Audi A1 S-line 1.4 185 Pk
Audi dealers zijn ongerust over de tegenvallende verkopen van de nieuwe A1. Volgens hen zijn die te wijten zijn aan een te hoog prijskaartje.

Tot en met oktober groeide de verkoop van Audi al met 16,4 procent tot 916.900 wagens, waarmee het merk op weg is naar een recordverkoop voor 2010. Helaas is niet elk model in staat de hoge verwachtingen in te lossen. Sinds zijn lancering in augustus verkocht Audi 20.000 A1’s en het verwacht er tegen het einde van het jaar nog 10.000 extra te verkopen. De grootste concurrent echter, de Mini, verkocht de laatste 3 maanden reeds 42.000 stuks.

De verkopen lijken pas echt laag wanneer men ze vergelijkt met het productieniveau van 100.000 wagens per jaar. Een groot deel van de reeds 45.000 geproduceerde A1’s wacht nog steeds op een koper. Sterker nog, Audi zette in januari nog het doel 80.000 wagens te verkopen van de in ons land geproduceerde A1 tijdens het eerste productiejaar.

Volgens dealers in Duitsland, Audi’s thuismarkt, zijn die trage verkopen te wijten aan het te hoge prijskaartje. Met een startprijs van 15.950 euro is de wagen niet meteen een koopje. De veel ruimere VW Golf is, ondanks minder premium, met een instapprijs van 16.590 euro voor veel mensen de logische keuze. Vergelijkt men de A1 met zijn grootste concurrent, dan liggen de prijzen in dezelfde lijn en zijn de optielijsten even lang. Toch lijkt de Mini met zijn speelse karakter meer harten te veroveren dan de A1, die eerder streng en fantasieloos oogt.

Audi zelf ontkent dat er problemen zijn met de verkoop van de A1, maar zal de oorspronkelijk voor 2012 geplande vijfdeurs versie reeds volgend jaar introduceren in de hoop met een extra variant de verkopen een boost te geven. Of dat genoeg zal zijn, is een groot vraagteken. Waar wringt volgens jullie het schoentje? (Via:WCF)

Rijtest MINI Cooper D Camden