Rijtest: BMW 320d xDrive Steptronic

BMW 320d xDrive
Een BMW met viercilinder diesel, automaat en aandrijving op de vier wielen. Eén en al freude am fahren? Tijd voor een rijtest.

De BMW 3-Reeks heeft er al een hele historie opzitten, de eerste 3 (E21) rolde in 1975 van de band. In de loop der tijd is de wagen met zijn omgeving mee geëvolueerd en ondertussen zit het model reeds aan de vijfde generatie (E90). Voor de F30 eraan komt, namen wij alvast de meest recente 320d xDrive mee voor een uitgebreide testrit.

De BMW 3-Reeks moet het voornamelijk opnemen tegen de Audi A4, de onlangs gefacelifte Mercedes C-Klasse en de Italiaanse charme van de Alfa Romeo 159. Om klanten te winnen is een aantrekkelijk exterieur natuurlijk het ultieme beginpunt en de recentste 3-Reeks doet het op dat vlak zeker niet slecht. Wie de wagen in zijn achteruitkijkspiegel ziet naderen, bemerkt beslist de strakke lijnen in de motorkap en de brede nieren van het radiatorrooster die kenmerkend zijn voor elke BMW. Bovendien benadrukken de vier ronde lichtringen die altijd branden het sportieve karakter van de wagen. Onze testwagen beschikte eveneens over een aerodynamisch stijlpakket dat de neus volledig afwerkt.

BMW 320d xDrive

De schouderlijn ontspringt boven de koplampen, loopt omhoog en evenwijdig met de riblijn tot aan het kofferdeksel. Gespierde wielkasten herbergen de lichtmetalen velgen. De exemplaren die tot het Edition Sport Pack van onze testwagen behoren ogen sportiever, maar ons testmodel stond momenteel op winterschoeisel. Ook het achterwerk van de 3-Reeks wordt gekenmerkt door strakke lijnen en is subtiel afgewerkt met het omhoog lopende kofferlid en de nieuwe L-vormige achterlichten. Deze beschikken over LED-lichtstaafjes en LED-richtingsaanwijzers en bovendien zorgen de dynamische remlichten voor meer veiligheid. Bij krachtig remmen gaan deze knipperen om het verkeer dat achterkomt beter te waarschuwen.

BMW 320d xDrive 05

Wie plaatsneemt in de BMW, bemerkt meteen de minutieuze afwerking van het interieur. Alle gebruikte materialen voelen meer dan degelijk aan, wat ook zo hoort voor een premium middenklasser. Helaas is zo goed als elk lovenswaardig detail binnenin optioneel. Om te beginnen zijn er het M-stuurwiel dat perfect in de hand ligt, de zwarte lederen sportzetels met contrasterende blauwe stiksels en de zetelverwarming die zitvlak en onderrug verwarmt. Bovendien zorgt een druk op het knopje langszij ervoor dat de zijkussens van de stoelen zich opblazen tot ze de perfecte zijsteun bieden. Het zijn allen details die van de BMW een echte rijdersauto maken, maar je moet er wel voor betalen. De nieuwe iDrive, die enkel beschikbaar is in combinatie met het navigatiesysteem Professional, zorgt voor een zichzelf uitwijzende bediening van alle functies. Alle informatie wordt vervolgens weergegeven op het centrale scherm boven de middenconsole, zodat de blik min of meer op de weg blijft. Dit navigatiesysteem is helaas optioneel, maar werkt voorbeeldig en maakt deel uit van het Business Line Pack.

BMW 320d xDrive

Voorin zit je in de 3-Reeks Sedan vrij ruim, maar achterin wordt het vrij krap. Personen die groter zijn dan 1m70 zullen met hun hoofd tegen de hemelbekleding schuren en met hun benen gekneld zitten tegen de bestuurders- of passagiersstoel. Opbergvakken heb je achterin evenmin, tenzij je de netjes aan de voorstoelen meetelt. Voorin raak je enkele kleinigheden weg in de deurvakken of onder de centrale armsteun. Grotere zaken vinden enkel een plaats in de koffer, die met 460 liter een degelijke omvang heeft en vrij ver doorloopt. Heb je een gezin met twee kinderen die al iets groter worden, dan wordt de 3-Reeks Touring wellicht een betere keuze.

BMW 320d xDrive

We zeiden eerder reeds dat de wagen er sportief uitziet, maar rijdt hij ook zo? BMW heeft altijd al een sterke nadruk gelegd op het sportieve rijkarakter van hun wagens en met deze 3-Reeks is dat niet anders. Het weggedrag is subliem en het stuur voelt op elk moment voorbeeldig verbonden met de voorwielen. Ondanks de sportieve afstelling worden putten in het wegdek probleemloos verteerd. De 3-Reeks blijft een comfortabele wagen, ook op onze kraterwegen.

