Fiat Bravo 1.4 MultiAir
Fiat stelde in Genève de facelift van de Fiat Bravo voor. Wij gingen op pad met de 1.4 liter grote MultiAir motor met 140 pk.

De Fiat Bravo verschilt slechts lichtjes van zijn voorganger, maar de facelift is wel voldoende grondig gedaan om de wagen nog eventjes in de spreekwoordelijke winkelrekken te laten liggen. De facelift brengt enkele kleine optische aanpassingen. Zo hebben de koplampen voortaan een donkere achtergrond en werd er meer chroom gebruikt bij de decoratie. Voor de buitenkant zijn er 2 nieuwe kleuren beschikbaar en ook binnenin zijn er 2 mogelijkheden bijgekomen om het interieur aan te kleden. Om de Bravo iets scherper te maken, werd de stuurbekrachtiging opnieuw bekeken en ook de schokdempers werden aangepast om de rit iets comfortabeler, maar toch nog steeds sportief te maken. Ook de optiepakketten werden anders ingedeeld, het komt er in het algemeen op neer dat de uitrusting er alleen maar genereuzer op geworden is. De koffer is 400 liter groot, dat maakt hem groter dan die van de directe concurrentie. Wanneer je de achterbank neerklapt, kom je uit op een ruimte van 1.175 liter.

Wij reden rond met de Fiat Bravo 1.4 MultiAir. De motor kan enkel gekozen worden met het optiepakket Sport, wat in dit geval alles behalve een beperking is. De eerste blik die we op het testmodel wierpen, bevestigde het sportieve imago van de wagen. Hij was in het grijs uitgevoerd en kreeg bijhorende velgen, die de Bravo een uiterst stoere look geven. Bij het instappen viel het direct op dat het interieur ook in het teken van sportiviteit stond. We zaten in heerlijke lederen zetels die over uitstulpingen beschikken aan de zijkant om voor voldoende zijdelingse steun te zorgen. De stitching werd in een contrasterende kleur uitgevoerd, in ons geval blauw. Zeker en vast niet mis, al zou ondergetekende toch voor een andere combinatie kiezen. Ook het sportieve stuur met diezelfde stitching past perfect in het plaatje. Op de achterbank is zeker en vast voldoende plaats om drie kinderen neer te planten voor een lange rit. Meer dan twee volwassen op de achterbank is misschien wat teveel van het goede, al valt de beenruimte best nog mee.

De motor van ons testmodel levert 140 pk en 230 Nm. Daarmee kan de Bravo in 8,9 seconden naar 100 km/u sprinten. In de realiteit voelt de Fiat Bravo 1.4 MA dan ook meer dan vlot aan. De MultiAir-motoren beweren naast krachtig ook nog eens zuinig te zijn. De 1.4 MultiAir in de Bravo zou slechts 5,7 liter per 100 km verbruiken. En effectief, wanneer we hard ons best deden wisten we dat verbruik op de teller te toveren. Wie zich echter laat meeslepen met het plezier dat de Bravo Sport allemaal kan bieden, zal eerder rond 8 liter per 100 km uitkomen, zeker wanneer de Sport-stand constant geactiveerd is. Wie milieuvriendelijk wil rijden, wordt bijgestaan door de schakelindicator, die in tegenstelling tot veel andere schakelindicatoren geen eco-Nazi is. Wanneer je rustig aan het rijden bent en de wagen ervan overtuigd is dat rustig rijden ook in een hogere versnelling kan, zal hij dat subtiel aangeven. En wanneer je dan uiteindelijk opschakelt, draait de motor nog steeds vlot en beschik je over voldoende kracht om gezwind met het verkeer mee te kunnen. Daar waar de meeste schakelindicatoren je bij een onnoemelijk laag toerental doen opschakelen, waardoor je over zo goed als geen kracht meer beschikt, is dat bij de Bravo dus helemaal niet het geval. En maar goed ook! Zijn CO2-uitstoot komt neer op 132 gram per km, wat voor een benzinemotor best nog meevalt. Fiat is niet voor niets de meest milieubewuste constructeur ter wereld en kan de laagste CO2-uitstoot over haar gehele vloot voorleggen. Aan het stoplicht verbruikt de Bravo niets dankzij zijn start/stop-systeem.

Maar genoeg over milieuvriendelijk rijden, want het testmodel is wel degelijk de Fiat Bravo Sport. Op het dashboard vinden we een Sport-knop die de gasrespons verhoogt en de motor al zijn vermogen doet aanspreken. Wanneer je aan het rijden bent en plots de Sport-stand inschakelt, voel je direct dat de wagen zich direct sportiever gedraagt en feller reageert. Ook het sportstuur van de Fiat Bravo sport ligt zeer goed in de hand en communiceert duidelijk met de bestuurder. Het Sport-pakket omvat een verlaagde ophanging en 17″ velgen. Dankzij het verlaagde onderstel is de Bravo niet direct de meest comfortabele wagen uit zijn klasse, maar dat past op zich best wel bij het Sport-pakket. Vroeger werd de Sport-stand uitgeschakeld wanneer je een wagen uit de Fiat-familie uitschakelde, nu is dat niet langer het geval en kan je direct in de Sport-stand vertrekken. Handig!

Na de recente facelift is de Fiat Bravo een stuk goedkoper geworden. Het instapmodel met een 1.4 liter grote motor die 90 pk levert kost je nog €16.450. Bovendien beschikt het standaardmodel over behoorlijk wat uitrusting. Zonder enige meerprijs te betalen krijg je elektrische en verwarmde buitenspiegels, elektrische ruiten vooraan, ABS, ESP en airbags. Wanneer je voor het Sport-uitrustingsniveau kiest, dat je €24.200 kost, krijg je behoorlijk wat extra uitrusting. De Bravo Sport is onder meer voorzien van automatische klimaatregeling, cruise control, een centrale armsteun, getinte ruiten, parkeersensoren achteraan, mistlampen vooraan en het Blue&Me draadloos verbindingssysteem. De sportieve toets van deze Sport-uitvoering bestaat uit een achterspoiler, een sportstuur en verschillende chromen accenten. Wie nog een navigatiesysteem wil, moet daar €1.100 voor neertellen. Al bij al is de Bravo dus een betaalbare wagen, gezien de uitrusting die je ervoor in de plaats krijgt.

De Fiat Bravo moet het opnemen tegen de Opel Astra, de Volkswagen Golf, de Toyota Auris en andere soortgelijke concurrenten. De troeven die de Bravo heeft in dit druk bevochten segment zijn weliswaar niet van de minste. Hij is namelijk een stuk spannender dan de meeste C-segmenters, vooral op gebied van looks steekt hij met kop en schouders boven de grijze massa uit – al moeten we toegeven dat het door ons geteste model uitzonderlijk grijs is. Het interieur is goed afgewerkt, maar het niveau van de doorsnee Volkswagen Golf en Toyota Auris ligt nog net dat beetje hoger. Daartegenover staat dan wel weer dat de indeling van het interieur uiterst praktisch is – op de belachelijke flesvormige opbergruimte waar zelfs niet elke doorsnee fles inpast tussen de bestuurder en de passagier na – en er bovendien minder doorsnee uitziet dan dat van een Volkswagen Golf.

Conclusie

De Fiat Bravo 1.4 MultiAir Sport is een wagen die vooral dient voor het dagelijkse verkeer en ongeveer elke taak van een compacte gezinswagen kan vervullen. Maar naast die praktische kant heeft hij ook een sportieve kant, die vooral dankzij de motor en enkele kleine details naar boven komt. Kortom, dé ideale wagen voor een goede huisvader die nu en dan het gaspedaal al eens wat dieper in wil duwen.

Overzicht

+ Prestaties motor
+ Looks Sport-model
+ Aangenaam interieur

– Soms wat oncomfortabel

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes