Audi R18 TDI
Audi wil een vervolg breien aan zijn reeks overwinningen in de 24-uren van Le Mans met een volledig nieuwe LMP1 sportwagen.

Sinds zijn debuut in 1999 heeft Audi de belangrijkste uithoudingsrace ter wereld al 9 keer gewonnen met de R8, R10 en R15 TDI. Hiermee komt Audi op gelijke hoogte met Ferrari. Om een tiende overwinning binnen te rijven heeft het merk vrijdag de nieuwe R18 voorgesteld, voor het eerst sinds 1999 terug als gesloten Coupé. Volgens Audi wordt de aerodynamische efficiëntie namelijk heel belangrijk voor de toekomstige Le Mans races. Een gesloten wagen heeft hierbij erg veel voordelen.

De regelgevers van Le Mans hebben bepaald dat in de editie van 2011 met kleinere motoren gereden zal moeten worden, daarom heeft Audi geopteerd om een 3.7-liter V6 TDI te gebruiken in de R18. Audi blijft bij zijn dieselconcept, volgens het merk blijft de TDI motor de meest efficiënte technologie. De kleinere motor vraagt wel een nieuwe transmissie, Audi kiest daarom voor een nieuwe zestraps transmissie.

Het koetswerk van de R18 bestaat uit één geheel stuk uit koolstofvezel, wat gewicht bespaart en de stijfheid verhoogt. De koplampen maken volledig gebruik van LED’s, de LED dagrijlichten vormen daarbij een “1”, wat verwijst naar Audi’s historisch merklogo. De Audi R18 zal zijn race-debuut op 8 mei in ons land maken tijdens de 6-uren van Spa-Francorchamps. Voor dit evenement zal de R18 al testrondes doen op Le Mans tijdens de officiële testdag op 24 april. Le Mans zelf wordt op 11 en 12 juni verreden.