Volkswagen Studie Golf blue-e-motion
Volkswagen heeft meer details vrijgegeven van de elektrische Golf die in 2014 op de markt zal komen.

Volkswagen werkt naarstig verder aan de Golf Blue-e-motion, de elektrische versie van de meest verkochte wagen in Europa. Het vijfdeursmodel wordt aangedreven door een elektromotor die voor een maximaal vermogen van 115 pk en een continu vermogen van 69 pk zorgt. Het maximale koppel bedraagt 270 Nm, waardoor de prestaties zeker niet achterwege blijven. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 11,8 seconden, de topsnelheid bedraagt 135 km/u. De energie nodig om de elektromotor te voeden wordt opgeslagen in een lithium-ion batterij met een capaciteit van 26,5 kWh.

Het rijbereik van de Golf blue-e-motion zou dankzij deze lithium-ion batterij 150 kilometer bedragen, maar het specifiek bereik hangt natuurlijk af van verschillende factoren zoals het gebruik van de airco. Zodra de wagen gelanceerd wordt zal Volkswagen een exacte actieradius vrijgeven, vermoedelijk zal het merk deze nog wat opkrikken. Toch is 150 km volgens Volkswagen voldoende voor een groot deel van de pendelaars. In Duitsland zou 45,8% op minder dan 10 kilometer van zijn werk wonen, terwijl 28,1% tussen 10 en 25 kilometer van zijn werk woont en 16,2% verder dan 25 kilometer van zijn werk woont.

De 30 batterijmodules van de wagen werden onder andere in de vloer van de koffer verwerkt, waardoor de bagageruimte voor een stuk gedaald is tot 275 liter. De batterijmodules wegen in totaal 315 kilogram. De Golf blue-e-motion zal in drie verschillende standen gebruikt kunnen worden: “Normal”, “Comfort+” en “Range+”. In “Comfort+” modus, zal het volledige vermogen beschikbaar zijn en haalt de wagen een topsnelheid van 135 km/u, wanneer je voor de “Normal” modus kiest blijft het vermogen beperkt tot 87 pk en bedraagt de topsnelheid 115 km/u. Wie voor de “Range+” modus kiest begrensd het vermogen tot 67 pk, waardoor de wagen maar een topsnelheid van 105 km/u kan bereiken. In de “Range+” modus wordt ook de airco uitgeschakeld, om zo de actieradius drastisch te verhogen.

Volkswagen Studie Golf blue-e-motion