Rijtest Kia Sorento
Normaal gezien verplaatst de Kerstman zich in deze tijden met een slee en een horde rendieren, wij gingen na of een Kia Sorento niets voor hem is…

De Sorento is de grootste Kia die we op dit moment kunnen krijgen uit het gamma, en onderging laatstleden een update. Het oude en hoekige design maakte plaats voor een krachtige en dynamische styling zoals Kia het zelf probeert te verwoorden. Dat komt feitelijk neer op het doortrekken van het huidige Kia-DNA naar zijn paradepaardje en het toepassen van de hedendaagse autotechnieken zoals zuinigere en efficiëntere motoren, aangepaste lichtbundels met LED’s en een hertekende achterzijde. Smaken verschillen uiteraard, toch kunnen we zeggen dat we ons niet schaamden om met een Sorento thuis te komen, zijn huidige look voldoet meer dan genoeg om hem een eigen imago te geven.

Rijtest Kia Sorento

Ook het interieur kreeg een duidelijke make-over. Om iedereen gelukkig te kunnen maken voorziet Kia 4 soorten leder voor de zetelbekleding, namelijk zwart, een combinatie tussen zwart en wit, beige en bruin. De prijs voor de meest individualiseerbare wagen gaat niet naar de Zuid-Koreanen, maar twee identieke Sorento’s terug vinden is geen gemakkelijke taak. De middenconsole werd eveneens opgefrist en kreeg een strakke opdeling mee. Verwacht geen spannende dingen, maar door het sober te houden verklein je de kans op mogelijke afwerkingsfoutjes. Toch kregen we vaak het verwijt aangesmeerd dat het interieur te Amerikaans is. Grote bekerhouders, grote comfortabele stoelen en een dashboard dat voldoende usability biedt aan ‘mensen met grote vingers’. Amerikaans of niet, tegenvallen deed hij zeker niet. In een Kia familiefoto zou hij vooral opvallen door zijn uit de kluiten gewassen uiterlijk en zijn zwevende grille vooraan, het lijkt wel een Sportage die groeihormonen toebedeeld kreeg.

Rijtest Kia Sorento

Dat de Sorento mikt op meer dan alleen hardcore terreinwagenfans wordt duidelijk als we kijken naar de velen opbergvakjes in de wagen. Overal past wel ergens een fles, blikje of enkele kleine voorwerpen, hij neigt dus naar een familiewagen. Behalve de zichtbare opbergplaatsen voorziet Kia optioneel ook nog een ‘geheime’ bergplaats onder het bagagedeksel in de koffer, ideaal om gemakkelijk voorwerpen op te bergen zonder dat deze de koffer herschapen tot een rommelboel. De cd-speler slikt ook maar liefst 6 CD’s tergelijk, net zoals het multimediasysteem van Kia dat steevast goed overeenkomt met je USB of MP3-speler. De airconditioning met 2 zones deed zijn ding tijdens warme dagen, maar zou niet direct op onze kerstverlanglijst van opties staan, net zoals de zetelverwarming en de zwarte houtinleg of het minder mooie valse-koolstofvezel inlegwerk.

Rijtest Kia Sorento

Binnenin vinden we buiten het Amerikaans interieur goed zittende zetels terug die meer dan voldoende comfort weten te bieden, zelf wanneer we met wat snelheid een bocht ingingen. De zetel van bestuurder en passagier is zelfs in 10 richtingen verstelbaar, waardoor we na wat zoeken de ideale zitpositie vonden om te gaan cruisen. De achterbank is daarentegen wel wat minder, want het glanzend leder verandert in een glijbaan wanneer we een stevige bocht namen. Kia innoveert zoals altijd en denkt daarbij ook aan de achterbank, optioneel kan je er met vier zitten en de Sorento kan voorzien worden van twee panoramische zonnedaken, een groot centraal en een gematigd exemplaar achteraan. SUV-rijders zien de wereld duidelijk groot, wat ook gezegd kan worden van de instaphoogte, volwassenen zullen er bijna geen problemen mee hebben, kleine kinderen klimmen eerder in de wagen. Voor diegenen met een groot gezin is er ook goed nieuws, zo zitten er onder het koffervlak nog eens twee zetels verstopt waar zoals vaak geen volwassenen kunnen plaatsnemen wegens de veel te beperkte beenruimte.

Rijtest Kia Sorento

De Sorento is een echt werkpaard, zoveel is duidelijk. Behalve een laadvolume van meer dan 2000 liter kan deze ook nog overweg met 2500 kg aan trekkracht. Dankzij de vierwielaandrijving kan ook elk type terrein overwonnen worden zonder enige moeite. Het veld of bos is ook de plaats waar deze Sorento thuishoort, ver van autosnelwegen en dorpskernen. Niet dat het daar een storend weggedrag vertoont, maar een werkpaard als dit hoort gewoonweg thuis in gebieden die minder gemakkelijk te berijden zijn. Daarmee komen we ook wel tot de essentie van de wagen, hij is redelijk nutteloos. Een rationeel denkend man die dagelijks enkel de rit naar het werk maakt heeft geen nood aan vierwielaandrijving en 400 Nm koppel. Niet dat hij die rit niet comfortabel en gemakkelijk zal maken, integendeel zelfs. Iedereen die kan tekenen voor een lange snelwegrit in een Sorento raden we dat ook effectief aan, deze mastodont komt zelfs wat in de buurt van de Lexus RX450h, maar dan wel als de budget versie. Dat we een Kia -rationeel- kunnen vergelijken met een Lexus kunnen we toch enkel maar als positief beschouwen?

Rijtest Kia Sorento

Onze Sorento was voorzien van een 2,2 liter grote dieselmotor, goed voor 197 pk en 400 Nm koppel. Mooie cijfers voor een viercilinder, Kia is er dan ook trots op dat ze het vermogen van een zescilinder kunnen behalen, maar dan met twee cilinders minder. Door het efficiënte dieselblok ligt het officiële verbruik ook maar op 8,6 liter, waar wijzelf nog een liter bijdeden, terwijl de CO2 uitstoot beperkt bleef tot 194 gram per kilometer. Standaard krijgen enkel de voorwielen het vermogen te verwerken, maar mocht het nodig zijn zullen de overige 2 wielen automatisch ook aangesproken worden. Tijdens onze offroadsessie konden we enkel stellen dat de Sorento zich meer dan goed weet te redden in het bos en op ruw terrein. De topsnelheid ligt op 190km/u en dankzij de automaat die aanvaardbaar weet te schakelen is de Kia een ideale reispartner, op het overgewicht van 1850 kg na dan. Een sprint naar 100km/u vanuit stilstand duurt net geen 10 seconden, maar dankzij het hoge koppel voelt de Sorento best krachtig aan.

Rijtest Kia Sorento

De 2.2 CRDi motor is ook nog geheel voorwielgedreven beschikbaar, de benzinefans hebben geen keuze en zijn aangewezen op een 2.4 liter benzineblok met enkel voorwielaandrijving. Daar ligt het vermogen met 174 pk en 225 Nm iets lager, maar niet dat er SUV rijders zijn die de geur van benzine verkiezen boven die van diesel, niets voor niets de brandstof van de duivel. Het opgegeven verbruik ligt hier ook op 11 liter, waar we toch nog wat mogen bijdoen. De 2.2 CRDi motorisatie met 4×4 is sowieso de aan te raden motorconfiguratie.

Rijtest Kia Sorento

Qua uitrustingsniveau volgt Kia nog steeds het oude systeem, met de LX, EX en Executive uitvoering. De basisversie is de LX en krijgt toch al een stevige basisuitrusting zoals mistlampen voor- en achteraan, airco, stuurbekrachting, centrale deurvergrendeling met inklapbare sleutel, een slim multimedia systeem, een lederen stuurwiel en ga zo maar door. Benzinefanaten betalen voor een Sorento LX 29.000 euro daar waar dieselaars toch 31.000 (4×2) of 32.000 euro (4×4) neertellen. Het EX niveau bouwt verder op het LX niveau met ondermeer parkeersensoren voor- en achteraan, automatische lichten, dual zone airco, audiobediening aan het stuur, bagagenet in de koffer en privacyglas. De meerprijs hiervoor is een goede 2.000 euro, terwijl je datzelfde bedrag nogmaals moet bijleggen voor het Executive niveau. Dan krijg je bijna alles wat je maar kan denken, zoals Xenon koplampen, warmtewerende ruiten, een premium geluidssysteem en een lichtgevende instapdrempel.

Rijtest Kia Sorento

Mocht je een Sorento willen zoals wij die reden ben je toch €41.000 kwijt, wat wel een hele hoop geld is voor een Kia. Voor dat geld kom je bijna terecht bij een Defender, maar uiteraard heb je geen nood aan de volledige optielijst die wij meekregen. Om het geheel nog wat gemakkelijk te maken voorziet Kia twee optiepacks, zoals het Comfort Pack – waar de focus ligt op opties die het comfort laten toenemen – en het Panoramapack, waarbij je twee panoramische ruiten krijgt.

Rijtest Kia Sorento

Echte concurrentie is er niet snel te vinden voor een luxe-SUV annex cruisekoning. Soortgelijke terrein- en baaneigenschappen vinden we na goed zoeken terug bij de Mitsubishi Outlander (€35.000) en de Hyundai Santa Fe (€36.000), en iets minder bij de Chevrolet Captiva (€35.000), Honda CR-V (€33.000) en Opel Antara (€33.000). In de na-crisisperiode is het duidelijk niet de ideale tijd om een SUV op de wereld te zetten, maar Kia durft die stap wel te nemen en biedt veel kwaliteit en veelzijdigheid. Misschien is die BMW X5 of Mercedes ML op jouw oprit toch aan vervanging toe en durf je het eens aan om het met wat minder te doen?

Rijtest Kia Sorento

Concluderend kunnen we stellen dat de Sorento een prachtige wagen is voor diegene die hem nodig hebben, zoals houthakkers of landbouwers. Behalve deze soort beroepen waar er nood is aan een krachtige motor en vierwielaandrijving heeft niemand “echt” nood aan Sorento. Dat neemt niet weg dat hij best comfortabel en praktisch is en daardoor de ideale snelwegcruiser is, zelfs voor grotere gezinnen. Het verbruik ligt misschien wel wat aan de hoge kant maar voor zo’n mastodont valt het zeker binnen de perken. Daarenboven mogen we de troeven van Kia – prijs/kwaliteit en 7 jaar garantie – zeker niet vergeten.

Overzicht:
+ comfort
+ looks
+ 7 jaar garantie
+ kracht/terreincapaciteiten

– “zinloos”?
– Amerikaans interieur

Rijtest Kia Sorento

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Pieter-Jan Scheir & Benjamin Van Maldergem