Rijtest Kia Ceed Header
De nieuwe Europese designrichting van Kia heeft al enkele verrassende modellen zoals de Venga en Sportage opgeleverd. Wij reden met de Kia Cee’d om na te gaan of het merk ook in de klasse van de compacte middenklassers kan verrassen.

De Cee’d (uitgesproken als seed volgens de marketingmensen bij Kia) was in 2006 de eerste Kia die volledig op Europa afgestemd werd. In Duitsland getekend en in Tsjechië geproduceerd, alle Europese eisen en noden waren alvast ingevuld. Nu Kia een algemeen uiterlijk – zoals de tijgergrill – doorvoert op al haar modellen kon de facelift van de Cee’d niet lang uitblijven. Eind 2009 kreeg hij zijn verdiende opfrisbeurt, zowel voor de vijfdeurs, de driedeurs Pro_Cee’d als de SportyWagon break. Cee’d staat trouwens voor twee lettercombinaties, CE staat voor  Communauté Européenne en ED voor European Design. Hiermee wil het merk nogmaals het Europees tintje benadrukken.

Rijtest Kia Cee'd

De grootste tegenvaller bij het eerste oogcontact is de saaiheid. De Cee’d heeft zoals aangekondigd de familiegrille vooraan, een zacht lijnenspel aan de zijkant en aan de achterkant twee forse achterlichten. Waar de Koreaanse constructeur met de Venga en Sportage voor wat spanning en emotie heeft gezorgd in het uiterlijk, scoort de Cee’d hier jammer genoeg geen punten. Het koetswerkkleur, ter waarde van 403 euro, verbetert de zaak niet direct, laat staan dat de vijfspaaks plastieken velgen goed overkomen. Gelukkig biedt Kia zowaar 13 andere kleuren en 6 soorten velgen aan, voor ieder wat wils dus.

Rijtest Kia Cee'd

Binnenin vinden we een bekende meterset, een modern ogende middenconsole en goed zittende zetels met dito steun, dankzij een combinatie van verschillende soorten stof voelen ze daarnaast ook erg goed aan. Maar daar stopt het alweer. Geen hoogtechnologisch navigatiesysteem met bijbehorend multimediasysteem maar gewoon een oldschool display met een rode gloed, wat een beetje begint tegen te steken na een tijdje.  Waar de Kia wel alle punten scoort is de ruimte voorin en achterin, de Koreaan heeft een bijzonder lange wielbasis als we hem vergelijken met de concurrenten en hiervan profiteren alle inzittenden ten volle. De kofferbak is met 340 liter te vergelijken met de anderen in deze klasse. Uitbreiding is mogelijk tot 1.300 liter door de achterbank eenvoudig neer te klappen.

Rijtest Kia Cee'd

Rijden met de Cee’d is geen straf, zodra de sleutel wordt omgedraaid krijgen we een dieselmotor te horen die na wat warmrijden erg soepel door het verkeer suist. In het betere bochtenwerk voelt de wagen wel wat zwaar aan, ondanks het feit dat hij maar 1.274 kg weegt. Dit zware gevoel doet de chauffeur soms wat twijfelen over de stabiliteit van de wagen, maar dat gevoel is onterecht. Een echte wagen om op zondagnamiddag even te gaan touren wordt hij dus niet, maar de wegligging voldoet aan de eisen van de modale medemens. De stijfheid daarentegen mag nog wat beter afgesteld worden of zou het gewoon liggen aan de kwaliteit van het Belgisch wegdek? Qua veiligheidssystemen bezit deze Kia ook alle Europese standaarden zoals ABS, noodremhulp, airbags, elektronische stabiliteitssystemen en zoveel meer. En dat zelfs standaard op alle beschikbare uitvoeringen, het is duidelijk dat Kia werkt aan een veilig imago.

Rijtest Kia Cee'd

In tegenstelling tot de nieuwe modellen gebruikt men bij Kia voor de Cee’d nog steeds de oude uitvoeringsnamen. Zo beginnen we bij een LX, gevolgd door de EX en Sport, als top of the bill hebben we de Executive uitvoering. Wij hadden het geluk deze laatste te mogen testen, met de enige 1.6 dieselmotor die beschikbaar is. Deze kreeg een automatische versnellingsbak mee en een totaal vermogen van 115 pk. Daarmee is deze Cee’d zeker niet de snelste op de weg, maar hij heeft evenmin problemen om mee te kunnen in het dagelijks verkeer, zowel op de snelweg als in de stad.  Het verbruik tijdens onze testperiode bedroeg net geen 7 liter per 100 km, waar Kia zelf 5,6 liter per 100 km opgeeft. Het opgegeven verbruik op de snelweg bedraagt zelfs 5 liter/100 km.

