Ferrari 612 Successor 151
Nu de 599 GTO goed verwelkomd is in de Ferrari-familie focust men in Maranello terug op de ontwikkeling van de opvolger van de 612 Scaglietti. Vergeet het huidige design, met de F151 wordt alles anders.

Waar de Scaglietti nu door het leven gaat als vlaggenschip van Ferrari zal men bij het volgende model toch wat gas terugnemen. Verwacht geen mindere prestaties, maar een echt vlaggenschip wordt het niet, die rol is weggelegd voor de nieuwe Enzo – codenaam F70 – die we ook volgend jaar in Frankfurt mogen verwachten. De kostprijs zou wel zakken, waar je nu voor de 2+2 een kleine € 300.000 betaalt – uiteraard met enkele opties – zou je voor het volgende model minder moeten betalen.

Ferrari opperhoofd Luca di Montezemolo verklaarde tijdens een interview dat de Scaglietti misschien zelfs tot een apart merk kan evolueren. Uiteraard zal er nog steeds een stijgerend paard terug te vinden zijn, maar met de komst van een hybride aandrijving wil Ferrari een nieuwe weg opgaan met een gewone, een extra sportieve en een hybride Scaglietti? Allemaal nog redelijk vaag, enkel de tijd zal uitwijzen hoe ze de nieuwe 612 zullen positioneren. Ook het ontwerp zal volledig anders zijn, zo zal het eerder neigen naar een shooting brake. Dat doet ons direct denken aan de 612 Shooting Brake van de Nederlander Dirk Vanderbrink. Uit de huidige spyshots kunnen we ook niet echt veel afleiden, Ferrari probeert ons misschien wel met extra overbodige camouflage af te leiden.

De nieuwe 612 wordt een op-en-top comfortabele Grand Tourer en wil voornamelijk de strijd aangaan met de nieuwe Bentley GT. Omdat men bij dit type wagens meer nood heeft aan een veilig en comfortabel weggedrag zal men wellicht een speciale aandrijflijn installeren, met zowel vierwiel- als achterwielaandrijving. Vanaf de start tot een snelheid van 130 km/u worden alle wielen aangedreven, bij nog hogere snelheden gaat de kracht volledig naar de achterwielen. Een Ferrari met vierwielaandrijving klinkt misschien als donderwolken aan een heldere hemel, maar het volledig nieuw ontwikkelde V12-blok (goed voor 650-670 pk) en de eveneens volledig nieuwe dubbele koppeling met 7 verzetten moeten ervoor zorgen dat het rijgevoel en de rijdynamiek nog steeds perfect aansluiten bij het gekende Ferrarigevoel.

Het nieuwe V12 motorblok zou later ook zijn weg vinden naar de opvolger van de 599, die voor 2012 gepland staat. Bovendien wil Ferrari zijn gamma ook beter van elkaar scheiden, zo zouden we geen opvallende gelijkenissen mogen zien tussen het sportgamma met de 458 en California en het GT gamma met de 599 en 612. Verder hebben de Italianen geen plannen voor een vierdeurscoupé of SUV, ze blijven trouw aan hun roots.

De Scaglietti is momenteel de oudste Ferrari in het actuele gamma en is ook nooit een verkoopstopper geweest. De Ferraritop was dit vanaf de start bewust, vandaar dat de beoogde verkoopscijfers niet ingelost werden. Met een lage verkoop duurt het ook langer alvorens kleine kinderziektes naar boven komen en opgelost worden, iets dat ze bij verkoopstoppers zoals de 458 Italia niet hebben. Ferrari is momenteel al gestart met een previewronde van de 612 voor een select publiek, de officiële lancering zal volgen op het autosalon van Genève in maart 2011. Tot wanneer er meer informatie of duidelijke foto’s opduiken moeten we het stellen met deze nieuwe spyvideo. (Via: TS)

Ferrari 612 Successor 151