Rijtest Renault Grand Scenic
Naast de hatchbacks en SUV’s leeft ook de markt van de gezinswagens terug op. Wij trokken er op uit met een Renault Grand Scenic.

Ten tijde van crisis zijn grote monovolumes niet populair, vandaar dat constructeurs die vraag proberen op te vangen met grote(re) MPV’s. Renault had dat probleem met de Espace, vandaar dat ze op de proppen kwamen met de Grand Scenic. Basiselement voor deze wagen was uiteraard de Scenic, die ze een beetje lieten groeien in alle richtingen. Het grootste verschil tussen beide Franse broeders merken we achteraan, zo heeft deze Grand Scenic een meer gestylede achterzijde. Dat de Espace naast een ideale gezinswagen ook nog eens een ideale leasewagen was, wisten ze bij Renault ook, vandaar dat ze kosten noch moeite sparen om ook de Grand Scenic op en top zakelijk bruikbaar te maken. De Grand Scenic kreeg eveneens het grote familiegezicht mee vooraan, waarmee Renault ook meegaat in de huidige trend om bijna alle modellen van dezelfde styling te voorzien. Al moet er toch gezegd worden dat de Renault Grand Scenic zeker en vast geen onaardige verschijning is op de weg.

Rijtest Renault Grand Scenic

Ons testmodel was uitgevoerd met het Privilége uitrustingspakket, inclusief witlederen zetels en een lichtgrijs interieur. Een meer dan geslaagde kleurencombinatie, zo getuigen de vele complimenten over het interieur. De meterset is digitaal uitgevoerd zoals we gewend zijn van de Fransen, met een centraal geplaatst display dat ons doet denken aan de Espace. Alles lijkt te kloppen aan de binnenzijde, zo krijgen we een ideale armsteun die we nog eens kunnen verplaatsen in alle richtingen en waar we vanalles in kwijt kunnen, in het totaal goed voor 9 liter opbergruimte. Dat is zeker niet het maximum, want we vinden overal in de Grand Scenic opbergvakken terug, ideaal voor een gezinswagen. Als toemaatje heeft Renault de wagen voorzien van een groot panoramisch zonnedak, wat wel vaker voor een aangenaam tijdverdrijf zorgt op de achterbank, zowel overdag als ’s nachts. De klaptafels kunnen de achterbank omtoveren tot een kleine kantoorruimte voor professionals of een ideale tekenruimte voor onze jongere kunstenaars.

Rijtest Renault Grand Scenic

Wij kregen van Renault de topversie mee, zowel qua interieur als qua motorisatie. Aangezien België een dieselland is kozen we voor de grote 2.0 dCi met 160pk. Hiermee ging de Renault Grand Scenic zeer vlot vooruit, dat merk je onder meer aan de sprinttijd van ongeveer 10 seconden. De brave gezinsman zal hiermee wel wat plezier kunnen beleven, maar we zouden het ook met wat minder kunnen doen. Renault biedt een dieselversie aan met 105 pk uit het 1.5 dCi blok en een uitvoering met 140 pk uit de 1.9dCi, maar van huidige klanten met de 1.5 dCi motor kregen we het verwijt te horen dat deze net iets te weinig kracht heeft om vlot mee te kunnen in dagdagelijks verkeer. Een Grand Scenic met een dieselmotor kan je krijgen voor een basisprijs van €23.000, maximaal betaal je €31.000. Aangezien wij met onze 2.0 dCi  meer dan goed meekonden in het verkeer lijkt ons de 1.9 dCi de aan te raden motorisatie, die voor een startprijs van €27.000 de deur uitgaat en daarmee bespaar je toch een tweeduizendtal euro zonder in te boeten aan kracht. Ons verbruik met de Grand Scenic 2.0 dCi lag na 660 km testwerk op 9,5 l/100 km, waar Renault zelf spreekt van 7 l/100 km. Dat getal is niet direct haalbaar, al kan je toch mooie verbruikscijfers halen met deze wagen. Naast deze 3 diesels kan je ook opteren voor een benzinemotor. Instapper is de 1.6i met 105 pk (wat onvoldoende blijkt te zijn) gevolgd door een kleinere, maar meer potente 1.4 TCe met 130 pk. De topbenzineversie is de 2.0i motor met 140 pk, deze benzinemotorisatie is ook de enige waarop je een automatische versnellingsbak kan krijgen. De startprijs bij de benzinemotoren start bij €21.000 en stopt bij €27.000.

Rijtest Renault Grand Scenic

Het rijden met de Grand Scenic is echt een plezier. Dankzij de hoge uitrustingsgraad konden we puur genieten van het rijdend gebeuren dankzij meedraaiende bi-xenon’s, automatische regen- en lichtsensor, stoelverwarming, cruise control, klimaatcontrole per zone, en dat zowel vooraan als achteraan. Het stuur luistert als een goede leerling naar zijn meester en dankzij de dynamische ophanging voelen we het wegdek net genoeg qua feedback. Dankzij de gemakszuchtige – maar o zo praktische – keycard zijn we ook nog eens gestart zonder dat we de sleutels effectief moesten gebruiken, de nabije aanwezigheid van de keycard is reeds voldoende. De witlederen zetels bieden een superieure steun zolang het bij gematigd bochtenwerk blijft. De kracht van de achterbank bestaat uit zijn flexibiliteit, zo kan je elk deel afzonderlijk of tezamen inklappen en uitklappen.

Rijtest Renault Grand Scenic

Renault voorziet standaard 4 optieklassen. De basisklasse is de Authentique, wat misschien goedkoop klinkt, maar verre van kaal uitgerust is. Daarop volgen Expression en Dynamique, waarna het Privelège-pakket het summum blijkt te zijn. Niet iedereen heeft alles van op deze optielijsten broodnodig, vandaar dat Renault ook 2 speciale versies aanbiedt: de Bose en Silver Edition. De Bose Edition is uiteraard uitgerust met een gelijknamig geluidssysteem wat resulteert in een uiterst kwalitatieve geluidskwaliteit en een overvloed aan speakers. De Silver Edition voorziet een platinum grijze metaalkleur aan de buitenzijde en binnenin een soortgelijke kleurstelling voor de zetels en het interieur. Door deze versie scherp te prijzen focust Renault vooral op de leaseklanten.

Rijtest Renault Grand Scenic

In de koffer zitten ook nog eens twee extra stoelen verstopt, die samen of apart de derde rij zetels vormen. Deze laatste rij is wel enkel voor kinderen weggelegd, aangezien de beenruimte niet verder rijkt dan 10 centimeter. Zonder de zesde en zevende zitplaats voorziet de Grand Scenic een totaal van 440 liter bagageruimte, indien we voor het maximaal aantal zetels gaan wordt deze herleidt tot een veel te kleine koffer waar er geen plaats meer is voor bagage. Het is dus kiezen tussen veel bagageruimte of veel zitplaatsen. Mocht het laadvermogen prioritair zijn dan kan je ook de tweede rij zetels wegklappen, waardoor er 2.240 liter vrije ruimte ontstaat. Enkel jammer dat de Grand Scenic niet over een effen laadvlak beschikt, maar grotere voorwerpen gaan er nog steeds gemakkelijk in.

Rijtest Renault Grand Scenic

Als je een identieke wagen wil als diegene waarmee wij mochten vertoeven, dan ben je een goede €36.000 kwijt, wat uiteraard niet weinig is, maar gelukkig krijg je daar wel veel voor terug. Opties die we jullie toch zeker willen aanraden zijn de cruisecontrol, de lederen zetels, het panoramisch zonnedak en het navigatiesysteem. Dat bekend systeem werkte trouwens zeer goed en bracht ons steevast op de juiste locatie. Bij de eerste kennismaking wil de bediening nog wat onwennig aanvoelen, maar na een tijdje ben je er zeker mee weg.

Rijtest Renault Grand Scenic

Concurrenten voor deze premium gezinswagen zijn de Ford S-Max, Seat Althea XL, Opel Zafira en de Mazda 5. Maar zijn grootste evenknie komt uit hetzelfde land, namelijk de Citroën C4 Picasso. Al deze wagens zijn redelijk vergelijkbaar qua prijs, uitrusting en vermogen, dus het is vooral zoeken naar het model dat perfect aansluit bij je wensen. De S-Max, Citroën C4 en Zafira kregen ook net een facelift, dus mocht je twijfelen over een aankoop kan je best ook dit gouden kwartet eens goed onder de loep nemen.

Rijtest Renault Grand Scenic

De Renault Grand Scenic heeft ons letterlijk en figuurlijk doen verbazen. De Fransen bieden met hun grote Scenic een prachtwagen aan waarmee je zowel thuis als op het werk kunt toekomen. Zowel de kwaliteit als de rijeigenschappen scoren hoge punten en het verbruik valt al bij al mee. Als we echt moeite moeten doen om zijn minpunten te zoeken moeten we toch verwijzen naar een niet vlakke laadvloer als we alle zetels neerklappen, een derde rij zetels die enkel voor kleine kinderen geschikt is en een krachtloze dieselinstapper. Maar deze 3 minpuntjes doen zeker niet af in zijn totaalbeoordeling, want de Grand Scenic is echt een aanrader, zowel voor zakelijk als familiaal transport.

Rijtest Renault Grand Scenic

Overzicht:
+ interieur
+ krachtige 2.0 dCi
+ vlot rijgedrag
+ ‘premium’ uitrustingsniveau

– krappe ruimte op de derde zetelrij
– geen vlakke laadruimte
– krachtloze 1.5 dCi

Rijtest Renault Grand Scenic 02

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Pieter-Jan Scheir