een reden tot klagen hebben. Het dashboard van de CLS is uiterst overzichtelijk en de software die achter de informatiesystemen schuilt, werkt naar behoren. Het enige dat ons niet direct kon bekoren was de plaatsing van de richtingaanwijzers. In vergelijking met andere wagens zit deze hendel redelijk laag, wat op zich niet erg is, maar boven deze hendel zit er een hendel voor de cruise control. Het kwam er uiteindelijk op neer dat de cruise control tijdens de testrit meer ingeschakeld werd dan de pinkers. Maar goed, kopers van deze wagen wennen hier natuurlijk snel aan.

Mercedes CLS

De CLS kan in twee standen geplaatst worden: Comfort en Sport. In de Comfort-stand is de CLS effectief zeer comfortabel. De ophanging filtert eventuele oneffenheden vlotjes, maar toch blijft het stuurgevoel redelijk scherp. Dit model is dus een echte rijdersauto. En dat is op zich goed nieuws, maar er is nog een Sport-stand die voor een nog scherper weggedrag zorgt. Nog beter nieuws dus. In de Sport-stand voelt de CLS iets harder aan, maar gaat hij ook vlotter de bocht om. Leuk voor de sportieve rijder, zijn de stoelen die luchtkussens aan de zijkant opblazen wanneer je een bocht nemen. Op die manier kan de zijdelingse steun ten allen tijde gegarandeerd worden. Aan de andere kant zouden we als alledaagse bestuurders van de CLS dit systeem uitschakelen, na een tijdje wordt het namelijk ietwat storend.

Mercedes CLS

Conclusie

Samenvattend kunnen we stellen dat de nieuwe CLS een waardige opvolger is voor zijn voorganger. Het design is een stuk moderner geworden, de onderhuidse systemen een stuk moderner en het model is ook aan de prijzige kant (vanaf €62.436 en uiteraard is de optielijst behoorlijk uitgebreid). Deze wagen zou wel eens het ultieme gadget kunnen worden voor de lifestyle-consument.

Mercedes CLS

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes