Rijtest: Skoda Fabia Combi Greenline

Rijtest Skoda Fabia Combi GreenLine
Een groeiend milieubesef en talrijke overheidspremies zorgen voor een alsmaar toenemende vraag naar groene wagens. Ook Skoda is zich hiervan bewust en heeft een antwoord klaar: het GreenLine gamma. Uit dit gamma testten wij alvast de Fabia Combi.

Deze Skoda Fabia Combi GreenLine onderscheidt zich door meerdere aanpassingen met als doel de schadelijke uitstoot te verlagen. De wagen is uitgerust met een start-stopsysteem dat vooral helpt in het stadsverkeer en waarmee tussen 0,3 en 0,9 liter brandstof per 100 km bespaard kan worden. Verder beschikt de wagen over een systeem dat instaat voor de recuperatie van remenergie. Zo wordt de kinetische energie die vrijkomt bij het afremmen efficiënt benut om de accu op te laden. Dit resulteert in een daling van de CO2-uitstoot met 2 à 4 gram per kilometer. Tenslotte heeft het GreenLine model een verlaagde ophanging, een aerodynamische voertuigbodem en banden met een verlaagde rolweerstand. Het totaalpakket leidt tot een uiteindelijke CO2-uitstoot van slechts 89g/km!

Rijtest: Skoda Fabia Combi Greenline

Spannende koetswerklijnen zal men alvast niet vinden bij deze Skoda. Men bemerkt eerder een onopvallend en zakelijk ogende wagen. Dit is echter geen minpunt. Uit sommige hoeken is de Fabia Combi zelfs een best knappe verschijning. Het zwarte metaalkleur (€360) waarmee ons testmodel was uitgerust, draagt hiertoe zijn steentje bij. Buiten dit optionele metaalkleur is de standaard buitenuitrusting meer dan volledig: bumpers, spiegels en deurhandgrepen in koetswerkkleur, een chromen radiatorrooster en mistlichten vooraan. Ook de lichtmetalen 15” velgen zijn standaard op dit model.

Rijtest: Skoda Fabia Combi Greenline

Binnenin valt meteen de no-nonsense filosofie van Skoda op. Donkere kleuren overheersen het sobere interieur. De Skoda biedt echter alles wat een mens echt nodig heeft. Een semi-elektrische airconditioning is standaard in de Fabia Combi GreenLine, net als een boordcomputer en elektrisch bediende ruiten vooraan. Zelfs voor een cruisecontrol hoef je niet bij te betalen. De vrouwen onder ons zullen wel tevergeefs zoeken naar een make-up spiegeltje en de buitenspiegels zijn niet elektrisch verstelbaar. De materialen voelen helaas wat goedkoop aan en wie op de achterbank zit, kan last hebben van gerammel uit de koffer.

Rijtest: Skoda Fabia Combi Greenline

Geen enkel moment voelt de Fabia Combi klein aan. Integendeel, de wagen is ruim en ook achterin kunnen twee volwassenen van normaal formaat met gemak plaatsnemen. Verder kan de bestuurder probleemloos de ideale zitpositie vinden. Het stuur, dat bovendien zeer goed in de hand ligt tijdens het rijden, is in de hoogte en diepte verstelbaar. Dit geldt ook voor de bestuurderszetel. Aan opbergruimtes is er in deze wagen geen overvloed, maar gelukkig brengt de uitgebreide koffer soelaas. Er is ruimte voor 480 liter bagage, een uitzonderlijke hoeveelheid in deze autoklasse. Wil je nog meer, dan kan de achterbank (mits verwijderen van de hoofdsteunen) volledig neergeklapt worden. Het laadvolume stijgt zo tot 1460 liter. Een standaard bagagescherm verbergt je persoonlijke spullen. Daarnaast werd ook aan de jongste onder ons gedacht. In de achterbank bevinden zich zowel links als rechts ‘Isofix’ bevestigingspunten voor kinderzitjes. Indien een kinderzitje vooraan op de passagierszetel geplaatst wordt, kan de passagiersairbag bovendien uitgeschakeld worden.

Rijtest: Skoda Fabia Combi Greenline

De Skoda beschikt standaard over een compleet veiligheidspakket. Er is een dubbele airbag vooraan, alsook zijdelingse airbags. De wagen beschikt natuurlijk over ABS, maar ook over ESP en ASR (antislipregeling). Het laatstgenoemde systeem (ASR) is ook uit te schakelen. De noodzaak van het ESP & ASR op een wagen met slechts 75pk kan in vraag gesteld worden, maar juist: veiligheid boven alles. Een systeem voor de bandendrukcontrole behoort eveneens tot de standaarduitrusting. Bij een aanzienlijke wijziging van de bandenspanning en daarmee de omvang van de band licht het controlelampje op.

Rijtest: Skoda Fabia Combi Greenline

Wanneer je de wagen start en in eerste versnelling wegrijdt, bemerk je meteen een eigenaardige dieselgrom die pertinent aanwezig blijft. Onder de motorkap ligt namelijk geen doodgewone viercilinder: het hart van deze Fabia Combi is een driecilinder diesel met 1,2 liter cilinderinhoud. Die motor levert een eerder genoemd vermogen van 75 pk en een koppel van 180 Nm dat reeds beschikbaar is vanaf 2000 toeren/min. Al is deze wagen absoluut niet op de markt gebracht om sportief te zijn, toch moet vermeld worden dat de motor ietwat kracht tekort komt in de lage toeren. Men moet te gauw terugschakelen om mee te kunnen in het verkeer. Dit komt dan weer niet te goed aan het verbruik, het punt waar dit GreenLine model net wil uitblinken.

Rijtest: Skoda Fabia Combi Greenline

In het stadsverkeer is het nagenoeg onmogelijk het opgegeven verbruik van 4,1 liter/100km te halen. Ondanks het start-stopsysteem en een schakelindicator kwam ons testverbruik op 5,4 liter/100km in de stad. Dat is dan wel met een volledig opgewarmde motor. Is het echter wat drukker en houd je een normale rijstijl aan, dan kan het verbruik al snel oplopen tot 6,5l/100km. Zo komt men aan cijfers voor de stad die niet echt zuinig zijn, en makkelijk geëvenaard kunnen worden door andere moderne dieselmotoren. Het vermelde start-stopsysteem voert zijn werk echter uitstekend uit. Kom je voor het rode licht te staan, schakel je in neutraal en laat je de koppeling los, dan valt de motor uit. Springt het licht op groen en druk je de koppeling opnieuw in, dan start de motor onmiddellijk en kan je de reis hervatten. Heb je pech en kom je in een file terecht, dan merkt het systeem dit zelf en wordt het automatisch uitgeschakeld. Het is ook steeds mogelijk het systeem manueel uit te schakelen door een druk op de functietoets, die naast de handrem gelokaliseerd is.
Indien je route eerder uit autosnelwegen bestaat, wordt het opgegeven verbruik wel haalbaar. Eens je op snelheid bent, verbruikt de wagen nog nauwelijks dieselbrandstof. Het daar opgegeven verbruik van 3,0 liter/100km kan goed benaderd worden. Tijdens onze ecotest verbruikten we 3,4l/100km.

Rijtest: Skoda Fabia Combi Greenline

Behalve het tekort aan kracht, rijdt de Fabia Combi GreenLine vrij aangenaam. De vering is comfortabel afgesteld zodat putten probleemloos worden opgevangen. Die comfortabele afstelling doet trouwens geen afbraak aan het bochtenwerk. Het stuur reageert zeer direct op elke input. De dieselgrom blijft zoals eerder gezegd steeds aanwezig, maar het geluidsniveau van motor en omgeving blijven steeds binnen aanvaardbare normen. In de lage toeren kan je wel eens last hebben van trillingen die het interieur binnendringen. Verder voelen de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak correct aan.

Rijtest: Skoda Fabia Combi Greenline

De Skoda Fabia Combi GreenLine is slechts beschikbaar in één uitrustingsniveau. De basisprijs bedraagt €17.010,00 en bevat zoals eerder vermeld al het noodzakelijke én meer. Zelfs de cruisecontrol is standaard. Onze wagen was bovendien uitgerust met een lederpakket (€215), parkeersysteem (€280), Maxi DOT scherm voor de boordcomputer (€170) en een radio CD Swing met MP3-aansluiting (€350). Samen met het boven reeds vermelde metaalkleur (€360) komt de totaalprijs van ons testmodel op €18.385,00. Andere interessante opties zijn elektrische en verwarmde buitenspiegels (€200) of een automatische airco ipv de standaard semi-elektrische (€360). Het interessante aan de Fabia Greenline is dat hij door zijn lage CO2-uitstoot van 89 g/km in aanmerking komt voor een overheidspremie van 15%. Verder heb je dankzij de roetfilter recht op een DPF Premie van €210. Maak je de finale rekensom, dan kost ons testmodel €15.776,96.

Rijtest: Skoda Fabia Combi Greenline

Conclusie

De Skodia Fabia Combi GreenLine is een fiscaal uiterst aantrekkelijke wagen. Zoals we dat van Skoda gewoon zijn, krijg je veel wagen voor weinig geld. De auto ziet er goed uit en binnenin is er erg veel ruimte. Hij mist echter wat vermogen en zijn ultieme doel bereikt de Fabia Combi GreenLine niet volledig. Het verbruik in de stad ligt, ondanks vele inspanningen, nog te hoog. Dit wordt echter deels goedgemaakt door de uitstekende verbruikscijfers buiten de bebouwde kom.

Rijtest: Skoda Fabia Combi GreenLine

Overzicht
+ Start-stopsysteem
+ Fiscaal aantrekkelijk
+ Uitgebreide standaarduitrusting
+ Verbruik buiten de bebouwde kom

– Verbruik in de stad
– Gebrek aan vermogen

Rijtest: Skoda Fabia Combi GreenLine

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

7 reacties op "Rijtest: Skoda Fabia Combi Greenline"

  1. PJS 25-11-2010 om 17:59

    Meteen een interessante rijtest! Welkom TDB!

  2. Tim 25-11-2010 om 19:46

    Dankjewel Pieter-Jan !

  3. Intred 26-11-2010 om 9:08

    Ik moet zeggen dat ik versteld sta van de standaarduitrusting en de prijs, voor een wagentje uit de VAG-groep is dat eigenlijk uitzonderlijk :p

  4. peter 02-12-2010 om 14:16

    Ik heb nu 7.000 km met de Fabia greenline gereden, maar het gem. gebruik is 1L op 22 km.Ik hoor dit ook van medegebruikers van deze auto. Als je op de snelweg 100 km per uur rijdt dan geeft de boordcomputer  4 L op 100 km. Dus er klopt iets niet. Verder een voortreffelijke auto,

  5. TDB 02-12-2010 om 19:20

    @ Peter
    Wij zijn er toch in geslaagd een verbruik te halen van 3,4l/100km aan een snelheid van 95-100km/u. Maar inderdaad, we moesten er wel de nodige moeite voor doen.

  6. R Westen 02-02-2011 om 14:35

    Inderdaad heel plezierige auto en voldoet zeker aan de verwachting. Gemiddeld 1:22 over 12000 km. Hoger lukt zeker niet behoudens incidenteel. Alleszins netjes.
    Koop geen armsteun. Die zit boven de handrem en wordt in de praktijk niet gebruikt.
    De (dim)verlichting is gewoon slecht. Alle eerdere auto’s veel beter. Laat de lampjes vervangen door Philips Xtreme Vision kost ca. € 45,-
    Koop winterbandenset, dan heb je ook een reservewiel.

  7. Osynlig 06-03-2011 om 13:50

    Fabia Greenline met nu zo’n 12.000 kilometer op de teller en nog steeds zeer tevreden. Het rijgedrag op de snelweg is prima. Koersvast met op de achtergrond  een prettige motorroffel. Vooral het gemak dat de Fabia heeft om goed mee te komen met wat sneller verkeer (vakantie rit op Duitse auto Bahn). Op snelheid komen duurt wat langer maar daarna is het heerlijk rijden. Eenmaal storing gehad veroorzaakt door het start-stop systeem. Een nieuwe update erin en het probleem is tot nu toe niet meer opgetreden. De autostoelen vind ik persoonlijk iets wat te krap, te smal.
    Verbruikscijfers verschillen inderdaad nogal. Snelweg of stad maakt veel uit. Ook het gebruik van cruise controle maakt groot verschil. Toepassing van deze is helaas niet veel in Nederland. File, file, file.
    Aanschafprijs verschil tussen België en Nederland valt mij mee. Mijn Fabia is uitgerust met automatische temperatuur controle, elektrische bedienbare en verwarmde spiegels, navigatie, dak steunen en metaallak voor een totaal afleverbedrag van 18.000 euro. Dat is voor Nederlandse begrippen best voordelig voor een auto met een dieselmotor. Zeker omdat er tot 1 januari 2013 – tenminste dat is de verwachting – geen houderschaps belasting zal worden berekend. Deze bedraagt maandelijks voor dergelijke dieselauto 85 euro per maand (voor benzine de helft). Begrijpt u ook meteen waarom er meer Belgen zich een auto uit een duurder segment kunnen veroorloven dan de Noorderbuur. Zonder de belastingvoordelen (BPM) zou de aanschafprijs snel boven de 22.000 euro uitkomen. En dat zou mijn inziens toch te duur zijn voor de Fabia Greenline.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...