Alfa Romeo Giulietta QV
Na de Alfa Romeo MiTo is de Giulietta het tweede model van de groep dat zal worden aangeboden met de TCT transmissie.

De automaat met dubbele koppeling wordt meteen ook aan de 2.0 JTD dieselmotor met 170 pk gekoppeld, naast de reeds voorgestelde combinatie met de 1.4 MultiAir. De combinatie tussen deze krachtige dieselmotor en de TCT-automaat zorgt voor betere prestaties en verlaagt het verbruik en de bijhorende CO2-uitstoot tot 119 g/km.

Het concept van de TCT transmissie berust op het gebruik van twee parallelle versnellingsbakken, elk met een eigen koppeling, zodat de bestuurder de volgende versnelling al kan selecteren terwijl de vorige nog ingeschakeld is. Het schakelen gebeurt dan door over te schakelen van één koppeling op de andere, zodat er geen onderbreking is in de aflevering van koppel en dus in de aandrijving. Dit zorgt voor een verhoogd rijcomfort en sportievere prestaties, vergeleken met klassieke automaten. Het schakelen gaat een stuk sneller, en de bestuurder kan steeds kiezen om manueel te schakelen met de schakelpook of optionele schakelflippers achter het stuur.

Lees hier onze rijtest met de Alfa Romeo Giulietta QV
Lees hier onze rijtest met de Alfa Romeo MiTo TCT

Alfa Romeo Giulietta QV