BMW 320d xDrive

Waar het bij ons testmodel natuurlijk om gaat, is het xDrive systeem dat zorgt voor een aandrijving over de vier wielen. De xDrive vierwielaandrijving zorgt voor meer tractie, koersstabiliteit en veiligheid. Op droog asfalt leidt xDrive 40 procent van de kracht naar de voorwielen en 60 procent naar de achterwielen. Aangezien het grootste deel van de kracht naar de achterwielen gaat, kan de meeste grip van de voorbanden nog steeds gebruikt worden voor het agressievere bochtenwerk. Wie de wagen over een nat wegdek jaagt of op wintersportvakantie met een besneeuwd wegdek geconfronteerd wordt, mag zich gelukkig prijzen. Een heleboel sensoren zorgen ervoor dat de aandrijfkracht in milliseconden zodanig over de assen verdeeld wordt, zodat over- of onderstuur in de kiem worden gesmoord. De grip met het xDrive systeem is werkelijk fenomenaal. Natuurlijk gaat er met het xDrive systeem wat plezier verloren die de traditionele achterwielaandrijving biedt, maar tenzij je een ware racepiloot bent, zal je met de xDrive beslist sneller zijn en zeker op een nat wegdek. Ondanks de vierwielaandrijving blijft de 320d aldus een echte rijdersauto.

BMW 320d xDrive

Naast het uitstekende rijgedrag is wat onder de motorkap zit van minstens even groot belang. De 320d xDrive beschikt over een 2.0-liter viercilinder diesel die een vermogen levert van 184 pk en een koppel van 380 Nm. Omwille van fiscale redenen is dat vermogen echter teruggebracht tot 163 pk, terwijl het koppel onaangeroerd blijft. Met deze motor valt er beslist veel plezier te beleven. Sprinten van 0-100 km/u gebeurt in 7,9 seconden met manuele versnellingsbak of 8 seconden met de automaat waarmee ons testmodel werd uitgerust. De topsnelheid bedraagt 228 km/u. De BMW 320d xDrive slaagt er bovendien in de sportieve prestaties te combineren met degelijke verbruikscijfers. Een rit van Gent naar de kust en terug is mogelijk met een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100km. Binnen de bebouwde kom heb je nood aan 7,5 liter/100km. Dat lijkt voor sommigen misschien niet weinig, maar is best een prestatie te noemen gezien een motor van 163pk, vierwielaandrijving en een automaat. De CO2-uitstoot van ons testmodel bedraagt 150 g/km.

BMW 320d xDrive

Zoals reeds vermeld was ons testmodel uitgerust met een Steptronic automaat met 6 versnellingen. Terwijl elk eerder vernoemd element het rijdersgevoel ten goede komt, doet de Steptronic dat helaas niet. De communicatie tussen bestuurder en versnellingsbak verloopt soms wat stroef, met soms een trage reactie tot gevolg. In Sport-stand verloopt alles al wat vlotter, maar wij zouden toch opteren voor een manuele zesbak, waarmee je toch 2.230 euro uitspaart.

BMW 320d xDrive

Daarmee komen we uit bij het pijnpunt van deze wagen, namelijk de prijs. De BMW 320d xDrive is met een basisprijs van 36.050 euro (zonder automaat) niet bepaald goedkoop te noemen en bovendien is dat slechts het topje van de ijsberg. Zoals we reeds gewoon zijn van BMW, zijn de optielijsten ellenlang en is elke optie afzonderlijk vrij prijzig. Natuurlijk zijn er verschillende packs beschikbaar, waarvan sommige op ons testmodel terug te vinden waren. De wagen beschikte over het Business Line Pack (€6.580), Edition Sport Pack (€8.890) en Connectivity Pack. In het Business Line Pack zitten parkeersensoren, een elektrisch gestuurde airco, het navigatiesysteem Professional en nog enkele zaken begrepen. Het Edition Sport Pack voegt voornamelijk 18” lichtmetalen velgen, sportzetels vooraan, het M sportstuur en M aerodynamicapakket toe.

BMW 320d xDrive

Ons testmodel beschikte bovendien over bijkomende opties als een alarmsysteem (€490), een elektrisch doorschijnend schuifdak (€1.120) en Xenon koplampen (€715). Maar daarmee is het hele lijstje nog lang niet afgewerkt. Ons testmodel draagt een totaalprijs van 54.450 euro. Dat is schandalig veel geld voor een relatief kleine middenklasser. Natuurlijk zijn de concurrenten evenmin goedkoop. Een vierwielaangedreven Mercedes heb je pas vanaf 45.254 euro met de C250 CDI BlueEFFICIENCY 4MATIC, die wel iets krachtiger is dan de BMW. Een Audi A4 2.0 TDI quattro is er vanaf 35.900 euro, terwijl de Alfa Romeo 159 2.0 JTDm met 29.900 euro de goedkoopste is, maar waarvan enkel de voorwielen aangedreven worden.

BMW 320d xDrive

Conclusie

Op de automaat na is de 320d xDrive een echte rijdersauto. Wie denkt met het xDrive aandrijfysteem veel aan freude am fahren te moeten inboeten, heeft het mis. De tractie van de wagen is fenomenaal en de motor levert het noodzakelijke vermogen voor een flinke dosis rijplezier, terwijl ook het verbruik binnen de perken blijft. Het enige echte struikelblok is de prijs. Wie premium wil rijden, heeft best een diepe geldbeugel en schrikt niet terug van de enorm lange optielijst.

BMW 320d xDrive

Overzicht
+ xDrive
+ Vlotte motor
+ Sportief rijgedrag

– Steptronic automaat
– Ruimte achterin
– Prijs

BMW 320d xDrive

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...