Het proefproject met trajectcontrole in Gentbrugge gaat vanaf zes tot acht weken effectief gebruikt worden om hardrijders te beboeten.

Hilde Crevits (CD&V) liet in “De zevende dag” weten dat het proefproject op de viaduct van Gentbrugge (E17) in de rijrichting van Kortrijk klaar is om vanaf nu effectief voertuigen te gaan verbaliseren. Het gaat om een trajectcontrole over 1,9 kilometer waar de maximale snelheid 90 km/u bedraagt. 10 camera’s meten de tijd die je erover doet om die 1,9 kilometer af te leggen. Wie over het hele traject te snel rijdt, kan binnenkort dus een boete in de bus verwachten.

De federale wet die nodig was om het systeem te gebruiken is vorige week getekend, het is ook al gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Nu is het nog afwachten tot federaal minister Vincent Van Quickenborne (Open VLD) zijn goedkeuring geeft, afhankelijk daarvan zal er over zes tot acht weken effectief bekeurd kunnen worden met behulp van de trajectcontrole in Gentbrugge. Het proefproject is niet goedkoop, de installatie van de trajectcontrole kost 663.000 euro, de aansluiting van het systeem zo’n 140.000 euro. Het proefproject werd volledig uitgewerkt en gefinancierd door de Vlaamse overheid. (Via: deredactie)