CR-Z Hybrid R
De Honda CR-Z zal binnenkort waarschijnlijk beschikbaar zijn met een volledig nieuwe, viercilinder benzinemotor. Honda wil zo de compacte coupé aantrekkelijker maken voor sportievelingen.

Voorlopig is de CR-Z enkel beschikbaar als hybride: een 110 pk sterke 1.5-liter benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor die 14 pk bijdraagt, samen goed voor een vermogen van 124 pk en 174 Nm koppel. Daar komt verandering in met een nieuwe 1.6-liter turbo benzinemotor die op dit moment ontwikkeld wordt in Honda’s R&D-centrum. De nieuwe motor maakt een belangrijk deel uit van het downsizing programma van Honda. De nieuwe krachtbron zal ook onder de motorkap komen van de Jazz, Civic en Accord. Hij moet erin slagen met zijn geringere cilinderinhoud hetzelfde vermogen te leveren als een typische 2.0-liter benzinemotor.

Bronnen van Autocar in Japan zeggen dat de nieuwe motor hoogstwaarschijnlijk onder twee gedaantes zal verschijnen : een standaard 160 pk model en een opgefokte 200 pk versie die de 2.0-liter VTEC uit de Civic Type R moet vervangen. De druk om aan bepaalde milieunormen te voldoen, heeft Honda ertoe gebracht deze Civic Type R niet meer aan te bieden in België en andere Europese landen. Met de nieuwe motor kan Honda een comeback maken in het segment van de sportieve, compacte wagens. De 200pk-motor zou de basis vormen van een CR-Z Type R, die waarschijnlijk eind volgend jaar op de markt komt.

De plannen om van de CR-Z meer dan enkel een hybride te maken, komen er nadat de verkopen van het model op de thuismarkt reeds stilvielen. Honda’s eerste hint naar een benzineversie kwam er op de SEMA-beurs in Las Vegas een maand terug. Daar onthulde Honda de CR-Z Hybrid R. In tegenstelling tot de 1.6-liter turbomotor waarvan nu sprake is, had dat model een turboversie van de bestaande 1.5-liter en een aangepast hybridesysteem, samen ook goed voor een vermogen van 200 pk. Hopelijk volgt er gauw officieel nieuws over deze nieuwe hete Honda. (Via:AutoCar)

Honda CR-Z Hybrid R