Rijtest Fiat Punto Evo Sport 1.6 Multijet 120pk
Met de nieuwe Fiat Punto nemen we afscheid van Grande en verwelkomen we Evo. Kan deze sportieve Fiat zichzelf bewijzen?

Met de term Evo wordt voornamelijk gefocust op de evolutie die het model heeft gemaakt, zonder dat men het woord facelift in de mond wil nemen. Samen met de oude naam verdwijnt vooraan ook de befaamde Maseratilook die menig harten sneller kon laten slaan. Met het nieuwe uiterlijk wordt de neus wat gelijkvormiger met de 500. Dat men bij Fiat de Punto Evo niet evenveel in de spotlichten laat staan als zijn kleine broer is enigszins jammer, de combinatie van zijn sportieve eigenheid en Italiaanse flair scoorde namelijk hoge ogen tijdens onze testperiode.

Rijtest Fiat Punto Evo Sport

De voorbumper is bij de Punto Evo minder agressief dan zijn voorganger, maar dankzij de Sportversie hoefden we ons niet te schamen over het uiterlijk van onze bolide. Behalve de geaccentueerde nummerplaathouder zitten de mistlampen perfect in hun zwarte sector die mooi contrasteert met het Tech House Grey. Deze grijstint kreeg zowel positieve als negatieve reacties, maar dat kan enkel de diversiteit op de weg ten goede komen. Fiat biedt de Punto Evo aan in 13 koetswerkkleuren, dus er is voor elk wat wils. De 17” sportvelgen werden wel alom geprezen, net zoals de rode remklauwen die direct helpen om de sportieve boodschap over te brengen. De achterpartij werd opgefrist, met typerende achterlichten en een subtiele spoiler. Doe ook geen moeite om een handvat op de kofferklep te zoeken, die opent pas na een kortstondige druk op het grote Fiat logo.

Rijtest Fiat Punto Evo Sport

Wanneer we instappen bemerken we de echte evolutie van de Fiat Punto Evo: het interieur. Overal vinden we kwalitatieve materialen terug en alles zit goed op zijn plaats. Enkel de Italianen kunnen op zo’n manier stijl en drukte combineren. De oubollige meterset werd gelukkig vervangen door een modern ogend exemplaar, enkel jammer dat de schaalverdelingen niet echt logisch zijn, maar dat vergeven we Fiat zonder problemen. De middenconsole is opgedeeld in drie delen, zo hebben we boven grote ventilatiemonden met een glossy look, centraal een goed werkend multimediasysteem dat afgewerkt werd met een chroméboord en onderaan een airco-unit die de mogelijkheid biedt om 2 zones afzonderlijk van ventilatie te voorzien. Op het stuur vinden we alle functies terug die het leven onderweg wat vergemakkelijken. Na wat zoeken vinden we ook de USB-ingang die overweg kan met allerhande muziekformaten, alweer ideaal voor diegenen die veel onderweg zijn.

Rijtest Fiat Punto Evo Sport

Het interieur scoort ook al zijn punten, net zoals de goed zittende sportstoelen. De Punto Evo is weliswaar niet gemaakt voor personen groter dan 1m90, want vanaf die lengte is er teveel contact met de dakbekleding. De achterbank biedt plaats aan drie personen, maar voor langere afstanden lijkt twee ons het maximum. Deze worden wel getrakteerd op een goed zittende achterbank en een ruim zicht op de weg en de hemel dankzij een groot panoramadak. In de zijpanelen zijn er ook opbergvakken voorzien, net voldoende om kleine prullaria in op te bergen. Voor diegenen die veelvuldig gebruik willen maken van de achterbank biedt Fiat gelukkig eveneens een vijfdeurs variant aan. De kofferruimte voldoet aan de verwachtingen, maar niemand zal een Punto Evo aankopen als muilezel. De laaddrempel is dan wel weer vrij hoog waardoor het minder gemakkelijk inladen is. Standaard is er 275 liter bagageruimte ter beschikking, wanneer de achterbank -vrij gemakkelijk- neerklapt stijgt dat tot maximaal 1.020 liter.

