Volkswagen XL1 verbruikt maar 0,9 l/100km!

Volkswagen LX1 Prototype
Volkswagen is erin geslaagd om een conceptmodel te produceren dat minder dan 1 liter/100 km vebruikt, het merk zal het prototype ironisch genoeg voorstellen op het autosalon van Qatar.

Dat Volkswagen al een tijdje speelt met het idee om een wagen te bouwen die minder dan 1 liter/100 km zou verbruiken weten we al langer dan vandaag. Het idee komt van Ferdinand Piëch, die bij het begin van het nieuwe millennium het visionaire idee had om een wagen te ontwikkelen die minder dan 1 liter/100 km zou gaan verbruiken. Op het autosalon van Frankfurt in 2009 stelde Volkswagen de L1 Concept voor die toen nog 1,2 liter/100 km nodig had. Maar de ingenieurs bij Volkswagen hebben ondertussen niet stilgezeten en zijn er met de nieuwe XL1 in geslaagd om 0,9 liter/100 km te verbruiken. Daarmee is het de zuinigste hybride ter wereld.

Zijn zuinigheid haalt de Volkswagen XL1 dankzij een lichtgewicht constructie (795 kg), een zeer lage luchtweerstand (Cd 0,186) en een plug-in hybridesysteem bestaande uit een tweecilinder TDI met 48 pk en een elektromotor van 27 pk gekoppeld aan een zeventraps DSG automaat en een Lithium-Ion batterij. Hierdoor verbruikt de Volkswagen XL1 maar 0,9 liter/100 km, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 24 gram/km. De wagen werd ontwikkeld als plug-in hybride, en kan thuis aan het stopcontact opgeladen worden. Zo is de XL1 in staat om 35 km op elektriciteit te rijden, de totale actieradius bedraagt echter 550 km dankzij een 10 liter grote brandstoftank.

Extra opmerkelijk is het feit dat deze Volkswagen XL1 een tweezitter is met een volwaardig interieur. Volkswagen spreekt in het persbericht over een zeer productierijp prototype. De zijspiegels werden vervangen door een combinatie van camera’s en kleurenschermen om zo minder luchtweerstand te genereren, maar verder lijkt het interieur volledig productieklaar. Daarnaast zijn ook de prestaties niet onaardig, 0 naar 100 km/u duurt 11,9 seconden en de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Volkswagen zal het model morgen officieel onthullen op het autosalon van Qatar, vermoedelijk zullen de lokale oliesjeiks het hele project nog liever even in de koelkast zien verdwijnen.

Deel dit bericht:

4 reacties op "Volkswagen XL1 verbruikt maar 0,9 l/100km!"

  1. buyck 25-01-2011 om 20:17

    Zeer slimme zet van VW. En niet eens zo dom eigenlijk… de rijke oliebaronnen zouden wat graag hebben dat we wat langer op brandstof gaan rijden! De olievoorraden mogen niet te snel opgesoupeerd worden. Lager verbruik (minder vraag) dus kan de de prijs wat zakken aan de pomp. Ook de consument zal tevreden zijn, schitterende wagen!

  2. Jeroen 25-01-2011 om 20:38

    Ik ben zeer benieuwd hoe ze dat berekend hebben, die 1l/100km. Want als de volledig-elektrisch-radius opgebruikt is, kan hij nog 515km rijden met 10 liter => 1.94liter/100km. Misschien 35km volledig elektrisch, en dan nog 65km op benzine/hybride? Maar volgens mij kom je dan nog aan 1,26l/100km…
    Als ze het dan toch niet berekenen over de gehele actieradius, hadden ze evengoed kunnen zeggen 0l/100 km, als je ’t in stukjes doet van 35km.

  3. PJS 25-01-2011 om 20:45

    De 0,9 liter/100 km wordt gehaald in de europese testcyclus en zal waarschijnlijk voornamelijk in elektrische modus zijn.

    Even de gegevens:

    Performance / fuel economy

    V/max

    160 km/h (electronically limited)

    0-100 km/h

    11.9 s

    Fuel consump. (Ø NEDC)

    0.9 l/100 km

    CO2 emissions ((Ø NEDC)

    24 g/km

    Range: E-drive

    35 km

    Range: TDI + E-drive

    approx. 550 km (10 litre fuel tank)

  4. Intred 26-01-2011 om 11:42

    Ongelooflijk, ik hoop dat ze hem wat betaalbaar maken. De recente hybrides en elektrische wagens blijven voorlopig te duur volgens mij om echt door te kunnen breken bij particulieren.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...