Rijtest BMW X5 xDrive40d
De BMW X5 is al lang de standaard in zijn klasse, om aan de top te blijven heeft het Beierse merk dit jaar een facelift klaar. We reden de nieuwe xDrive40d.

De facelift van de tweede generatie BMW X5 is subtiel gebleven. BMW heeft de voorgrille samen met de mistlampen wat aangepast en tegelijkertijd de luchtinlaten vergroot om meer zuurstof te geven aan de nieuwe motoren. Om nog meer premium voor de dag te komen worden bij de gefacelifte X5 ook meer elementen in koetswerkkleur gespoten, waardoor de voorkant lager tegen de grond lijkt te hangen. Achteraan is er plaats voor nieuwe verdonkerde achterlichten die telkens met twee LED stroken werden afgewerkt. Ondanks zijn forse afmetingen oogt het geheel niet lomp. Meer nog, de 20″ velgen op ons testmodel zorgen zelfs voor een sportieve look. Iets wat ze bij BMW ongetwijfeld graag zullen horen. De sportbanden maken daarnaast meteen duidelijk dat deze X5 het liefst op de weg gereden wordt.

Rijtest BMW X5 xDrive40d

Het interieur van de X5 is onmiskenbaar BMW, de materialen zijn erg hoogstaand en het zitcomfort is fenomenaal. De stoelen zitten erg comfortabel, maar geven daarnaast voldoende lendensteun in de bochten. Het stuur ligt goed in de hand en de bediening van de wagenfuncties gaat erg intuïtief via de bekende iDrive-selector. Ons testmodel was daarnaast uitgerust met het Navigatiesysteem Professional dat tot de beste van zijn soort behoort. De X5 biedt ook erg veel ruimte, niet alleen op de achterbank, maar ook qua kofferruimte heb je niet te klagen. Zo kan er 620 liter bagage mee zonder de achterbank neer te klappen. Doe je dit wel, dan spreken we over een laadruimte van 1.750 liter. Inladen gaat via een tweedelige kofferklep, al leek die ons eerder storend dan nuttig. Qua technologische gadgets heb je in de X5 zeker niet te klagen, zo kan je de X5 onder andere uitrusten met een Head-Up Display, een actieve cruise control met Stop&Go functie, adaptieve koplampen en een achteruitrijcamera met Top View waardoor je de wagen bij het parkeren in bovenaanzicht ziet. Het Head-Up Display geeft zowel de huidige snelheid als de maximale snelheid en de rijrichting van de GPS aan. We misten hier enkel een schakelindicator, zeker wanneer je zelf de automaat bedient zou dit een handige extra kunnen zijn.

Rijtest BMW X5 xDrive40d

Nieuw in het motorgamma is de door ons geteste xDrive40d, die als basis de 35d heeft. In tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden gaat het dus om een 3-liter zes-in-lijn motor met een vermogen van 306 pk en een immens koppel van 600 Nm. Hiermee sprint de meer dan 2 ton zware X5 van 0 naar 100 km/u in 6,6 seconden en haalt hij een topsnelheid van 236 km/u. In het dagelijks verkeer zal je meermaals verstomd staan van zijn lichtvoetigheid. De X5 is met deze motor namelijk bijzonder vlot en accelereert zonder veel drama. Dat gevoel wordt extra versterkt doordat de motor standaard aan een achttraps automaat gekoppeld wordt, die heerlijk soepel schakelt en perfect aansluit bij de X5. Wat het verbruik betreft moet je rekening houden met 10,5 liter/100 km, meer dan aanvaardbaar voor een wagen van dit kaliber. Dankzij de tankinhoud van 85 liter beschik je dus over een actieradius van minstens 900 km.

Rijtest BMW X5 xDrive40d

Op bochtige wegen maakt de X5 het verschil, de wagen stuurt scherp, hangt helemaal niet over in de bochten en laat het rijplezier moeiteloos domineren. Zeker als je ervoor kiest om zelf te schakelen wordt de hele rijbeleving tot het uiterste gedreven. Nooit gedacht dat SUV’s rijplezier konden bieden, meestal zijn ze door de constructeurs ingesteld als een zompige limousine. Op de autosnelweg geldt dat ook voor de X5, maar zodra je hem op meanderende wegen stuurt transformeert hij als een kameleon in een sportwagen. Oké, het blijft een SUV, maar dan wel één van de sportiefste in zijn soort. Daarbij doet de zes-in-lijn motor uiteraard een groot deel van het werk, maar de hoeveelheid tractie en stabiliteit die we met de X5 konden ervaren lag hoger dan we hadden durven dromen. Alleen het stuur verraadt soms dat we met een SUV op de baan zijn, een klein beetje extra weerstand in de bochten zou ervoor zorgen dat je helemaal vergeet dat je met een auto van dik 2 ton op de baan bent.

