Rijtest: Land Rover Freelander 2

Land Rover Freelander 2
Land Rover heeft haar kleinste model een facelift gegeven en direct van de gelegenheid gebruikt gemaakt om de Freelander wat milieuvriendelijker te maken.

Land Rover kampt sinds jaar en dag met een robuust en degelijk imago, maar naast die twee woorden moest het merk ook altijd het woord ‘milieuverslindend’ horen. Daar wil het merk verandering in brengen en om die reden is de nieuwe Freelander beschikbaar met voorwielaandrijving. Want wie het platteland toch niet frequent opzoekt heeft geen vierwielaandrijving nodig, zo luidt het bij Land Rover. En ons inziens is dat niet onterecht. Binnenkort zal ook de nieuwe Range Rover Evoque zichzelf voorwielaandrijving aanmeten, enkel de grotere modellen beschikken nu uitsluitend over vierwielaandrijving. Tijdens het faceliften van de Land Rover Freelander werden ook de looks aan de buitenkant van de wagen herbekeken. Nu oogt de Freelander iets moderner dan zijn voorganger, onder meer dankzij nieuwe koplampen en een andere grille. Aan de binnenkant werd enkel het instrumentenpaneel beter afleesbaar gemaakt.

Land Rover Freelander 2

En na een weekje testrijden kunnen we inderdaad concluderen dat het instrumentenpaneel zeer goed afleesbaar is. Wel jammer is het feit dat Land Rover vooral het instrumentenpaneel herwerkt heeft. De middenconsole is namelijk ook aan een opfrisbeurt toe. Het bestaat uit een onaangenaam plastic met grote knoppen die zowat overal over de middenconsole heen bezaaid zijn. Ongetwijfeld robuust en vlot te bedienen met eventueel zelfs handschoenen aan, maar of dat nog nodig is in een wagen met voorwielaandrijving is maar de vraag. Over het algemeen verloopt de bediening van het multimediasysteem zeer logisch, maar de schermen reageren behoorlijk traag. Zo duurt het even voor de boordcomputer overschakelt van het display met het huidig verbruik naar het gemiddelde verbruik. Ook het centrale scherm voor de navigatie reageert niet bijzonder accuraat, maar het moet gezegd, alle systemen doen hun werk wel voortreffelijk. In het hoogste uitvoeringsniveau wordt het dashboard uitgerust met houtafwerking. Het interieur is praktisch en biedt vooral vooraan veel ruimte. Achteraan volstaat de beenruimte zeker en vast, maar de term ‘genereus’ lijkt ons wat overdreven. De koffer daarentegen is met zijn 755 liter capaciteit zeker en vast genereus en wanneer je de achterbank neerklapt, komt er maar liefst 1.670 liter bagageruimte vrij.

Land Rover Freelander 2

De Freelander 2 is er vanaf €29.750. Voor die prijs krijg je niet direct overbodige luxe. Je moet het stellen met een startknop, een boordcomputer, elektrische ruiten en een 2.2 liter grote en 150 pk sterke dieselmotor die gekoppeld is aan een start/stop-systeem. Op veiligheidssystemen heeft Land Rover echter niet al te nauw gekeken, de basisuitrusting is op gebied van veiligheid namelijk zeer rijk uitgerust. Standaard beschik je over ABS, ESP, EBD (Electronic Brakeforce Distribution, EBA (Electronic Brake Assist), HDC (Hill Descent Control) en zo gaat het lijstje acronymen nog eventjes verder. Wie wat meer luxe wil, kan kiezen voor de S-uitvoering, die vanaf €32.850 beschikbaar is en automatische airconditioning, cruise control en een heleboel sensoren aan de wagen toevoegt. Nog meer luxe krijg je bij het SE-pakket dat je €37.250 kost. Dat pakket bevat onder meer lederen zetels, een lederen stuur en een speciale afwerking voor het dashboard. Wij hadden het genoegen met de HSE-uitvoering te mogen rijden, die voor €42.150 over de toonbank gaat. Dit meest complete model wordt afgewerkt met houtinleg, een grille met een honingraatmotief, elektrische zetels met armsteunen, xenon koplampen en een navigatiesysteem.

Land Rover Freelander 2

De Freelander 2 beschikt over een zeer licht stuur. Handig tijdens het manoevreren en tijdens het off-roaden, maar tijdens het rijden op grotere wegen stuurt de wagen daardoor net iets minder scherp. Wanneer je off-road gaat met de Freelander 2, valt het direct op dat de wagen zeer deinerig is. Ongeveer elke oneffenheid in de weg voel je dus, maar niet als een schok. De veringen doen er alles aan om je een zo comfortabel mogelijke rit te bezorgen. En maar goed ook! Om het weggedrag off-road te verbeteren, kan je als bestuurder gebruik maken van het Terrain Reponse System. Dat systeem voorziet vier verschillende standen, allemaal voor een andere soort ondergrond. Ten eerste is er de normale stand, die dient voor het rijden op verharde wegen. Verder beschikt de Freelander 2 nog over de Grass/Gravel/Snow stand, een stand voor moddersporen en een stand voor zand. Bovendien zorgt het HDC (Hill Descent Control) systeem ervoor dat je op een gecontroleerde manier een afdaling kan nemen. Deze kleine Land Rover heeft dus genoeg handigheidjes aan boord om off-road zijn mannetje te kunnen staan. Op de weg is de Freelander 2 dan weer vooral comfortabel.

Land Rover Freelander 2

Ons testmodel beschikte over een 2.2 liter grote dieselmotor met 150 pk. Volgens fabrieksopgave zou deze motor voldoende hebben aan zo’n 6,2 liter diesel per 100 km, mede dankzij een start/stop-systeem dat voortreffelijk werkt. In de realiteit ligt het verbruik iets hoger, wie zuinig rijdt tovert wellicht zo’n 7 liter per 100 km op de teller, mensen die hun rechtervoet niet zo goed in bedwang kunnen houden, krijgen wellicht te maken met een richtcijfer van 8,5 liter per 100 km. Zuinig rijden kan aan de hand van de schakelindicator, die op redelijke momenten je een subtiele hint geeft misschien toch een versnelling hoger te schakelen. Ondanks het feit dat deze motor de instapmotor is, voelt hij toch zeer potent aan. Zeker rond 2.000 toeren beschikt de wagen over uiterst veel trekkracht. Het maximale koppel bedraagt dan ook 420 Nm. Niet mis! De sprint van nul naar honderd legt de Freelander 2 af in 11,7 seconden. Op papier is dat niet bepaald snel, maar in de realiteit voelt dat zeker niet traag aan. Dit komt ongetwijfeld door het koppel, waardoor de motor zonder veel moeite hernemingen aankan. Diezelfde motor maakt wel een opvallend dieselgeluid en bij het starten trilt de wagen nogal. Wetende dat dit model over een start/stop-systeem beschikt, bereiden potentiële kopers zich best voor op wat trillingen. Maar echt storend wordt dit nooit.

Land Rover Freelander 2

Conclusie

Samenvattend kunnen we stellen dat de nieuwe Freelander – tegen onze eerste verwachtingen in – echt wel een geslaagd model is. De vorige generatie had niet bepaald ’s werelds meest onbesproken looks, de nieuwe Freelander ziet er een stuk volwassener uit en dat doet hem deugd. Voor het eerst is dit model beschikbaar met voorwielaandrijving, wie dus niet vaak op het platteland vertoeft, hoeft zich niet langer tegenover milieuhippies te schamen over de aankoop van een Freelander. Bovendien plant Land Rover bomen per verkochte wagen, die de CO2-uitstoot van de eerste 70.000 km rijden neutraliseren. De Freelander rijdt heerlijk comfortabel en dankzij een hoge zitpositie, geeft de wagen een veilige en vertrouwelijke indruk. Mocht Land Rover de middenconsole uit een ander materiaal optrekken en het entertainmentsysteem wat accurater maken, hadden we geen enkele opmerking bij deze wagen.

Land Rover Freelander 2

Overzicht

+ Koppel in lage toeren
+ Comfortabel
+ Nieuwe looks

– Materialen middenconsole
– Multimediasysteem = traag

Land Rover Freelander 2

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Land Rover Freelander 2"

  1. Land-rover-driver 09-08-2011 om 17:11

    Ik heb nu een nieuwe Land-rover freelander gekocht, 150pk automaat,
    Het verbruik licht tegen 9,5liter, voor het verbruik te halen van 8.5 lukt niet!!!!
    Overigens heb ik steeds het geluid van een gefluit dat alleen weg gaat als je de gas los laat.
    In de garage vonden ze dit normaal de eerste keren dat ik dat vertelde en zij men dat dit weg gaat.
    Na een reis van 7500km was ik het gefluit moe!! en het hoge verbruik! (waar ik mijn best deed om geen gas te geven).
    Vervolgens ging ik naar de garage en vertelde men dan ze weten van het probleem en dat andere mensen er ook last van hebben. En dat ze voor een oplossing gingen zoeken, na
    2 maand nog geen nieuws.
    Niet echt wat je verwacht van een niet zo goedkoope auto.

  2. MRM 10-08-2011 om 12:45

    De wagen die we testreden was perfect in staat om 8,5 liter per 100 km te halen. Hij beschikte niet over een automaat, een automaat kan het verbruik al eens de hoogte induwen. 9,5 lijkt me dus normaal. Het blijft een grote wagen. 
    Gefluit kan inderdaad best irriterend zijn.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...