Volvo C30 elektrisch
Volvo wil de autonomie van haar toekomstige elektrische voertuigen de hoogte indrijven en zal daarvoor een brandstofcel ontwikkelen.

Momenteel zijn elektrische wagens nog beperkt in hun bereik dankzij enerzijds de batterijen die niet genoeg energie kunnen opslaan en anderzijds de batterijen die teveel geld kosten. Brandstofcellen lijken de beste oplossing om dit euvel te verhelpen en daarom is Volvo begonnen met onderzoek naar deze technologie.

De ontwikkeling van die brandstofcel zou niet gepaard gaan met extra CO2-uitstoot. De bedoeling is dat er tegen 2012 enkele prototypes rondrijden van de elektrische Volvo C30 die uitgerust zijn met de nieuwe brandstofcel. Volvo werkt samen met het Zweedse Powercell Sweden AB aan dit project.

De brandstofcel moet het waterstof omzetten naar elektrische energie, energie die dan vervolgens de elektromotoren van de elektrische C30 moeten aandrijven. Door een hoeveelheid waterstof op te slaan in de wagen, zou de elektrische C30 met brandstofcel een behoorlijk rijbereik moeten krijgen dat ongeveer 250 km meer zou moeten zijn dan wanneer de wagen zonder batterijen aangedreven zou worden.

Lees hier onze rijtest met de Volvo C30.