Rijtest Kia Cee'd

Het bekende navigatiesysteem dat we reeds zagen in voorgaande Kia’s vond jammer genoeg zijn weg niet terug naar ons testmodel, maar het is wel beschikbaar op de optielijst. Behalve dat multimediasysteem zouden we zeker opteren voor de cruisecontrol – € 300 – , zeker voor diegenen die veel autosnelwegen verteren tijdens hun dagelijkse ritten. Om de klant het nog makkelijker te maken, voorziet Kia op zijn modellen verschillende packs zoals Travel, Navigation, Business… Hierin zitten er allerhande opties doordacht gegroepeerd, zodat het doorlopen en aanvinken van eindeloze optielijsten voorgoed verleden tijd is.

Rijtest Kia Cee'd

De Kia Cee’d gaat vanaf € 16.000 over de toonbank, je krijgt dan specifiek een 1.4 LX benzinemotor, goed voor 90pk. Naast deze instapper hebben we langs benzinezijde ook nog een 1.6 liter groot blok met 115pk, ter waarde van 20.690 euro. Dieselliefhebbers hebben slechts 1 blok ter beschikking, de bekende 1.6 CRDI motorisatie met 90, 115 of 126pk. De instapper kost minstens € 20.790, de topversie – ons testexemplaar – kost op zijn beurt €24.490. Daarbovenop komt nog eens de metaalkleur, zwartlederen bekleding en verwarmde zetels, allemaal goed voor een eindsom van net geen € 27.000. Een hele hoop geld, maar we kregen dan ook wel een volledig uitgeruste wagen in de plaats.

Rijtest Kia Cee'd

Ook voor de milieubewuste consument is er goed nieuws, zo komt er zeer binnenkort een Cee’d 1.6 CRDI EcoDynamics die slechts 103 gram CO2 per kilometer uitstoot en zo geniet van die leuke overheidskorting inzake groene wagens. De verkoopsprijs voor dat model ligt op € 19.400 voor de LX uitvoering. Het officieel verbruik ligt slechts op 3,9 liter/100 km, wat toch een goede prestatie is. Hoelang de overheidspremie nog zal blijven bestaan is niet duidelijk, maar het is wel duidelijk dat veel mensen hiervan profiteren om toch sneller een nieuwe wagen te gaan kopen.

Rijtest Kia Cee'd

Als we naar de concurrentie kijken, zien we zowaar bij elk automerk een – of meerdere – rationeel vergelijkbare compacte middenklassers, beginnende bij de A van de Alfa Romeo Guilietta en eindigen doen we ongetwijfeld bij de V van de Volkswagen Golf. Uiteraard zijn ze niet allemaal te vergelijken met de Cee’d, zelf probeert Kia de Duitse rivalen als de Golf, de A3, de Leon en de Octavia te concurreren, maar dat is misschien nog iets te hoog gegrepen. De Cee’d is dan wel weer een waardig alternatief voor de Franse en Japanese concurrenten zoals de C4, Mégane, 308, Auris, Mazda3, ix30… die ongeveer allemaal in dezelfde prijsklasse vallen. Zoals altijd valt de keuze voor een nieuwe wagen deels terug op het uiterlijk en dat is nu net de plek waar de Cee’d niet zijn ware aard laat tonen. Maar gelukkig houdt Kia de 7 jaar garantie als troef achter de rug, waarmee ze toch veel potentiële kopers over de streep halen.

Rijtest Kia Cee'd

Conclusie

Na een weekje rondrijden met de Kia Cee’d zijn we ervan overtuigd dat je geen kat in een zak koopt bij de aankoop van een Cee’d. Voor zijn looks en rijsensatie moet je het alleszins niet doen, aan de binnenzijde worden we gelukkig weer verwend op de manier zoals we het gewoon zijn van Kia, een degelijk interieur, een comfortabele en gebruiksvriendelijke middenconsole en verschillende opties waar je bij anderen voor moet bijbetalen.

Rijtest Kia Cee'd

Overzicht:
+ Prijs/kwaliteit
+ Ruimte, zowel vooraan als achteraan
+ 7 jaar garantie

– Saai design

Tekst & foto’s: Benjamin Van Maldergem