Officieel : BMW ActiveE

BMW ActiveE
Net voor zijn debuut in Genève onthult BMW de ActiveE.

De BMW ActiveE is essentieel een voorproefje van de Megacity Vehicle (MCV), die er in 2013 zou komen. De ActiveE is gebaseerd op de 1-Reeks Coupé en gebruikt de aandrijving en batterijtechnologie die ook zal gebruikt worden in de MCV. Meer bepaald gaat het om een elektromotor die een vermogen van 172 pk levert en een koppel van 249 Nm. Hiermee sprint de wagen van 0 naar 100km/u in zo’n 9 seconden en bereikt hij een topsnelheid van 145km/u.

Belangrijker voor een wagen als deze is de reikwijdte van de wagen, die met 161 km ongeveer gelijk is aan die van de Nissan Leaf en de onlangs onthulde Ford Focus Electric. Wanneer de lithium-ion batterijen volledig leeg zijn, duurt het met een snellader zo’n vier à vijf uur tot ze opnieuw volledig opgeladen zijn. Dat is iets trager dan voor de Focus, maar iets sneller dan de Leaf.

De BMW ActiveE krijgt een alpine wit kleurtje mee en exclusieve graphics die een elektrisch netwerk voorstellen. De motorkap kreeg een bult, de neus werd ook aerodynamischer en de lichtgewicht 16-inch velgen kregen rubber met lage rolweerstand.

Binnenin waren er enkele offers nodig voor de omvorming naar een volledig elektrische aandrijving. Er is nog steeds plaats voor vier personen, maar de laadcapaciteit werd gereduceerd van 283 liter tot 198 liter. Desondanks is het interieur rijkelijk uitgerust met Dakota lederen zetelbekleding, een afwerking in alpine wit, een herzien instrumentenpaneel en een nieuw eDrive display. Verder biedt BMW ook een MyRemote applicatie aan die iOS gebruikers toelaat vanop afstand de wagen te sluiten, te openen en de batterijstatus te checken.

Meer dan 1.000 ActiveE’s zullen geproduceerd worden en aangeboden worden deze herfst in verschillende Noord-Amerikaanse steden. Europese en Chinese klanten zullen ook de kans krijgen de wagen te leasen, al zijn er nog geen specifieke details daarover beschikbaar.

Deel dit bericht:

1 reactie op "Officieel : BMW ActiveE"

  1. Kristof L 15-02-2011 om 12:58

    Lelijke velgen… en ze hadden toch echt mistlampjes mogen steken ipv zwarte gaten. Al zijn het maar LED-lampjes voor de ‘show’. Ook de ‘LED-angeleyes’ die de nieuwe 5 reeks heeft zouden hier logischer op zijn, minder verbruik. Alle beetjes helpen 🙂

Reageer

Reactie aan het plaatsen...