Daimler Car2Go
Hoewel de verkopen bij premium merken als BMW en Mercedes nauwelijks te lijden hebben gehad onder de crisis, nemen ze het zekere voor het onzekere met nieuwe programma’s rond autodelen in Europa en de VS.

Elk luxueus automerk kijkt uit naar een sterk verkoopcijfer voor 2010, maar een shift in de filosofie over het al dan niet bezitten van een wagen bij jongere kopers heeft BMW en Daimler aangezet nieuwe dingen uit te proberen. Beide merken beginnen voorzichtig aan programma’s waarbij het mogelijk is een wagen te lenen rechtstreeks van de autofabrikant. Denk aan Cambio in ons land, maar dan toch wat luxueuzer. Daimler heeft het Car2Go programma dat loopt in Austin (Texas,VS) en Ulm (Duitsland), terwijl BMW onlangs het BMW on Demand programma lanceerde in Duitsland.

BMW’s programma is uniek in het opzicht dat ze huurders laten kiezen uit specifieke wagens en uitrustingsniveau’s. Natuurlijk is de kost gebaseerd op de wagen in kwestie, waarbij een 1-serie gehuurd kan worden vanaf 16 euro per uur en een 5-serie vanaf 23 euro per uur. BMW zegt het BMW on demand programma uit te breiden naar andere Europese steden, maar gaf nog niet aan wanneer het dat zou doen.

Het gevaar van dergelijke programma’s is natuurlijk dat ze de verkopen van nieuwe wagens kunnen aantasten. Volgens schattingen neemt één huurwagen zo’n vijftien nieuwe wagen verkopen weg. Maar het segment lijkt te groeien, en het is misschien toch verstandig van BMW en Mercedes om hun concurrenten wat voor te blijven. Zo’n 30.000 mensen hebben reeds getekend voor het Daimler Car2Go programma. Bovendien moedigen sommige steden zoals Parijs het gebruik van het systeem aan om zo het totale fileleed aan te pakken.

De programma’s staan voorlopig nog in hun kinderschoenen, maar het idee van een gemeenschappelijke wagen is gedoemd te blijven. Wat denken jullie? Een nieuwe wagen kopen, of afwisselen via een programma als dat van BMW of Mercedes? (Via:LeftLane)

Rijtest BMW Z4 sDrive35is