Rijtest BMW X5 xDrive40d

Je kan de nieuwe X5 met vijf verschillende motoren uitrusten. Langs dieselzijde kan je namelijk instappen met de xDrive30d met 245 pk en een meer dan behoorlijk koppel van 540 Nm. Hiermee is de X5 nog steeds erg vlot, een sprint van 0 naar 100 km/u duurt 7,6 seconden en de topsnelheid blijft op 210 km/u steken. Wie liever voor een benzinemotor kiest, heeft drie keuzemogelijkheden. Starten kan je met de xDrive35i met 306 pk en 400 Nm koppel, daarmee ben je twee tienden trager dan de door ons geteste xDrive40d. Wie graag een stapje hoger gaat kan voor de xDrive50i kiezen, die met een Twin-Turbo V8 uitgerust wordt en over 407 pk en 600 Nm koppel beschikt. Hiermee is een sprint van 0 naar 100 km/u voorbij in 5,5 seconden. De absolute topmotorisatie vinden we uiteraard in de BMW X5 M, waar dezelfde V8 voor 555 pk zorgt en de X5 in 4,7 seconden naar 100 km/u stuwt. Uiteraard moet je daarbij wel rekening houden met een hoger verbruik van minstens 13,9 liter/100 km.

Rijtest BMW X5 xDrive40d

Wie een luxueuze auto als de BMW X5 op zijn oprit wil parkeren moet uiteraard bereid zijn een flink kapitaal af te staan. De BMW X5 wisselt vanaf 55.550 euro inclusief BTW van eigenaar, hiervoor krijg je de xDrive30d. Vanaf 56.400 euro heb je echter al de krachtigere xDrive35i. Ons testmodel is er vanaf 65.650 euro. Het is niet erg makkelijk om de prijzen te vergelijken met zijn concurrenten, aangezien de concurrenten van de xDrive40d vaak over een V8 beschikken. Kijken we echter naar de prijzen van de concurrenten van de xDrive30d, dan zien we dat de Porsche Cayenne Diesel (240 pk) pas vanaf 61.831 euro van eigenaar wisselt, terwijl de Volkswagen Touareg 3.0 TDI (240 pk) met 55.880 euro ook net iets duurder is. De Audi Q7 3.0 TDI (240 pk) is met 53.800 euro iets goedkoper, maar nadert het einde van zijn carrière. De optielijsten zijn uiteraard niet onbelangrijk, zo kosten de verschillende gadgets uiteraard een pak geld. Het Head-Up Display kost los 1.560 euro, de adaptieve cruise control 1.580 euro en het navigatiesysteem professional 2.880 euro. Daarnaast is ook de visuele opsmuk niet gratis, de prachtige 20″ velgen kosten 2150 euro, de aluminium dakrails 435 euro en een sportstuur 145 euro. BMW voorziet echter verschillende pakketten, waarbij een resem opties in combinatie gekocht kunnen worden aan een gereduceerd tarief. Daarvoor verwijzen we jullie graag door naar de uitgebreide optielijst. (5.5Mb – pdf)

Rijtest BMW X5 xDrive40d

Conclusie

De BMW X5 blijft een meerwaarde bieden in het SUV segment door resoluut de kaart van het rijplezier te trekken. Daarbij moet je niet gaan vrezen dat de X5 oncomfortabel zal zijn, hij legt in tegenstelling tot zijn concurrenten gewoon meer de nadruk op een sterk rijgedrag. Hierdoor is hij wel minder bruikbaar als offroader, maar aangezien hij zo goed rijdt zal je de openbare weg nooit willen verlaten. Het rijplezier wordt extra ondersteund door de nieuwe xDrive40d die volgens ons een uitstekende keuze is in het motorgamma. De motor kwijt zich moeiteloos van zijn taak en blijft daarbij gekoppeld aan de achttraps automaat relatief zuinig. Qua prijszetting ligt de X5 in lijn met zijn concurrenten, alleen de Cayenne is merkbaar duurder. Wie een sportieve SUV wil heeft dus geen reden om niet voor deze vaste waarde uit Beieren te kiezen.

Rijtest BMW X5 xDrive40d

Overzicht

+ Rijgedrag en rijcomfort
+ Prestaties xDrive40d
+ Interieur

– Tweedelige kofferklep
– Offroad?

Rijtest BMW X5 xDrive40d

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir