Rijtest MINI Countryman Cooper D
MINI is sinds de Clubman niet langer het merk van kleine autootjes, met de Countryman gaat het merk nog een stap verder.

Het blijft een vreemd zicht, zo’n MINI Countryman. Zeker als je de merknaam letterlijk neemt kan je even schrikken van de imposante verschijning van deze lifestyle SUV. Een opgepompte MINI, zo kan je de Countryman het best omschrijven. Dat dit voor controversiële looks zorgt valt niet te ontkennen, maar de typische speelsheid die MINI in zich heeft vinden we ook in dit model terug. Het blijft natuurlijk erg persoonlijk, voor de één kan dit model helemaal niet door de beugel, voor de ander is dit even leuk als een gewone MINI. We zijn de laatste om te ontkennen dat de Countryman speciaal is, én met zijn vier deuren en minstens vier zitplaatsen ook erg bruikbaar voor het gezin.

Rijtest MINI Countryman Cooper D

Want de early MINI adopters zijn ondertussen hun jeugd gepasseerd en zijn waarschijnlijk al aan een gezin begonnen. Maar MINI had hier tot voor kort maar weinig mogelijkheden. Ja, de Clubman biedt een stuk meer ruimte, maar geen volwaardige deuren om de achterbank te bereiken. De Countryman moet de volwassen MINI rijder dus overtuigen, met zijn vijf deuren, bruikbare achterbank en grote koffer. Daarbij is het interieur wel typisch MINI, met de snelheidswijzer in het midden van het dashboard en de toerenteller achter het stuur. Het zorgt voor een ontspannen sfeer en maakt ook duidelijk dat een MINI rijder niet in een saai hokje te plaatsen valt. De Countryman voelt ook erg comfortabel aan, zeker voor de voorste passagiers die erg veel ruimte hebben. Achteraan is er ook veel beenruimte, maar de achterbank zit niet even comfortabel als de voorste stoelen. Jammer, maar wij reden met de driedelige achterbank. Je kan ook kiezen voor twee aparte stoelen waarbij de middenconsole via een rail doorloopt naar de achterbank, en dat zou een stuk comfortabeler zitten. Op die aluminium rail kan je tegen betaling trouwens allerlei extra’s bevestigen, zoals bekerhouders en brillenhouders, leuk om je Countryman zo een persoonlijke toets te geven. De kofferruimte stelt een beetje teleur, met 350 liter biedt hij wel evenveel ruimte als een Golf, maar de laadruimte is vooral in de hoogte gevormd en de laadvloer is niet volledig vlak. Wie de achterbank neerklapt kan maximaal 1.170 liter kwijt.

Rijtest MINI Countryman Cooper D

De MINI Countryman rijdt erg comfortabel, maar daardoor gaat het typische go-kart gevoel wel deels verloren. Niet onbegrijpelijk gezien de hoge rijhoogte van de Countryman. MINI had het echter iets sportiever kunnen afstellen, maar dat zou het doelpubliek minder appreciëren. De wilde jaren zijn er bij het publiek dat MINI voor ogen heeft ondertussen wel uit, en de kinderen op de achterbank verdienen een rustige rit in plaats van een rollercoaster naar school. De Countryman is ook ideaal voor lange ritten, uiterst comfortabel en zeker niet vermoeiend voor de bestuurder. Op bochtige wegen heeft de Countryman het iets moeilijker, de ophanging is iets zompiger, maar de wagen gedraagt zich wel erg voorspelbaar. De sturing mag terecht als goed omschreven worden, ondanks de rijhoogte blijft de Countryman erg precies te besturen.

Rijtest MINI Countryman Cooper D

Onder de motorkap van de Countryman Cooper D vinden we een 1.6-liter dieselmotor van eigen makelij. De motor is afgeleid van de tweeliter diesel van BMW en levert 111 pk en 270 Nm koppel. Daarmee sprint de Countryman Cooper D van 0 naar 100 km/u in 11 seconden en haalt hij een topsnelheid van 185 km/u. Schakelen gaat daarbij via een vlot schakelende zesbak die het rijden een stuk aangenamer maakt en het gevoel geeft dat er meer paarden onder de motorkap zitten. Het opgegeven verbruik bedraagt 4,4 liter/100 km, al hadden we het niet zo gemakkelijk om deze waarde te halen. Gemiddeld verbruikten we tijdens onze testperiode 6,1 liter/100 km, maar mits wat zelfbeheersing kan je onder de 6 liter/100 km uitkomen. BMW zorgt meteen ook voor een Start/Stop-systeem, waardoor de wagen een stuk zuiniger is in het stadsverkeer. Daarnaast voorziet het ook een schakelindicator en een systeem dat de remenergie recupereert. Ons testmodel was niet uitgerust met het optionele All4 vierwielaandrijvingssysteem, maar we hebben het ook niet direct gemist. Met dit systeem gaat bij normale rijomstandigheden 50 procent van het motorvermogen naar de achterwielen, in extreme gevallen kan dit zelfs oplopen tot 100 procent. Het All4 systeem zorgt dus voor een veiliger weggedrag, maar vraagt wel een meerprijs van 1.750 euro en een hoger opgegeven verbruik van 4,9 liter/100 km.

