Nieuwe Audi A6
Audi heeft zonet de nieuwe Audi A6 onthuld, met een lichter koetswerk, een sportief chassis en binnenkort ook een hybride.

De nieuwe Audi A6 is 4,92 meter lang en beschikt over een wielbasis van 2,91 meter. Daarmee is hij iets korter dan zijn voorganger, maar zijn wielbasis groeide wel aanzienlijk. Voor zijn koetswerk maakt de nieuwe A6 gebruik van een staal-aluminium composiet waardoor het 15% minder weegt dan een conventioneel stalen koetswerk. In totaal wordt 20% aluminium gebruikt, waardoor het totale gewicht van de A6 2.0 TDI op 1.575 kilogram komt. Zoals we hadden verwacht sluit de A6 qua design mooi aan bij de andere modellen van het merk, waardoor hij een vrij gedistingeerde look krijgt. Vooraan vinden we nieuw uitgesneden koplampen met een LED-lijn en achteraan een vrij klassiek ogende achterpartij met nieuwe achterlichten. Optioneel kan je kiezen voor een S-Line pakket met sportievere bumpers, grills, luchtinlaten en een diffuser. De nieuwe A6 is in 12 koetswerkkleuren beschikbaar.

Het vernieuwde interieur springt direct in het oog, en werd duidelijk geïnspireerd door de nieuwe Audi A7. De inlegplaatjes lopen vooraan door van de bestuurdersdeur tot de passagiersdeur. Audi heeft ook erg veel aandacht besteed aan details, zo zouden de bedieningsknoppen haast perfect moeten klikken en zijn de spleten in het interieur maximaal enkele tienden millimeter groot. De voorste stoelen van de nieuwe A6 zouden erg veel comfort en steun moeten bieden voor het lichaam, optioneel kies je zelfs voor comfortstoelen die zich op 18 verschillende manieren laten verstellen. Uiteraard kunnen deze ook optioneel met stoelverwarming en massagefunctie uitgerust worden. Wie het liever sportief ziet kan dan weer voor sportstoelen kiezen. De nieuwe Audi A6 krijgt meteen ook de laatste generatie van het MMI systeem ter beschikking, afhankelijk van de versie wordt deze gekoppeld aan een 6,5 of 8 inch groot scherm. Verder voorziet Audi ook een nieuw ontwikkeld head-up display, dat de belangrijkste informatie op de voorruit projecteert. Daarnaast biedt de nieuwe Audi A6 een kofferruimte van 530 liter, optioneel kan je ervoor kiezen om de achterbank neer te laten klappen.

Onder de motorkap vinden we zeer efficiënte vier- en zescilinders, twee benzine- en drie TDI motoren. Bij de start gaat het vermogen van 177 pk tot 300 pk. De motoren worden telkens gekoppeld aan een start/stop-systeem, onafhankelijk van welke transmissie gebruikt wordt. De instapper van het gamma is de 2.0 TDI, deze viercilinder zorgt nu voor 177 pk en 380 Nm koppel waardoor de A6 van 0 naar 100 km/u kan sprinten in 8,7 seconden. Het verbruik bedraagt tegelijk maar 4,9 liter/100 km, een daling van 13%. Aan dieselzijde kan je verder nog kiezen voor een 3.0 TDI in twee vermogensversies: een versie met 204 pk en 400 Nm en een versie met 245 pk en 500 Nm. De eerste wordt standaard gekoppeld aan een multitronic automaat en sprint van 0 naar 100 km/u in 7,2 seconden. De topdiesel sprint in 6,1 seconden naar 100 km/u, maar verbruikt maar 6 liter/100 km, een besparing van 16%. Aan benzinezijde kan je kiezen voor een 2.8 FSI met 204 pk en 280 Nm koppel, waardoor een sprint van 0 naar 100 km/u voorbij is in 7,7 seconden. De krachtigste motor van het gamma is echter de 3.0 TFSI met 300 pk en 440 Nm koppel, hiermee sprint de A6 van 0 naar 100 km/u in 5,5 seconden tot een elektrisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Het verbruik blijft met 8,2 liter/100 km enigszins binnen de perken.

Later volgen uiteraard nog meer motoren, waaronder ook een hybride. De Audi A6 hybride zal gebruik maken van de 2.0 TFSI met 211 pk die gekoppeld zal worden aan een elektromotor die voor 45 pk en 211 Nm koppel zal zorgen. Het vermogen wordt daarbij naar de vier wielen gestuurd. In de bagageruimte vinden we een compacte set lithium-ion batterijen die 1.3 kWh kunnen opslaan. Opvallend is het feit dat de A6 Hybride snelheden tot 100 km/u zal kunnen bereiken zonder zijn verbrandingsmotor te gebruiken. Dit zal echter van korte duur zijn, aangezien de hybride aan 60 km/u een actieradius kent van 3 km. De A6 Hybride sprint van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden en haalt een topsnelheid van 238 km/u. Het verbruik blijft beperkt tot 6,2 liter/100 km.

De Audi A6 krijgt standaard onder andere lichtmetalen velgen, twee zones airco, start/stop, een bandendruksensor, MMI Radio met 6,5″ scherm en een elektrische parkeerrem. De optielijst is echter erg uitgebreid. Zo kan je kiezen voor allerlei infotainment systemen en een 1.300 Watt sterk Bang & Olufsen audiosysteem met 15 speakers. Wie optioneel kiest voor MMI Navigation beschikt trouwens net als in de A8 over een touchpad. Verder kan je nog kiezen voor Active lane assist, een automatisch parkeersysteem, Audi side Assist (dode hoek kijker) en Night Vision. De nieuwe Audi A6 wordt geleverd vanaf begin 2011, de basisprijs in Duitsland bedraagt 38.500 euro.