Geneve 2011: Hyundai i40

Hyundai i40 Concept
Hyundai richt met de i40 haar pijlen op het Europese D-segment.

De Hyundai i40 ziet er niet enkel Europees uit, maar is dat in zekere zin ook. Het design is namelijk het werk van Hyundai’s researchafdeling in Rüsselheim, Duitsland. Ook de motoren van de wagen werden ontwikkeld met de Europese klant in het achterhoofd. De Hyundai i40 zal eerst als break beschikbaar zijn, iets later ook als sedan. Hyundai wil met de wagen niet alleen gezinnen aanspreken, maar ook vertegenwoordigers die in alle comfort willen reizen.

De i40 is 4,7m lang en heeft een enorme wielbasis van 2,77m, waarmee de wagen op het vlak van ruimte tot de besten van zijn klasse behoort. In de koffer is er plaats voor 553 liter bagage en wanneer je de achterbank neerklapt, stijgt die laadruimte tot maar liefst 1.719 liter.

De laadcapaciteit is slechts één van de vele voordelen die de i40 biedt boven zijn concurrenten. De Hyundai i40 beschikt namelijk over een zeer uitgebreide standaarduitrusting, waarin ook high-tech functies begrepen zitten die bij de concurrenten optioneel zijn. Voorbeelden daarvan zijn de smart parking assist, lane-keeping assist, navigatie, Bluetooth connectiviteit en achteruitrijcamera. Verder zijn ook het verwarmd stuurwiel, verwarmde zetels, dagrijlichten en Xenon koplampen standaard.

De Hyundai i40 zal beschikbaar zijn met twee diesels en twee benzinemotoren, al verwacht Hyundai dat 65% van de kopers voor een diesel zal gaan. De instapdiesel is een 1.7-liter viercilinder die 115 pk levert en 113 gram CO2 per km uitstoot. Het verbruik blijft met deze motor beperkt tot 4,3 liter per 100 km. Hyundai maakt de i40 nog meer milieuvriendelijker met een start/stop-systeem, banden met lage rolweerstand en aangepaste alternators. De 1.7-liter diesel is ook beschikbaar met 136 pk en 325 Nm koppel.

Wie voor een benzinemotor kiest heeft keuze uit de 1.6-liter viercilinder met 135 pk en 164 Nm koppel of de 2.0-liter met 177 pk en 208 Nm koppel. Standaard zijn de wagens uitgerust met een manuele zesbak, al kan je op de top-diesel en top-benzinemotor ook een zestraps automaat als optie aanvinken. Het model zou tegen 2012 op de markt moeten komen.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...