Rijtest MINI Countryman Cooper D

Het motorgamma van de Countryman is erg uitgebreid, naast de Cooper D die wij reden is er namelijk nog plaats voor één diesel en drie benzinemotoren. De instapdiesel is de Countryman One D die dezelfde 1.6-liter  turbodiesel gebruikt, maar met 90 pk over minder vermogen beschikt. Het opgegeven verbruik blijft echter op dezelfde hoogte als de Cooper D. Wie liever voor een benzinemotor kiest kan starten bij de One met 98 pk, verder is er nog keuze uit de Countryman Cooper met 122 pk en de Countryman Cooper S met 184 pk. Daarbij kunnen de Cooper S en Cooper D optioneel worden uitgerust met All4 vierwielaandrijving.

Rijtest MINI Countryman Cooper D

De MINI Countryman is beschikbaar vanaf 20.600 euro, daarvoor krijg je de MINI One Countryman met 98 pk. De dieselinstapper One D met 90 pk kost 22.200 euro. Op de optielijst vinden we echter nog allerlei zaken terug die de uiteindelijke totaalprijs de hoogte in kunnen jagen. Zo zijn er 16″ velgen beschikbaar vanaf 520 euro, maar kosten de 18″ velgen 2.460 euro. Binnenin kan je kiezen voor een lederen bekleding die 1.490 euro kost of een combinatie tussen stof en leder die voor 680 euro over de toonbank gaat. De optiepakketten die MINI aanbiedt zijn wel interessant en worden onder passende namen verkocht. Zo is er het City pakket dat voor 1.020 euro een alarmsysteem, parkeersensoren, automatische dimmende binnen- en buitenspiegels en een licht- en regensensor combineert. Maar er is meer: wie kiest voor het Wired pakket krijgt voor 2.600 euro een GPS, Bluetooth- en USB aansluiting en Voice Control. Wie zijn Countryman als laatste graag een extra toets geeft kiest voor het Red Hot pakket, dat voor 2.700 euro voor 17″ velgen, decoratieve lijsten, een achterspoiler, Xenonlichten en een sportknop zorgt. De Cooper D is er trouwens pas vanaf 24.350 euro, met wat opties kom je in dit geval dus snel rond de 30.000 euro uit. Niet meteen goedkoop dus, die Countryman.

Rijtest MINI Countryman Cooper D

Conclusie

Het moet gezegd, MINI heeft met de Countryman een gedurfde stap gezet. Over de looks kan je twijfelen, maar over het concept zijn we wel te spreken. De MINI Countryman biedt voldoende ruimte voor vier personen, is comfortabel en heeft ondanks zijn zompiger rijgedrag toch nog een beetje het go-kart gevoel in zich. De 1.6 liter turbodieselmotor in de Cooper D lijkt ons een uitstekende keuze, hij voelt zeker niet benepen aan en zorgt dankzij de vlot schakelende zesbak zelfs voor verrassende rijprestaties. De achterzetels van de driedelige achterbank zitten misschien iets te hard, de kofferruimte is niet zeer handig gevormd en ook over de prijs valt te twijfelen, maar het gehele plaatje klopt wel en doet ons positiever kijken naar de Countryman dan initieel verwacht.

Rijtest MINI Countryman Cooper D

Overzicht

+ Speels interieur
+ Puike motor in Cooper D, vlotte zesbak
+ Comfortabel weggedrag, met een sportieve toets

– Harde achterbank (driedelig)
– Minder handige kofferruimte
– Premium geprijsd

Rijtest MINI Countryman Cooper D

Tekst: Pieter-Jan Scheir
Foto’s: Pieter-Jan Scheir & Jeroen Maes