Porsche Panamera S Hybrid
Het hing al een tijdje in de lucht, nu is het eindelijk officieel: de Porsche Panamera is beschikbaar als een hybride.

Maar een hybride Porsche is hoe dan ook nog een Porsche. Het beest krijgt daarom 380 pk, maar heeft voldoende aan amper 6,8 liter brandstof per 100 km. De CO2-uitstoot blijft beperkt tot 159 gram CO2 per km. Dat maakt Porsche wereldleider in het segment van de luxueuze, maar krachtige wagens inzake verbruik en uitstoot. Het moet wel gezegd dat bovenstaande cijfers enkel met banden met lage rolweerstand bereikt werden. Op standaard banden bedraagt het verbruik 7,1 liter per 100 km, nog steeds aanvaardbaar dus.

De sprint van nul naar honderd werkt de Panamera S Hybrid af in 6 seconden, de topsnelheid komt neer op 270 km/u. In zuiver elektrische modus kan de Panamera S Hybrid zo’n 2 km afleggen. Dan bedraagt de maximale snelheid 85 km/u. In bepaalde gevallen tot en met 165 km/u kan de verbrandingsmotor zichzelf uitschakelen, uniek!

De verbrandingsmotor is een 3.0 liter grote V6-motor die 333 pk levert. Deze motor wordt door een elektromotor bijgestaan, die 47 pk levert. Beide motoren kunnen de wagen apart of tezamen aandrijven. De batterijen waarmee de elektromotor aangedreven wordt, zijn NiMh batterijen, redelijk ouderwetse dingen dus, voor een moderne wagen.

Op de Duitse markt zal de Panamera S Hybrid zo’n €106.185 kosten, inclusief belastingen. Bij ons zal die prijs dus iets hoger uitvallen. De wagen zal voorgesteld worden op het autosalon van Genève, waar hij zal pronken naast de Porsche 911 & Boxster Black Edition.