Mercedes SLK Roadster 2011
Mercedes heeft eindelijk alle informatie vrijgegeven over de nieuwe SLK-klasse. De nieuwe Roadster blinkt uit met volwassen looks en prestatiecijfers.

De kleine broer van de SL-klasse wordt nu voor de derde keer volledig vernieuwd, en het spreekwoord wordt hier ook alle eer aangedaan. Waar men vroeger nogal spottend omging met de SLK kan men nu niet anders dan deze accepteren als een sublieme cabrio die toch een alledaags comfort kan aanbieden dankzij de hardtop. De vernieuwing gaat veel verder dan het gewijzigde uiterlijk, zo krijgt de SLK een resem nieuwe (veiligheids)technologieën en milieuvriendelijke motorisaties.

In de verschillende spyshots die hun weg vonden naar het internet was direct vrij duidelijk geworden dat de SLK geïnspireerd is op de SLS AMG, wat voornamelijk aan de grille vooraan te merken is. Ook binnenin merken we een volwassen interieur op, eveneens geïnspireerd op de SLS en nieuwe CLS. Als SLK rijder kan je zo’n evolutie enkel en alleen maar toejuichen. De achterzijde is sterk gewijzigd ten opzichte het vorige model, dat meer rustige lijnen had, maar de nieuwe look moet er zeker niet voor onderdoen.

Naast de aangename designwijziging krijgt de nieuwe SLK ook enkele technologische toppers mee, zoals het MAGIC SKY CONTROL. Een optioneel zonnedak waarmee je eenvoudig je hoeveelheid licht dat erdoor komt kan regelen. Mocht dat teveel van het goede zijn kan je ook kiezen voor een gewoon panoramisch zonnepak, standaard krijg je een gewoon stalen klapdak in dezelfde kleur als het koetswerk. Het AIRGUIDE systeem laat de lucht op gecontroleerde wijze weg over de auto vloeien, waardoor er een aangenamer cabriogevoel ontstaat. Ook het beroemde AIRSCARF systeem is beschikbaar op Mercedes’ kleinste sportwagen, hierdoor blazen de hoofdsteunen warme lucht in de nek van de inzittenden, waardoor je zelfs in hartje winter met je cabrio kan gaan cruisen.

Duitse wagens staan bekend om hun degelijk en veiligheid, vandaar dat Mercedes alle bekende veiligheidssystemen ook integreert in de SLK. Standaard krijg je dus alles wat je maar nodig hebt, optioneel kan je nog verder gaan en kiezen voor een Intelligent Light System dat met geavanceerde elektronica extra lichtbundels gaat activeren wanneer dat nodig blijkt te zijn of een camera die de verkeersborden kan lezen en weergeven aan de bestuurder.

Motorisch gezien krijgt deze tweezitter de logische updates die de andere modellen ook al kregen, zuinigere en kleinere motoren zonder dat er ingeboet wordt aan prestaties. Instapper van dienst is de SLK200 met 184pk, daar waar de SLK250 204 paarden toebedeeld krijgt. Deze viercilinder verbruikt ongeveer 6,2 liter benzine per 100km, waarmee hij de -theoretische- prijs krijgt van de zuinigste in het segment. Het overige cijfermateriaal spreekt voor zich, zoals een CO2-uitstoot van 142 gram, een sprinttijd van 0 naar 100km/u in 7 seconden en een topsnelheid rond de 240km/u. Allemaal zeer mooie cijfers voor deze roadster van kwalitatieve Duitse makelij.

De topmotorisatie is momenteel nog weggelegd voor de SLK350, die de beschikking krijgt van een V6 benzinemotor met 306 pk. De sprinttijd zakt met deze motor tot 5,6 seconden, terwijl de topsnelheid begrensd wordt op 250km/u. Dankzij de doorontwikkeling van deze bekende Mercedes motoren zakt het verbruik in vergelijking met de vorige generatie met 25%, alle modellen zijn dan ook vanaf heden uitgerust met een start/stopsysteem.

In de toekomst verwachten we zoals altijd een krachtige AMG variant, daarnaast zou Mercedes ook een dieselvariant op de markt willen brengen. Sportwagens en diesel combineren leek in het verleden een duivelse combinatie, maar dankzij de technologische vooruitgang en de evolutie in autoland moeten we er ons toch maar op voorbereiden.

De nieuwe SLK kan vanaf 17 januari besteld worden bij de erkende dealers, voor een SLK200 betaal je in België ongeveer € 40.000 inclusief BTW, waar je voor de SLK250 € 43.400 neertelt. De topversie SLK350 gaat de deur uit voor € 55.400, wat niet weinig is.  In vergelijking met het vorige model betaal je ongeveer evenveel, wat opmerkelijk is want je krijgt veel meer terug. In België krijgen we een uitgebreide standaarduitrusting van navigatie, 17″ velgen en een tank van 70 liter. Naar goede Duitse gewoonte kan je wel nog in de optielijst verdwalen.

Om de lancering extra kracht bij de zetten voorziet Mercedes een speciale starteditie, Edition 1 die een exclusieve grijze lak meekrijgt uit het designo pack. Bovendien krijg je het panoramisch zonnedak, een AMG koetswerkkit, tweekleurig nappaleder, AIRSCARF en het pack Rijdynamiek mee. Afhankelijk van de motorisatie schommelt de meerprijs tussen de 7.000 en 8.000 euro, maar je krijgt er wel veel meer voor terug.