Toyota laat in haar kaarten kijken tot 2015

Toyota toekomst 2015
Wie dacht dat Toyota enkel maar hybride modellen zal bouwen in de toekomst, is volledig verkeerd. Ook waterstof, elektriciteit en plug-in hybride modellen staan nog op de agenda.

Toyota zal in de nabije toekomst haar volledige gamma van modellen voorzien van een hybride variant. De Auris was de eerste conventionele wagen die omgedoopt werd tot een hybride model, de Yaris zal binnenkort volgen en vroeg of laat moet elk model deze hybridisatie ondergaan.

Maar daar stopt Toyota niet, want het merk is bezig aan het ontwikkelen van plug-in hybrides. Dit zijn hybride modellen zoals we ze nu kennen (met een elektromotor, een verbrandingsmotor en een hele hoop batterijen), maar met dat verschil dat de batterijen aan een stopcontact kunnen opgeladen worden, wat de verbrandingsmotor deels ontlast. Hierdoor zouden deze plug-in hybrides een stuk milieuvriendelijker moeten worden. Begin 2012 zou een plug-in variant van de Prius op de Europese markt moeten komen. De kostprijs zou zo’n €26.700 bedragen.

Nog in 2012 zal de iQ volledig elektrisch worden. In de loop van 2011 zal het model uitvoerig getest worden, om daarna verkocht te worden in Japan, Noord-Amerika en Europa. Ook de RAV4 zal elektrisch worden, dit is duidelijk te merken aan de RAV4 EV die binnenkort onthuld zal worden en samen met Tesla ontwikkeld werd.

Nog later, rond 2015 voorspelt Toyota, zal de ontwikkeling van een wagen die rijdt op waterstof afgerond zijn. Aan de hand van een brandstofcel die de naam FCHV meekrijg, kan deze Toyota zichzelf voortbewegen op basis van waterstof. Toyota is al in staat nu zo’n model te verkopen, maar dan zou je wel ongeveer €89.000 moeten neertellen. Tegen 2015 zou de kostprijs een stuk lager moeten zijn.

Het gros van de zonet vermelde wagens maakt gebruik van batterijen. Ook deze batterijen kunnen een stuk efficiënter worden en daar is Toyota ook volop mee bezig. Ongeveer een honderdtal onderzoekers zijn nu aan het onderzoeken hoe ze batterijen efficiënter kunnen maken en hebben daarbij volgende resultaten bereikt:

• Vaste-stof batterijen*: TMC is er in geslaagd de weerstand van deeltjes
terug te dringen en heeft vooruitgang geboekt in de ontwikkeling van
vaste-stof batterijen in een veelbelovende compacte vorm.
• Metaal-zuurstof batterijen** : TMC is er in geslaagd het
reactiemechanisme van lithium-zuurstof batterijen te omschrijven en
zich zo een duidelijk beeld te vormen van de onderzoekspolitiek inzake
oplaadbare batterijen.

Wie zich dus afvraagt welke fabrikant er in de toekomst zichzelf als ‘meest milieuvriendelijke fabrikant’ mag kronen, hoeft wellicht niet verder te zoeken. Hoe dan ook zal er een hele hoop kritiek op deze vernieuwingen komen, maar dat ze bijdragen aan een meer milieuvriendelijk wagenpark staat buiten kijf.

Lees hier onze rijtest met de Toyota Prius.

Plug-in Prius Toyota

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...