Lamborghini Aventador
Lamborghini is druk bezig aan een opvolger van de Murcielago. Die zou volgens de laatste geruchten Aventador gaan heten. Wij zetten alle details even op een rijtje.

Ten eerste is het zo dat Lamborghini de naam Aventador geregistreerd heeft. Of het model daarmee effectief Aventador zal gaan heten, is niet zeker, maar de kans zit er uiteraard dik in. De naam Aventador verwijst naar één van de moedigste – zo niet de moedigste – stier van de Plaza de Toros de Zaragoza. Lamborghini noemt haar wagens al sinds jaar en dag naar legendarische stieren, deze traditie wordt dus wellicht voortgezet. Mocht het zijn dat de naam Aventador toch niet gebruikt zou worden, heeft Lamborghini die naam misschien gereserveerd voor een beperkte oplage van de Lamborghini Sesto Elemento Concept. Of ook helemaal niet, want met dit furieuze Italiaanse merk weet je maar nooit.

Lamborghini kondigde met de Lamborghini Sesto Elemento Concept aan dat het merk niet enkel zal inzetten op pk’s, maar dat vooral gewichtsbesparing van belang zal zijn in de toekomst van het merk met de stier. We verwachten bij deze Aventador dus hopen koolstofvezel en andere lichte materialen die de wagen niet alleen zo licht als een pluimpje moeten maken, maar bovendien ook voor voldoende stijfheid zorgen. Het totale gewicht van deze bolide zou neerkomen op 1.460 kg.

Ondanks de focus op gewichtsbesparing zal de nieuwe Lamborghini Aventador geen kracht tekort komen. De motor zal een 6.5 liter groot exemplaar zijn dat 12 cilinders telt, die in een V-formatie zijn opgesteld. Het resultaat hiervan is een duizelingwekkende 700 pk, die op alle vier de wielen terecht komt. Het vermogen piekt bij 8.250 toeren, het koppel van 690 Nm is al vanaf 5.500 toeren beschikbaar. De interne naam voor deze motor is L539.

Verder is er ook nog nieuws omtrent de koppeling van deze Aventador. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, beschikt de Aventador niet over een dubbele koppeling. Weegt teveel, zeggen ze bij Lamborghini. Daarom ontwikkelde het merk een nieuwe koppeling met ISR (Independant Shifting Rod). Deze koppeling is lichter dan een dubbele koppeling en zou bovendien 50% sneller schakelen dan een DSG-bak. Nul naar honderd zou dan ook slechts 2,9 seconden in beslag nemen en de topsnelheid zou op ongeveer 350 km/u neerkomen.

Met al dit nieuws hebben we direct al wat moois om naar uit te kijken op het autosalon van Genève. Daar zal Lamborghini haar nieuwste creatie voorstellen. Op gebied van design verwachten we hier en daar trekken van de Sesto Elemento Concept. De wagen zal wellicht de familieneus dragen, maar het design zal hoe dan ook radicaal worden. De prijs zou op zo’n €350.000 neerkomen, dat bevestigt de eerste klant. (via AB.it, AB.com)