Rijtest Fiat Punto Evo Sport

De Fiat Punto Evo Sport rijdt zoals het achtervoegsel het aankondigt, met een portie Italiaanse flair waar Berlusconi & Co bekend om staan. De 120 paarden die ter beschikking staan worden goed gebruikt, zo ligt 100 km/u binnen 9 seconden in het bereik en zou een topsnelheid van 190 km/u mogelijk moeten zijn. De stuurbekrachting is wel onvoldoende, van een wagen met deze sportallures verwachten we een stuurrespons die onbeperkt onze handelingen volgt. De handgeschakelde versnellingsbak luistert gelukkig wel weer optimaal naar de bestuurder en biedt zelfs een zesde versnelling, ideaal voor lange ritten. Het opgegeven verbruik van 5,1 liter/100 km lijkt ook niet direct haalbaar, reken bij sportiever rijgedrag best op 6,5 liter/100 km, zeker als er veel stedelijk verkeer op jouw route ligt. Gelukkig biedt het start/stop-systeem zijn kunsten aan om het verbruik wat binnen de perken te houden.

Rijtest Fiat Punto Evo Sport

De Punto Evo is beschikbaar met vier benzine- en dieselmotorisaties en drie uitvoeringsniveau’s. De instapper is de 69 pk sterke 1.2 benzineversie die verkocht wordt vanaf 13.999 euro, terwijl je voor de krachtigste benzinevariant 19.299 euro betaalt en daarvoor 135 pk krijgt uit een MultiAir die gekend staat om zijn sportieve aspiraties en aanvaardbaar verbruik. De basisprijs van een Punto Evo met zelfontbrander ligt op 14.599 euro, topvariant is de 1.6 MultiJet die wij reden voor 19.299 euro, met 120 pk en 320 Nm koppel. De volledige prijslijst van alle verschillende motorisaties vind je hier.

Rijtest Fiat Punto Evo Sport

Zelfs bij de standaarduitrusting van de Dynamic versie hebben we niet echt een gemis qua opties, al gaat onze voorkeur wel naar de Sport-versie waarbij we getinte ruiten, prachtige 17” velgen en een uitstekend geluidssysteem ter onze beschikking hebben. De optielijsten beginnen bij Fiat ook wel wat te evolueren naar Duitse normen, gelukkig vallen de prijzen zeer goed mee. Voornamelijk het TomTom navigatiesysteem (€400) dat geïntegreerd kan worden verdient een eervolle vermelding, net zoals het parkeerhulpsysteem (€300) en het grote zonnedak (€995).

Rijtest Fiat Punto Evo Sport

De concurrentie in de vorm van de Astra, Megane Coupé, Colt, Fabia en Ibiza komen in de buurt als we de focus leggen op het budget en comfort, maar kunnen niet tippen aan de looks van deze dynamisch ogende Fiat. Een Volkswagen Polo biedt waarschijnlijk wel een betere wegligging en rijbeleving, maar dat weegt niet op tegen het prijsverschil. De belangrijkste concurrentie vinden we binnen de Fiat Group zelf, zo kost een Alfa Romeo MiTo maar een fractie meer en kost de ultieme Abarth Punto Evo maar enkele euro’s meer dan ons testmodel. Diegenen die op zoek gaan naar een knappe Italiaan met voldoende kracht laten –begrijpelijk- de Punto Evo Sport links liggen en gaan voor de schorpioen. Gelukkig zijn de revolutionaire MultiAir motoren ook beschikbaar, en maakt de TwinAir-motor op een dag vermoedelijk ook de overstap van de 500 naar de Punto Evo.

Rijtest Fiat Punto Evo Sport

Conclusie

De vernieuwde Punto is duidelijk sterk geëvolueerd naar een rijdersauto met een prachtige uitstraling. Binnenin wordt de positieve lijn doorgezet, zo vinden we overal kwalitatieve materialen en krijgen we knappe stoelen. Enkel jammer dat het stuur net niet voldoende communiceert en dat de prijzenpolitiek van de topmodellen bij Fiat zichzelf wat tegenspreekt.

Overzicht:
+ Looks!
+ Interieur
+ Krachtbron

– Stuurbekrachtiging
– Prijspolitiek

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Kevin Ringoot